Jeff Bezos | Blue Origin | New Glenn

Blue Origin Jeffa Bezose staví továrnu na metanové motory a plácla si s Telesatem

• Blue Origin vynese družice pro družicovou síť od Telesatu
  • Firma zahájila v Alabamě stavbu továrny pro výrobu raketových motorů
  • Již brzy začne Blue Origin posílat turisty na hranici vesmíru

Blue Origin zakladatele Amazonu Jeffa Bezose pokračuje v přípravách na lety do vesmíru. Před pár dny proběhl další úspěšný test New Shepardu. Malá suborbitální raketa s kapslí začne už velmi brzy vynášet turisty na hranici vesmíru.

Firma už také pracuje na skutečné kosmické raketě New Glenn. Na nízkou oběžnou dráhu má vynést až 45 tun nákladu a první stupeň bude přistávat na lodi.

Blue Origin se chlubí, že pod aerodynamickým krytem New Glennu bude dvakrát více prostoru než u jakékoliv jiné rakety na trhu. Průměr New Glennu má být 7 metrů. Například Falcon 9 od SpaceX má 3,7 metrů a evropská Ariane 5, kterou NASA využije pro vypuštění Kosmického dalekohledu Jamese Webba, má 5,4 m.

Bezos si plácl s Telesatem

Minulý týden bylo oznámeno, že New Glenn vynese družice připravované sítě od Telesatu, který chce nabízet širokopásmové služby. Zatím není jasné, kolik startů bude potřeba.

Pro Blue Origin je to v pořadí už pátý zákazník pro raketu New Glenn. Už dříve si služby objednal Eutelsat, japonský Sky Perfect JSAT, thajský Mu SPace a o pět startů má zájem další budovatel družicové sítě OneWeb.

První start New Glennu má proběhnout v roce 2021, i když je to trochu optimistický termín, který bude nejspíše posunut. Raketa bude startovat z Mysu Canaveral ze startovacího komplexu 36, který v minulosti využívaly rakety Atlas I až III.

První stupeň rakety bude pohánět sedm motorů BE-4 na kapalný kyslík a metan. Metanový motor bude využívat také kosmická loď Starship od SpaceX. Musk se pochlubil prvním zážehem letové verze motoru Raptor.

Začala stavba továrny

Motory BE-4 se budou vyrábět v továrně, jejíž stavba před pár dny začala v Huntsville v Alabamě. Na ploše téměř 19 tisíc metrů čtverečních najde práci na 300 zaměstnanců. Továrna má být hotová v příštím roce.

Bezosův vesmírný byznys stojí na stabilnějších finančních základech než Muskův. Jeho plány jsou střízlivější, může se opřít o finance z Amazonu a má i sekundární zdroje příjmů. Peníze pro další rozvoj firmy přinesou komerční starty New Shepardu.

Motory BE-4 bude kromě New Glennu firma dodávat také United Launch Alliance, která je využije v chystané raketě Vulcan Centaur. Má se jednat o nástupce slavných raket Atlas V.

Továrna United Launch Alliance se nachází jen pár kilometrů od budoucí továrny Blue Origin.

Diskuze (8) Další článek: Google smazal z Play Storu 29 aplikací na zkrášlování. Kradly fotografie uživatelů