Aerodynamický kryt pro New Glenn.  Foto: Blue Origin

Aerodynamický kryt pro New Glenn.  | Foto: Blue Origin

Aktuální podoba rakety New Glenn, který má odstartovat poprvé v roce 2021. Foto: Blue Origin

Aktuální podoba rakety New Glenn, který má odstartovat poprvé v roce 2021. | Foto: Blue Origin

Raketa se bude skládat ze dvou stupňů. První bude opakovatelně použitelný.  Foto: Blue Origin

Raketa se bude skládat ze dvou stupňů. První bude opakovatelně použitelný.  | Foto: Blue Origin

Na Vesmírném sympoziu v Colorado Springs Foto:  N2e ,  CC BY-SA 4.0

Na Vesmírném sympoziu v Colorado Springs | Foto: N2e, CC BY-SA 4.0

Test metanového motoru BE-4 Foto: Blue Origin

Test metanového motoru BE-4 | Foto: Blue Origin

Průběh letu rakety New Glenn.  Foto: Blue Origin

Průběh letu rakety New Glenn.  | Foto: Blue Origin

Porovnání New Glennu s ostatními raketami. Foto: Blue Origin

Porovnání New Glennu s ostatními raketami. | Foto: Blue Origin

Foto: United Launch Alliance

Foto: United Launch Alliance

Přeprava New Shepard. Foto: Blue Origin

Přeprava New Shepard. | Foto: Blue Origin

New Shepard  Foto: Blue Origin

New Shepard  | Foto: Blue Origin

New Shepard  Foto: Blue Origin

New Shepard  | Foto: Blue Origin

Aktuální podoba rakety New Glenn, který má odstartovat poprvé v roce 2021. Foto: Blue Origin
Raketa se bude skládat ze dvou stupňů. První bude opakovatelně použitelný.  Foto: Blue Origin
Na Vesmírném sympoziu v Colorado Springs Foto:  N2e ,  CC BY-SA 4.0
Test metanového motoru BE-4 Foto: Blue Origin
11
Fotogalerie

Blue Origin pokračuje ve stavbě rakety New Glenn. Ukázala největší aerodynamický kryt v historii

  • New Glenn bude mít průměr dvakrát větší než Falcon 9
  • První start je naplánován na rok 2021
  • Raketa bude opakovaně použitelná

Blue Origin pracuje na svém systému (záměrně se vyhýbáme označení raketa) New Shepard, které bude vynášet turisty na hranici vesmíru. Současně ale pracuje na skutečné raketě a ambice rozhodně nejsou malé. New Glenn má poprvé odstartovat v příštím roce, i když tento termín se zatím zdá spíše nereálný. Na nízkou oběžnou dráhu vynese až 45 tun nákladu. 

Jedním z hlavních parametrů, kterým se New Glenn liší od konkurence, je průměr. Má dosáhnout 7 metrů, což umožní vynést rozměrnější náklad. Pro srovnání: průměr Falconu 9 je 3,7 m. 

New Glenn tak bude potřebovat i větší aerodynamický kryt. Společnost už jednu jeho část z uhlíkových kompozitů vyrobila a ukázala. Ve výrobě je také nádrž po první stupeň.

New Glenn bude mít na výšku 95 metrů (Falcon 9 má 70 metrů). První opakovatelně použitelný stupeň bude pohánět 7 motorů BE-4 na metan a kyslík. Motory se už testují a jejich výroba v továrně v Alabamě začne na konci roku. Kromě rakety New Glenn budou BE-4 pohánět také raketu Vulcan od United Launch Alliance. Druhý stupeň rakety bude poháněn dvěma motory BE-3U na kapalný vodík a kyslík.

Aerodynamický kryt

Nádrž prvního stupně

Určitě si přečtěte

Články odjinud