BMW předbíhá Teslu. Na jaře nabídne v Německu auta s autonomním řízením třetí úrovně | Zdroj: BMW

Zdroj: BMW

BMW předbíhá Teslu. Na jaře nabídne v Německu auta s autonomním řízením třetí úrovně

Německá automobilka BMW oznámila své plány na zahájení produkce vozidel poskytujících autonomii třetí úrovně. Technologie, která umožňuje řidiči sundat ruce z volantu a dočasně odpoutat pozornost od vozovky, bude od března příštího roku k dispozici v nových BMW řady 7.

Zásadní rozdíl mezi druhou a třetí úrovní spočívá v tom, že u úrovně 2 (částečně automatizované řízení) zůstává odpovědnost po celou dobu na řidiči. Ten musí sledovat, co se děje na silnici, a být schopen kdykoli znovu převzít řízení. Soustředění řidiče bývá nepřetržitě monitorováno pomocí kamery pro sledování pozornosti.

BMW Personal Pilot L3

Novou volitelnou výbavu, označovanou jako BMW Personal Pilot L3, bude možné od prosince objednávat pro nové BMW řady 7 s výjimkou modelů i7 eDrive50 a i7 M70 xDrive. Nabídne funkce, které v určitých situacích zbaví osobu za volantem nutnosti řídit, zvládne udržovat rychlost vozu, vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu a řazení do jízdního pruhu.

Funkce automatizovaného řízení, která je navržena tak, aby zajišťovala veškeré úkoly řízení na třetí úrovni dle definice Society of Automotive Engineers (SAE), bude nabízena výhradně v Německu za cenu 6 000 eur, což je v přepočtu přibližně 148 000 Kč.

Technologie dovolí řidiči věnovat pozornost jiným činnostem ve vozidle při jízdě rychlostí do 60 km/h na dálnicích se stavebně oddělenými vozovkami. Díky mimořádně sofistikovaným senzorům se jedná o první systém svého druhu, který je možné používat i za tmy.

Kromě kamer budou vozidla vybavena také ultrazvukovými a radarovými senzory nejnovější generace a citlivým 3D lidarem pro sledování okolí vozidla a situace na silnici. Součástí je také živá mapa ve vysokém rozlišení, která je trvale sladěna s extrémně přesným určováním polohy pomocí satelitních pozičních systémů.

Místo řízení koukejte na film

Na displeji za volantem se podle okolností objeví symboly, které ukážou, že je funkce autonomního řízení k dispozici. Aktivuje a deaktivuje se stiskem tlačítka na volantu. Řidič musí být připraven se znovu ujmout řízení – tj. pokud to situace na silnici vyžaduje nebo jakmile skončí úsek vhodný pro využití BMW Personal Pilot L3. Vizuální a akustické signály dají v takové situaci řidiči najevo, že má opět převzít řízení, a pokud nereaguje, vozidlo se kontrolovaně zastaví.

Během jízdy mohou pasažéři využívat digitální služby, jako je například streamování videí od různých poskytovatelů na centrálním displeji. Díky tomu je nový BMW Personal Pilot L3 řešením pro využití času stráveného v pomalu jedoucím provozu nebo v kolonách.

BMW Group se tak stane první automobilkou, která ve svém produktovém portfoliu nabízí jak funkce druhé úrovně autonomního řízení, tak i možnosti třetí úrovně. Americká Tesla, která se již několik let holedbá autonomním řízením, přitom svými funkcemi Autopilot a Full Self-Driving (FSD) dosahuje pouze druhé úrovně.

Určitě si přečtěte

Články odjinud