BMW ukázalo samořídicí motorku. Umí i zastavit, aniž by se skácela k zemi

  • BMW ukázalo motorku, která se řídí úplně sama
  • Nehodlá však udělat z motorkářů pasivní diváky
  • Cílem je vyšší bezpečnost a stabilita

Samořídicí automobily už dnes nikoho nepřekvapí. Jenže když to jde na čtyřech kolech, proč by to nemělo jít na dvou? To si patrně řekli v BMW a začali pracovat na samořídící motorce. Jedním z cílů autonomních motorek má být vyšší bezpečnost. Statistiky jsou totiž neúprosné: úmrtnost za řídítky motocyklu je 28× vyšší než za volanty aut.

Cílem je vyšší bezpečnost

Divize jednostopých vozidel BMW Motorrad prezentovala výše uvedené video, na kterém demonstruje, jak dokáže udělat jízdu na motorce bezpečnější. V tuto chvíli je vše ve fázi výzkumu a přípravy řídících systémů, kdy jsou pomocí prototypů měřena a shromažďována data.

Jedním z prototypů je upravený motocykl R1200GS, který dokáže jezdit i bez řidiče. Cílem ale není eliminovat úlohu řidiče, nýbrž vyvinout systém dynamické kontroly, který bude v počáteční fázi zajišťovat bezpečnější jízdu kolem překážek.

Motorkáři tedy nepřijdou o to, co je nejvíc baví – odpovědnost za řízení bude nadále na jejich bedrech. Testovaný systém má zvýšit jejich bezpečnost například tím, že v kritické situaci poskytne větší stabilitu stroje.

Z tohoto vyjádření plyne, že smyslem není přinést plně autonomní motorku, ale nabídnout asistenční systémy, podobné těm, které známe z aut, jako je automatické vedení v jízdním pruhu nebo nouzové brzdění před překážkou. Úkol je to nesporně složitější, neboť systémy musí počítat i s vlivem aktivního jezdce.

Motorka, která se obejde bez řidiče

Inženýři pracují na tomto projektu déle než dva roky a výsledkem je motocykl BMW, který se projíždí po zkušební dráze v Miramas v jižní Francii úplně sám, bez řidiče. Motorka dokáže zastavit a opět se rozjet, naklání se do zatáček, řídí řídítky, sama přidává plyn i brzdí.

Zajímavostí je, že celý rám motocyklu byl vyroben pomocí 3D tiskárny, další komponenty jsou vyrobeny z pevného a lehkého uhlíkového kompozitu. Firma uvádí, že „Výhoda 3D tisku spočívá v naprosté svobodě při návrhu komponent, které nemohou být vyrobeny jiným způsobem.“

Pokud se BMW povede prosadit některé z autonomních systémů do praxe, možná tím zvrátí poměrně nepříznivý vývoj v segmentu motocyklů, jejichž prodeje pomalu ale jistě klesají. Je ale více než jisté, že se integrace těchto prvků promítne do konečné ceny.

Za zmínku stojí, že BMW není jediná značka, která pracuje na dvoukolových autonomních vozidlech. Yamaha loni ukázala, co dokáže její „MotoBot“ - humanoidní robot na motocyklu, který závodil na trati s Valentinem Rossim.

Diskuze (2) Další článek: „Jaderné těstoviny“ mohou být nejpevnějším materiálem ve vesmíru

Témata článku: Bezpečnost, Francie, Autonomní vůz, BMW, Motorky, Řídicí systémy, Dynamická kontrola, Nepříznivý vývoj, Motorkář, Kritická situace, Motobot, Počáteční fáze, Celý rám, Nouzové brzdění, Motocykl, Konečná cena, Autonomní systém, Velká stabilita, Řídicí systém, Testovací systém, Vysoká bezpečnost, Uvedené video, Řídítko, Jediná značka, Humanoidní robot

Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 13 grafických karet

Srovnání 7 dokovacích stanic s USB-C

Jak na perfektní noční fotografie

Kvalitní zdroje informací pro sebevzdělávání