Prave, ze nova letadla potrebuji vetsi udrzbu nez stara. Kazdy slozity stroj ma krivku spolehlivosti nejdrive nizkou, protoze po prevzeti se resi detske nemoci a letadlo se "zaletava", nasledne se spolehlivost zvysuje s tim jak je letadlo uz odladene a zaroven je jeste zanovni, nacez dochazi opet k postupnemu poklesu spolehlivosti s tim jak letadlo starne. Letadlo Lion Air bylo podle prozatimniho setreni nezpusobile letu, letadlo melo opakovane zavady, kterym technici Lion Air nerozumeli a misto odstaveni letadla a povolani expertu z Boeingu zkouseli letadlo opravit sami. Letadlo vykazovalo opakovane zavady pri poslednich letech vcetne toho posledniho pred nehodou, presto ho technicky management Lion Air opetovne posilal do vzduchu.
Zavada ovsem byla pomerne snadno resitelna, nicmene v kritickem okamziku nastal nepochopitelny lapsus pilota, ktery se jak jste spravne napsal pres deset minut pral s autopilotem misto toho, aby ho proste vypnul. To o te chybejici informaci v manualu je davno vyvracena povera. Letadlo nemelo sice detailne popsany system MCAS, coz je ale v poradku, detailni technicke informace jsou pro piloty kontraproduktivni. Co je ovsem dulezite je, ze v sekci reseni krizovych situaci bylo jasne popsano, ze v pripade problemu s autopilotem tohoto typu ma pilot prejit na manualni rizeni. To ze to neudelal je nepochopitelne, ale celkem v linii ostatnich incidentu teto spolecnosti, ktere byly ve valne vetsine zpusobene casto az grotestkni neschopnosti jejich pilotu.
Jenom pro zajimavost, za poslednich patnact let mel Lion Air sestnact incidentu z nichz cca deset bylo zpusobeno pilotni chybou a zbytek technickymi problemy ci z duvodu extremniho pocasi. To neni uplne super bilance na aerolinky co maji nejakou stovku letadel. Pro srovnani treba Lufthansa ma skoro trikrat tolik letadel a ve srovnatelne dobe nemela jediny podobny incident.