Společnost Smartwings úspěšně absolvovala přistání a následný vzlet s Boeingem 737 MAX 8 v Antarktidě. Pro letoun této velikosti je to poprvé. Akce je zajímavá i z českého pohledu – všichni tři piloti jsou Češi, na fotkách po přistání se objevuje česká vlajka, letadlo má českou registraci OK-SWB a často se objevuje na pražském letišti.
Oživeno 1. února v 17.20: Smarwings zveřejnil video z přistání a odletu na ledové dráze Troll Airfield:
Oživeno ve 20:15: Smartwings na svém Twitteru zveřejnil nové fotografie. A vzhledem k tomu, že v pilotní kabině vidíme dvě kamery GoPro, těšíme se ještě na video z přiblížení a přistání.

Tohle je nádhera


Na druhém obrázku si všimněte ledové přistávací dráhy


Chvíle před přistáním a po něm




Přistání na Troll Airfield se uskutečnilo ve středu 26. ledna 2022. Let si objednala společnost Aircontact pro dopravu členů Norského polárního institutu na základnu Troll Research Station, která se věnuje monitorování životního prostředí a klimatu, vědeckému výzkumu a mapování. Letělo se na trase Oslo - N'Djamena (Čad) – Kapské Město – Antarktida (tj. 15 680 km) a zpět. Samotný let z Kapského Města na Troll Airfield trval 6 hodin. Na Antarktidě letadlo strávilo zhruba 2 hodiny.
Čeští piloti a důkladné přípravy
Přistání na ledovci vyžaduje specializovanou posádku. Tvořili ji tři zkušení kapitáni Smartwings: Tomáš Nevole, Jan Šťastný a Lubomír Malík. „Na takový let je potřeba se důkladně připravit. Příprava trvala dlouhé měsíce předem, let i přistání proběhly hladce,“ říká Tomáš Nevole, kapitán a letový ředitel společnosti Smartwings. Posádka prošla výcvikem přežití v arktických podmínkách, výcvikem pro seznámení s danou oblastí provozu a letištěm, v průběhu letu dostávala zprávy o počasí a způsobilosti letiště prostřednictvím datalinkové komunikace a satelitního telefonu.
Krátký záběr z přistání:
Ledová dráha je vybudovaná přímo na ledovci v nadmořské výšce 1232 metrů, je 3000 metrů dlouhá a 60 m široká. Povrchová vrstva před letem prošla analýzou, pracovníci Norského polárního institutu změřili brzdný účinek v souladu s předpisy Boeingu. Letoun byl vybaven polárními soupravami pro přežití včetně polárních oděvů pro posádku, navíc na palubě nesl některé důležité náhradní díly.
Troll Airfield je tzv. izolované letiště, což znamená, že místo něj není možné naplánovat žádné záložní letiště. Z toho důvodu bylo nutné pro užití Troll Airfield získat posouzení a schválení od českého Úřadu pro civilní letectví. Je zde veškeré potřebné vybavení, včetně odpovídajícího protipožárního zařízení, přibližovacích map vytvořených speciálně pro toto letiště a let, a zkušeného personálu.
Zajímavé je, že nešlo o jednorázovou záležitost, další let na Antarktidu se uskuteční koncem února 2022.
Zdroj: Smartwings