Je tomu přesně padesát let od doby, kdy 9. dubna 1967 na svoji první cestu vzlétl Boeing 737.  Trh si žádal letadla pro krátké a střední vzdálenosti, které Boeingu chyběly, potřeboval proto nový model. Na fotografii je prototyp 737, který tenkrát cestu absolvoval. Foto: Boeing via  This Day in Aviation

Je tomu přesně padesát let od doby, kdy 9. dubna 1967 na svoji první cestu vzlétl Boeing 737. Trh si žádal letadla pro krátké a střední vzdálenosti, které Boeingu chyběly, potřeboval proto nový model. Na fotografii je prototyp 737, který tenkrát cestu absolvoval. | Foto: Boeing via This Day in Aviation

Jednalo se o testovací „panenský“ let prvního ze šesti prototypů Boeingu 737-100. V kokpitu byli jen firemní piloti Brien Wygle (vlevo) a Lew Wallick. Startovali ze Seattlu a po 2,5 h dosedli v Everettu ve státě Washington. Foto: Boeing via  Growing up Boeing

Jednalo se o testovací „panenský“ let prvního ze šesti prototypů Boeingu 737-100. V kokpitu byli jen firemní piloti Brien Wygle (vlevo) a Lew Wallick. Startovali ze Seattlu a po 2,5 h dosedli v Everettu ve státě Washington. | Foto: Boeing via Growing up Boeing

Novince se při vývoji říkalo Baby Boeing, protože se svými dvěma motory hodně lišila od tehdejší produkce amerického Boeingu. Fotografie je až z roku 1985, kdy NASA na Boeingu 737-100 testovala přistání na sněhem pokryté dráze. Foto:  NASA , Public domain

Novince se při vývoji říkalo Baby Boeing, protože se svými dvěma motory hodně lišila od tehdejší produkce amerického Boeingu. Fotografie je až z roku 1985, kdy NASA na Boeingu 737-100 testovala přistání na sněhem pokryté dráze. | Foto: NASA, Public domain

Boeing si po úspěšném testu zaplatil tuto reklamu v leteckých časopisech. Testovací piloti si 737 prý nemohli vynachválit. Zdroj:  b737.org.uk

Boeing si po úspěšném testu zaplatil tuto reklamu v leteckých časopisech. Testovací piloti si 737 prý nemohli vynachválit. | Zdroj: b737.org.uk

V prosinci 1967 Boeing pro 737 vyřídil potřebná povolení pro komerční lety. Už na sklonku roku dostala první letoun německá Lufthansa, která s ním začala od 10. února 1968 létat. Foto:  Ralf Manteufel , GNU 1.2

V prosinci 1967 Boeing pro 737 vyřídil potřebná povolení pro komerční lety. Už na sklonku roku dostala první letoun německá Lufthansa, která s ním začala od 10. února 1968 létat. | Foto: Ralf Manteufel, GNU 1.2

Celkem bylo těchto modelů, které využívaly díly starších Boeingů, vyrobených jen třicet a žádný už není v provozu. Kromě Lufhansy si ho neobjednala žádná z významných aerolinek. Americké United Airlines si počkaly až na prodloužený Boeing 737-200. Foto:  Ken Fielding ,  CC BY-SA 3.0

Celkem bylo těchto modelů, které využívaly díly starších Boeingů, vyrobených jen třicet a žádný už není v provozu. Kromě Lufhansy si ho neobjednala žádná z významných aerolinek. Americké United Airlines si počkaly až na prodloužený Boeing 737-200. | Foto: Ken Fielding, CC BY-SA 3.0

737-100 bylo malé letadlo. Díky šesti sedadlům v řadě a umístění motorů pod křídly se do něj ale vešlo hodně cestujících (85–124). Boeing také ušetřil místo palubního inženýra a obsazení „dvoučlenná posádka plus palubní personál“ se u komerčních letů brzy stalo standardem. Foto:  PhillipC ,  CC BY 2.0

737-100 bylo malé letadlo. Díky šesti sedadlům v řadě a umístění motorů pod křídly se do něj ale vešlo hodně cestujících (85–124). Boeing také ušetřil místo palubního inženýra a obsazení „dvoučlenná posádka plus palubní personál“ se u komerčních letů brzy stalo standardem. | Foto: PhillipC, CC BY 2.0

Boeing 737-100 měl dolet 3 360 km a dostup 10 700 m. Dva motory Pratt & Whitney JT8D mu daly cestovní rychlost 780 km/h a maximální 876 km/h. Na délku měřil 28,7 m, na šířku 28,4 m, výšku měl 11,3 m. Všimněte si, že délka a rozpětí křídel jsou v podstatě shodné – shora to byl čtverec. Foto:  Aero Icarus from Zürich, Switzerland ,  CC BY-SA 2.0

Boeing 737-100 měl dolet 3 360 km a dostup 10 700 m. Dva motory Pratt & Whitney JT8D mu daly cestovní rychlost 780 km/h a maximální 876 km/h. Na délku měřil 28,7 m, na šířku 28,4 m, výšku měl 11,3 m. Všimněte si, že délka a rozpětí křídel jsou v podstatě shodné – shora to byl čtverec. | Foto: Aero Icarus from Zürich, Switzerland, CC BY-SA 2.0

Další model Boeing 737-200 byl o něco delší. Měřil 30,5 m a nabídl kapacitu 115 až 130 sedadel. Panenského letu si užil v srpnu 1967 a certifikaci získal jen pár dnů po 737-100. Prodloužené verze 200 se prodalo téměř tisíc kusů. Letoun na obrázku ale nepatřil mezi první modely, byl už vybavený účinnějším obracečem tahu používaném při přistání. Foto:  Eduard Marmet ,  CC BY-SA 3.0

Další model Boeing 737-200 byl o něco delší. Měřil 30,5 m a nabídl kapacitu 115 až 130 sedadel. Panenského letu si užil v srpnu 1967 a certifikaci získal jen pár dnů po 737-100. Prodloužené verze 200 se prodalo téměř tisíc kusů. Letoun na obrázku ale nepatřil mezi první modely, byl už vybavený účinnějším obracečem tahu používaném při přistání. | Foto: Eduard Marmet, CC BY-SA 3.0

Na této fotografii vidíte ryze analogový kokpit prvních řad Boeingu 737. Foto:  Sergey Ryabtsevl , GNU 1.2

Na této fotografii vidíte ryze analogový kokpit prvních řad Boeingu 737. | Foto: Sergey Ryabtsevl, GNU 1.2

Boeing dodával také variantu 737-200C, se kterou se dalo vybrat, jestli bude přepravovat náklad nebo cestující. Foto:  Alasdair McLellan ,  CC BY-SA 3.0

Boeing dodával také variantu 737-200C, se kterou se dalo vybrat, jestli bude přepravovat náklad nebo cestující. | Foto: Alasdair McLellan, CC BY-SA 3.0

První model z nové řady 737 Classic získal označení Boeing 737-300 a úvodní let si odbyl v únoru 1984. Vývoj začal už v roce 1979. Nové motory CFM International CFM56 měly nižší spotřebu a byly méně hlučné. Foto:  Adrian Pingstone , Public domain

První model z nové řady 737 Classic získal označení Boeing 737-300 a úvodní let si odbyl v únoru 1984. Vývoj začal už v roce 1979. Nové motory CFM International CFM56 měly nižší spotřebu a byly méně hlučné. | Foto: Adrian Pingstone, Public domain

Motory byly ale větší než předchozí Pratt & Whitney, takže je konstruktéři museli vysunout před křídlo. Součásti, které se před tím vešly pod motory, bylo potřeba umístit na strany a vstupní část motorů tím získala typický nekruhový tvar. Boeing 737-300 byl zase o dva metry delší, a vešlo se do něj 128 až 148 pasažérů. Foto:  Davidelit , Public domain

Motory byly ale větší než předchozí Pratt & Whitney, takže je konstruktéři museli vysunout před křídlo. Součásti, které se před tím vešly pod motory, bylo potřeba umístit na strany a vstupní část motorů tím získala typický nekruhový tvar. Boeing 737-300 byl zase o dva metry delší, a vešlo se do něj 128 až 148 pasažérů. | Foto: Davidelit, Public domain

V kabině se u 737-300 vedle analogových ukazatelů poprvé objevil displej na přístroji EFIS (Electronic Flight Information System). Boeing vyráběl 737-300 až do roku 1999 a prodal ho 1 113 kusů. Foto:  Alasdair McLellan ,  CC BY-SA 3.0

V kabině se u 737-300 vedle analogových ukazatelů poprvé objevil displej na přístroji EFIS (Electronic Flight Information System). Boeing vyráběl 737-300 až do roku 1999 a prodal ho 1 113 kusů. | Foto: Alasdair McLellan, CC BY-SA 3.0

O dalších 3,5 metru delší Boeing 737-400 poprvé vyletěl v únoru 1988. Konkuroval především Airbusu A320, měl kapacitu 146 až 188 cestujících. V roce 1995 si dva tyto letouny pořídily i České aerolinie, dohromady jich nakonec měly patnáct. Foto:  Adrian Pingstone (Arpingstone) , Public domain

O dalších 3,5 metru delší Boeing 737-400 poprvé vyletěl v únoru 1988. Konkuroval především Airbusu A320, měl kapacitu 146 až 188 cestujících. V roce 1995 si dva tyto letouny pořídily i České aerolinie, dohromady jich nakonec měly patnáct. | Foto: Adrian Pingstone (Arpingstone), Public domain

Poptávka po menších letounech dovedla Boeing k modelu 737-500 s kapacitou 108 až 133 míst. Létá od června 1989 a byl to první Boeing v majetku Českých aerolinií. V roce 1992 si jich koupily pět, postupně jich bylo patnáct. Nyní už ČSA neprovozuje ani jeden z celkem třiceti Boeingů. Foto:  Juergen Lehle ,  CC BY-SA 3.0

Poptávka po menších letounech dovedla Boeing k modelu 737-500 s kapacitou 108 až 133 míst. Létá od června 1989 a byl to první Boeing v majetku Českých aerolinií. V roce 1992 si jich koupily pět, postupně jich bylo patnáct. Nyní už ČSA neprovozuje ani jeden z celkem třiceti Boeingů. | Foto: Juergen Lehle, CC BY-SA 3.0

Začátkem 90. let se ukázalo, že Airbus A320 je velmi silná konkurence. Boeing reagoval vývojem nové řady 737 Next Generation, která měla nahradit předchozí řadu Classic. První model 737-600 létá od ledna 1998, prodalo se ho ale jen 69 kusů. Foto:  Ben King ,  CC BY-SA 3.0

Začátkem 90. let se ukázalo, že Airbus A320 je velmi silná konkurence. Boeing reagoval vývojem nové řady 737 Next Generation, která měla nahradit předchozí řadu Classic. První model 737-600 létá od ledna 1998, prodalo se ho ale jen 69 kusů. | Foto: Ben King, CC BY-SA 3.0

S Boeingem 737-700, který se stal základním modelem nové generace a poprvé vyletěl v únoru 1997, to bylo mnohem lepší. Zatím se ho prodalo přes 1 100 kusů a existuje v různých variantách, osobních i nákladních. Při rozdělení trupu na první a druhou třídu má kapacitu 126 míst, maximálně se dá dostat na 149 míst. Foto:  Wikimedia Commons , Public domain

S Boeingem 737-700, který se stal základním modelem nové generace a poprvé vyletěl v únoru 1997, to bylo mnohem lepší. Zatím se ho prodalo přes 1 100 kusů a existuje v různých variantách, osobních i nákladních. Při rozdělení trupu na první a druhou třídu má kapacitu 126 míst, maximálně se dá dostat na 149 míst. | Foto: Wikimedia Commons, Public domain

Modelová řada 800 je zatím prodejně nejúspěšnější Boeing 737. Prodeje spolu s objednávkami už překročily 5 tisíc kusů. Do služby se dostal v roce 1998 a má kapacitu 162 až 189 cestujících. Mimochodem dolet se od doby prvního 737-100 příliš nezměnil: 3 815 km. Letecká společnost, která potřebuje víc, ale může sáhnout po variantě 737-800HGW s doletem 5 445 km. Foto:  Alex Chau ,  CC-BY-SA-3.0

Modelová řada 800 je zatím prodejně nejúspěšnější Boeing 737. Prodeje spolu s objednávkami už překročily 5 tisíc kusů. Do služby se dostal v roce 1998 a má kapacitu 162 až 189 cestujících. Mimochodem dolet se od doby prvního 737-100 příliš nezměnil: 3 815 km. Letecká společnost, která potřebuje víc, ale může sáhnout po variantě 737-800HGW s doletem 5 445 km. | Foto: Alex Chau, CC-BY-SA-3.0

Podívejte se, jak se změnil kokpit od dob nejstaršího Boeingu. Většinu analogových ukazatelů nyní nahradily velkoplošné univerzální displeje. Foto:  Alex Beltyukov , GNU 1.2

Podívejte se, jak se změnil kokpit od dob nejstaršího Boeingu. Většinu analogových ukazatelů nyní nahradily velkoplošné univerzální displeje. | Foto: Alex Beltyukov, GNU 1.2

Poslední z řady New Generation je Boeing 737-900, který létá od srpna 2000. Je to vůbec nejdelší model (42 m) s kapacitou až 215 cestujících. Úspěšnější je ale až varianta 737-900ER, které se od září 2006 prodalo už přes 500 kusů. Foto: Boeing

Poslední z řady New Generation je Boeing 737-900, který létá od srpna 2000. Je to vůbec nejdelší model (42 m) s kapacitou až 215 cestujících. Úspěšnější je ale až varianta 737-900ER, které se od září 2006 prodalo už přes 500 kusů. | Foto: Boeing

Na obrázcích s profily můžete porovnat velikost všech modelových řad Boeingů 737. Od prvního a nejmenšího 737-100 (vpravo nahoře) až po nejdelší 737-900. Zdroj:  Julien.scavini ,  CC BY-SA 3.0

Na obrázcích s profily můžete porovnat velikost všech modelových řad Boeingů 737. Od prvního a nejmenšího 737-100 (vpravo nahoře) až po nejdelší 737-900. | Zdroj: Julien.scavini, CC BY-SA 3.0

Trochu stranou od hlavní produkce stojí Boeingy 737 řady Business Jet. Nejsou určeny pro hromadnou přepravu cestujících, ale slouží jako soukromé nebo pronajímané letouny. Mají luxusní výbavu a kapacitu obvykle mezi 25 až 50 místy. Boeing začal řadu Business Jet nabízet v roce 1996, jde o společný podnik s General Electric. Foto:  YSSYguy at English Wikipedia ,  CC BY-SA 3.0

Trochu stranou od hlavní produkce stojí Boeingy 737 řady Business Jet. Nejsou určeny pro hromadnou přepravu cestujících, ale slouží jako soukromé nebo pronajímané letouny. Mají luxusní výbavu a kapacitu obvykle mezi 25 až 50 místy. Boeing začal řadu Business Jet nabízet v roce 1996, jde o společný podnik s General Electric. | Foto: YSSYguy at English Wikipedia, CC BY-SA 3.0

Nyní Boeing vyvíjí novou řadu 737 Max. První let prototypu proběhl v lednu 2016 a v roce 2017 se očekává dodávka prvním zákazníkům. Boeing má už ke čtyřem tisícům objednávek. Foto: Boeing

Nyní Boeing vyvíjí novou řadu 737 Max. První let prototypu proběhl v lednu 2016 a v roce 2017 se očekává dodávka prvním zákazníkům. Boeing má už ke čtyřem tisícům objednávek. | Foto: Boeing

S tímto zájmem je jasné, že řada Boeing 737 i nadále zůstane nejprodávanějším letounem pro komerční leteckou dopravu v historii. Foto: Boeing

S tímto zájmem je jasné, že řada Boeing 737 i nadále zůstane nejprodávanějším letounem pro komerční leteckou dopravu v historii. | Foto: Boeing

Prohlédněte si další fotografie, jak bude padesátiletý Boeing 737 Max vypadat. Foto: Boeing

Prohlédněte si další fotografie, jak bude padesátiletý Boeing 737 Max vypadat. | Foto: Boeing

Jednalo se o testovací „panenský“ let prvního ze šesti prototypů Boeingu 737-100. V kokpitu byli jen firemní piloti Brien Wygle (vlevo) a Lew Wallick. Startovali ze Seattlu a po 2,5 h dosedli v Everettu ve státě Washington. Foto: Boeing via  Growing up Boeing
Novince se při vývoji říkalo Baby Boeing, protože se svými dvěma motory hodně lišila od tehdejší produkce amerického Boeingu. Fotografie je až z roku 1985, kdy NASA na Boeingu 737-100 testovala přistání na sněhem pokryté dráze. Foto:  NASA , Public domain
Boeing si po úspěšném testu zaplatil tuto reklamu v leteckých časopisech. Testovací piloti si 737 prý nemohli vynachválit. Zdroj:  b737.org.uk
V prosinci 1967 Boeing pro 737 vyřídil potřebná povolení pro komerční lety. Už na sklonku roku dostala první letoun německá Lufthansa, která s ním začala od 10. února 1968 létat. Foto:  Ralf Manteufel , GNU 1.2
39
Fotogalerie

Boeing 737 poprvé vyletěl přesně před 50 lety. Připomeňte si tento legendární letoun

Je tomu přesně padesát let od doby, kdy 9. dubna 1967 na svoji první cestu vzlétl Boeing 737. Trh si žádal letadla pro krátké a střední vzdálenosti, které tenkrát Boeingu chyběly, potřeboval proto nový model

Jednalo se o testovací „panenský“ let prvního ze šesti prototypů Boeingu 737-100. V kokpitu byli jen firemní piloti Brien Wygle a Lew Wallick. Startovali ze Seattlu a po 2,5 h dosedli v Everettu.

V prosinci 1967 získal Boeing 737 potřebná povolení pro komerční lety. Už na sklonku roku dostala první letoun německá Lufthansa, která s ním začala od 10. února 1968 létat.

Celkem bylo těchto modelů, které využívaly díly jiných Boeingů, vyrobených jen třicet a žádný už není v provozu. Kromě Lufhansy si ho neobjednala žádná z významných aerolinek. Americké United Airlines si počkaly až na prodloužený Boeing 737-200.

Boeing 737-100 bylo malé letadlo. Díky šesti sedadlům v řadě a umístění motorů pod křídly se do něj ale vešlo hodně cestujících (85–124). Boeing také ušetřil místo palubního inženýra a konfigurace dvoučlenná posádka plus palubní personál se u komerčních letů brzy stala standardem.

Boeing 737-100 měl dolet 3 360 km a dostup 10 700 m. Dva motory Pratt & Whitney JT8D mu daly cestovní rychlost 780 km/h a maximální 876 km/h. Na délku měřil 28,7 m, na šířku 28,4 m, výšku měl 11,3 m. Všimněte si, že délka a rozpětí křídel jsou v podstatě shodné.

Prohlédněte si komentovanou galerii.

Určitě si přečtěte

Články odjinud