Boeing 787 je nutné každých 51 dnů vypnout a zapnout, aby pilotům nezobrazoval zavádějící údaje

Loni jsme přinesli článek o tom, že letadlo Airbus A350 je potřeba každých 149 hodin vypnout a zapnout, aby nedocházelo ke ztrátě komunikace mezi některými avionickými systémy. Také konkurenční Boeing má pro svůj stroj 787 nově předepsanou podobnou proceduru, informuje The Register.

Americká Federální letecká správa (FAA) v bezpečnostním pokynu, vydaném koncem března tohoto roku, varuje, že nedodržení stanoveného postupu by mohlo mít „katastrofální následky“. Letoun Boeing 787 (konkrétně jeho verze 787-10, 787-9 a 787-8) je tedy nutné přinejmenším každých 51 dnů vypnout a znovu zapnout.

„Zkoušeli jste to vypnout a zapnout?“

Ve shrnutí nové směrnice FAA uvádí, že „při nepřetržitém napájení po dobu 51 dnů může dojít k výpadku monitorovacích funkcí základních počítačových systémů letadla. To by mohlo vést k nedetekované ztrátě informací v rámci datové sítě.“

Pokud by elektrické okruhy letounu zůstaly v provozu delší dobu, mohlo by to vyústit v „zobrazování zavádějících údajů“ pilotům. Jedná se přitom o kritické informace zahrnující rychlost, polohu, nadmořskou výšku a provozní údaje o chodu motorů.

Následky takového výpadku by dle úřadu mohly být katastrofální, proto nařídil povinnost tyto letouny minimálně každých 51 dnů vypínat a znovu zapínat. Reagoval tak na problémy, jež se v minulosti vyskytly v různých avionických systémech několika letadel Boeing 787.

Není to první problém Boeingů 787

Oslovení piloti na vydaný bezpečnostní pokyn reagovali rezervovaně. Směrnice dle nich neobsahuje dostatek informací k posouzení, do jaké míry by popsaná porucha mohla vést ke katastrofě. Každopádně je dobré vědět, že záložní přístroje, zobrazující výšku a rychlost, fungují nezávisle a jsou oddělené od ostatních systémů. Ztráta indikace stavu motorů by však ztěžovala nastavení jejich výkonu, které zaručuje bezpečný přímý a vodorovný let, zatímco piloti postupují podle nouzových příruček a snaží se vyřešit potíže.

Rozhodně se nejedná o první podobný problém tohoto typu letadla. Kvůli dříve objevené softwarové chybě musely letecké společnosti tento stroj vypínat a opětovně zapínat každých 248 dnů. Pokud by tak nečinily, hrozilo vypnutí generátorů v průběhu letu.

V roce 2014 začal kvůli závadě lithium-iontového akumulátoru hořet Boeing 787 aerolinek Japan Airlines. Vyšetřovatelé následně zjistili, že černé skříňky zaznamenávaly falešné informace, protože přijímaly místo skutečného stavu zastaralá data. Další problémy se projevily při nastavení trasy se 14 body, na které systém letadla reagoval zamrznutím.

Diskuze (74) Další článek: Česká televize spustila výukový web ČT Edu. Obsahuje přes 3 tisíce videí

Témata článku: Doprava, Letadla, Létání, Boeing, Airbus, Japan Airlines, Pilot, Údaj, The Registra, Federální letecká správa, Zamrznutí, Zapnout, Systém letadla, Černé skříňky, Letadlo, Avio, Letecká správa, Letoun, Blob



Zakázané názvy. Tyhle složky ve Windows nevytvoříte a můžou za to 70. léta

Zakázané názvy. Tyhle složky ve Windows nevytvoříte a můžou za to 70. léta

**Složky ve Windows si nepojmenujete libovolně. **Seznam rezervovaných názvů existuje kvůli kompatibilitě. **Kořeny této záležitosti sahají až do 70. let.

Petr Urban
Operační systémyWindows
Zadejte tajný kód a můžete hrát. V telefonech s Androidem je ukrytá fotbalová hra Mini Cup

Zadejte tajný kód a můžete hrát. V telefonech s Androidem je ukrytá fotbalová hra Mini Cup

** Google si občas ve vyhledávači připraví skryté animace či hry ** Tentokrát se týká fotbalového mistrovství světa ** Stačí do vyhledávače v mobilu zadat dvojici slov...

Martin Chroust
VyhledávačSmartphonyMobilní hry
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Dávné megatsunami na Marsu zřejmě způsobila „chicxulubská“ planetka

Dávné megatsunami na Marsu zřejmě způsobila „chicxulubská“ planetka

** pPodle jedná hypotézy byla podstatná část povrchu Marsu tvarována dávnou megatsunami ** . Za původce této globální katastrofy byl považován dopad planety či jádra komety ** Vědci nyní vystopovali impaktní kráter, který podle nich těsně souvisí se zmíněnou megatsunami

Stanislav Mihulka
KatastrofyMars
Facebook má nejspíš vaše telefonní číslo, i když jste mu ho nikdy nedali. Tímto tajným nástrojem ho můžete smazat

Facebook má nejspíš vaše telefonní číslo, i když jste mu ho nikdy nedali. Tímto tajným nástrojem ho můžete smazat

**Meta poskytuje nástroj na vymazání telefonních čísel a e-mailových adres z Facebooku a Instagramu **V minulosti Mark Zuckebrg popřel, že by Facebook vytvářel stínové profily **Metě teď můžete sebrat klíčové iddentifikátory, pořád o vás ale nejspíš ví mnoho dalšího

Petr Urban
MetaSledováníSociální sítě