Letadla | Létání | Fyzika

Boeing 787 překonal při běžném letu s cestujícími rychlost zvuku. Jak je to možné?

  • Let Virgin Atlantic z Los Angeles do Londýna vzbudil rozruch
  • Dle webu na sledování leteckého provozu překonal rychlost zvuku
  • Skutečnost je ale trochu jiná, neboť všechno je relativní
Boeing 787 překonal při běžném letu s cestujícími rychlost zvuku. Jak je to možné?

Díky službám, jako je například FlightRadar24, mohou dnes sledovat letecký provoz nejen dispečeři, ale prakticky každý, kdo má přístup k internetu. Tento týden zaujal média a veřejnost let společnosti Virgin Atlantic z Los Angeles do Londýna, který nad Pensylvánií dosáhl nadzvukové rychlosti 1289 kilometrů za hodinu.

Za neobvyklou rychlost letadla Boeing 787-9 mohly větrné proudy, vanoucí ve výšce 35 000 stop (cca 10,6 km) ve směru letu. Letoun tak de facto překonal rychlost zvuku, která se v pozemských podmínkách pohybuje mezi 1193 a 1247 km/h.

Vliv vzdušných proudů

Pokud však očekáváte, že si cestující běžného komerčního letu užili aerodynamický třesk, vězte, že nic takového se nestalo. Rychlost letadla 801 mil za hodinu (tj. oněch 1289 km/h) indikoval web pro sledování leteckého provozu FlightAware.com a na Twitteru na ni upozornil Stu Ostro.

Klepněte pro větší obrázek
Data ze serveru FlightAware

Běžná cestovní rychlost letadla této velikosti se pohybuje kolem 900 kilometrů za hodinu, což je na hony vzdáleno rychlosti zvuku. Nutno podotknout, že rychlost zvuku se liší v závislosti na výšce, teplotě vzduchu, tlaku a obecně známé hodnoty jsou vztaženy k hladině moře.

V tomto případě je nutné uvědomit si roli vzdušných proudů, vanoucích v té době nad Pensylvánií. Ty mohou zpomalovat a zrychlovat letadla, jež se v nich pohybují. Deník Washington Post je přirovnává k travelátoru (pohyblivému chodníku).

Všechno je relativní

Pokud jde člověk obvyklou rychlostí v běžném prostředí, těžko nějak významněji překoná své hranice. Na travelátoru se však jeho rychlost chůze sčítá s rychlostí pohyblivého chodníku a může tak dosáhnout leckdy až impozantních hodnot. Rychle se však pohybuje jen proti statickému okolí – rychlost pohybu vůči travelátoru je stále víceméně obvyklá.

Dalším příkladem budiž házení papírové vlaštovky v jedoucím vlaku ve směru jízdy. Zatímco vůči vagónu se bude vlaštovka pohybovat obvyklou rychlostí, budeme-li její rychlost měřit vůči okolní krajině, dostaneme se na těžko uvěřitelné hodnoty.

Komerční letadla samozřejmě nemohou překročit rychlost zvuku, mimo jiné i proto, že nejsou postavena tak, aby zvládla aerodynamické účinky spojené s těmito rychlostmi. I když se tedy let společnosti Virgin Atlantic pohyboval vůči zemi neobvykle rychle, vzhledem k okolní mase vzduchu byla jeho rychlost (správně označovaná jako pravá vzdušná rychlost) naprosto standardní.

Ačkoli tedy vůči zemi byla hodnota rychlosti (měřená pomocí GPS) vyšší než rychlost zvuku, skutečná rychlost pohybu letadla vůči vzduchu (měřená pitotovými trubicemi) byla hluboko pod ní. I tak se díky příznivému proudění, dosahujícími nejvyšší rychlosti až 370 km/h, podařilo Boeingu 787 dorazit do Londýna o 48 minut dříve.

Diskuze (23) Další článek: Kinect se vrací, podobně jako brýle Glass však především pro podnikovou sféru

Témata článku: Internet, USA, Letadla, Létání, GPS, Boeing, Zvuk, Fyzika, Virgin Atlantic, Rychlost zvuku, Skutečná rychlost, Rychlost, Los Angeles, Washington Post, Letadlo, Letecký provoz, Pensylvánie, Londýn, Obvyklá rychlost