Boeing | Starliner | Crew Dragon

Boeing chystá raketu pro první pilotovaný let. Stále ještě může předstihnout Muska

• Stane se první soukromou firmou, která vyšle člověka do vesmíru, Boeing nebo SpaceX? Může to být velmi těsné.
  • SpaceX vyšetřuje příčiny dubnové nehody při testu motorů.
  • Boeing zatím nemá za sebou ani první bezpilotní let své lodě.

Boeing se připravuje na první demonstrační mise kosmické lodě Starliner. Pokud půjde vše podle plánu, měla by se kosmická loď vydat po polovině srpna na bezpilotní demonstrační misi k Mezinárodní kosmické stanici (ISS). Půjde o podobný let, který v březnu provedl Crew Dragon od konkurenční SpaceX.

Po prvním demonstračním letu má možná už ke konci roku proběhnout také první pilotovaný let. Na palubě budou astronauté NASA Mike Fincke a Nicole Mann a astronaut Boeingu Chris Ferguson.

Do vesmíru vynese Starliner raketa Atlas V, která má od roku 2002 na svém kontě už 79 letů. Ten 80. ji čeká na konci června, kdy vynese komunikační družici pro americkou armádu.

Před pár dny se z Decaturu v Alabamě vydala téměř stometrová loď, která na Mys Canaveral dopravila první stupeň rakety Atlas V a horní stupeň Centaur pro první pilotovaný let Starlineru.

Předeženou SpaceX?

SpaceX už má první nepilotovaný demonstrační let za sebou, ale termín pilotovaného letu je stále ve hvězdách. Firma měla problémy při testu přistávacích padáků, ale největší komplikací je výbuch motorů Crew Dragonu při jejich rutinním testovacím zážehu 20. dubna.

Exploze zničila celou kabinu Crew Dragonu, která měla za sebou demonstrační let k ISS a měla provést také test, při němž se za letu odpojí od rakety Falcon 9 a odletí do bezpečí s využitím motorů SuperDraco.

Vyšetřování příčin nehody pokračuje. NASA a SpaceX podle posledních informací stále usilují, aby první pilotovaný let Crew Dragonu proběhl do konce letošního roku.

Vzhledem k tomu, že došlo ke zničení lodě, musí SpaceX posunout harmonogram. Kapsle původně určena pro první pilotovaný let bude využita pro zmíněný „záchranný test“ a kapsle, která měla být použita při prvním ostrém letu bude, použita pro pilotovanou demonstrační misi.

SpaceX provedla v minulosti desítky bezproblémových zážehů motorů SuperDraco. Při testu 20. dubna došlo nejdříve k úspěšnému zážehu motorů Draco, které umožňují kapsli manévrovat ve vesmíru. K anomálii došlo těsně před plánovaným zážehem motorů SuperDraco.

Váš názor Další článek: Exmanželka Jeffa Bezose dá polovinu majetku na charitu. Sám Bezos se k tomu nemá, chce lidstvu pomoci jinak