Nutnost odstavit všechny Boeingy 737 Max 8 způsobila značné komplikace řadě leteckých společností. Mnohé již měly nasmlouvané lety na několik měsíců dopředu a nemožnost používat nové stroje znamenala snížení přepravní kapacity.

Nutnost odstavit všechny Boeingy 737 Max 8 způsobila značné komplikace řadě leteckých společností. Mnohé již měly nasmlouvané lety na několik měsíců dopředu a nemožnost používat nové stroje znamenala snížení přepravní kapacity.

Po 207 zkušebních letech trvajících dohromady 360 hodin Boeing oficiálně oznámil, že je připraven vydat aktualizaci softwaru pro opravu systémů řízení letu. I nadále však oficiálně označuje provedené úpravy jen jako „softwarové vylepšení“.

Po 207 zkušebních letech trvajících dohromady 360 hodin Boeing oficiálně oznámil, že je připraven vydat aktualizaci softwaru pro opravu systémů řízení letu. I nadále však oficiálně označuje provedené úpravy jen jako „softwarové vylepšení“.

Před instalací aktualizace ještě bude nutné provést certifikační lety pod dohledem FAA. Během nich bude, kromě jiného, také analyzován aktualizovaný systém řízení letu MCAS. Také další testovací lety budou pod zvláštní kontrolou FAA.

Před instalací aktualizace ještě bude nutné provést certifikační lety pod dohledem FAA. Během nich bude, kromě jiného, také analyzován aktualizovaný systém řízení letu MCAS. Také další testovací lety budou pod zvláštní kontrolou FAA.

Prezident Boeingu Dennis Muydenburg uvedl, že firma hodlá předat FAA všechny nezbytné informace. Vyjádřil naději, že po aktualizaci softwaru se model 737 Max 8 stane jedním z nejbezpečnějších letadel, které kdy létalo po obloze.

Prezident Boeingu Dennis Muydenburg uvedl, že firma hodlá předat FAA všechny nezbytné informace. Vyjádřil naději, že po aktualizaci softwaru se model 737 Max 8 stane jedním z nejbezpečnějších letadel, které kdy létalo po obloze.

Zatím však není jisté, kdy budou Boeingy 737 Max 8 moci znovu přepravovat cestující. Přinejmenším do konce léta to podle dostupných zpráv nebude.

Zatím však není jisté, kdy budou Boeingy 737 Max 8 moci znovu přepravovat cestující. Přinejmenším do konce léta to podle dostupných zpráv nebude.

Boeing již v pondělí 11. března oznámil, že nejpozději během následujícího měsíce vydá softwarovou aktualizaci pro letadla 737 Max. Připravovanou aktualizaci pro tento model oficiálně označuje jen jako „softwarové vylepšení“.

Boeing již v pondělí 11. března oznámil, že nejpozději během následujícího měsíce vydá softwarovou aktualizaci pro letadla 737 Max. Připravovanou aktualizaci pro tento model oficiálně označuje jen jako „softwarové vylepšení“.

Jako nejpravděpdobnější z možných příčin nehod je uváděn automatický vyrovnávací systém MCAS. Zjednodušeně řečeno jde o software, který má zajišťovat, aby letadlo vlivem rychlosti a nastavení neztratilo výšku z důvodu ztráty vztlaku.

Jako nejpravděpdobnější z možných příčin nehod je uváděn automatický vyrovnávací systém MCAS. Zjednodušeně řečeno jde o software, který má zajišťovat, aby letadlo vlivem rychlosti a nastavení neztratilo výšku z důvodu ztráty vztlaku.

V obou případech došlo k nehodě během vzletu, několik minut po startu, přičemž záznamy ze služby FlightRadar24 shodně vykazují potíže s udržováním výšky. Letadlo stoupalo, poté z nějakého důvodu kleslo a pak začalo opět stoupat.

V obou případech došlo k nehodě během vzletu, několik minut po startu, přičemž záznamy ze služby FlightRadar24 shodně vykazují potíže s udržováním výšky. Letadlo stoupalo, poté z nějakého důvodu kleslo a pak začalo opět stoupat.

Koncem října loňského roku se deset minut po startu zřítil do moře stejný model letadla společnosti Lion Air. Nehodu nepřežilo 188 osob. Scénáře obou nehod se do značné míry podobají.

Koncem října loňského roku se deset minut po startu zřítil do moře stejný model letadla společnosti Lion Air. Nehodu nepřežilo 188 osob. Scénáře obou nehod se do značné míry podobají.

V neděli 10. března havarovalo poblíž Addis Abeby šest minut po startu letadlo Boeing 737 Max 8 etiopských aerolinek. Na jeho palubě zahynulo všech 157 lidí, včetně čtyř Slováků.

V neděli 10. března havarovalo poblíž Addis Abeby šest minut po startu letadlo Boeing 737 Max 8 etiopských aerolinek. Na jeho palubě zahynulo všech 157 lidí, včetně čtyř Slováků.

Po 207 zkušebních letech trvajících dohromady 360 hodin Boeing oficiálně oznámil, že je připraven vydat aktualizaci softwaru pro opravu systémů řízení letu. I nadále však oficiálně označuje provedené úpravy jen jako „softwarové vylepšení“.
Před instalací aktualizace ještě bude nutné provést certifikační lety pod dohledem FAA. Během nich bude, kromě jiného, také analyzován aktualizovaný systém řízení letu MCAS. Také další testovací lety budou pod zvláštní kontrolou FAA.
Prezident Boeingu Dennis Muydenburg uvedl, že firma hodlá předat FAA všechny nezbytné informace. Vyjádřil naději, že po aktualizaci softwaru se model 737 Max 8 stane jedním z nejbezpečnějších letadel, které kdy létalo po obloze.
Zatím však není jisté, kdy budou Boeingy 737 Max 8 moci znovu přepravovat cestující. Přinejmenším do konce léta to podle dostupných zpráv nebude.
10
Fotogalerie

Boeing dokončil aktualizaci softwaru problémového letadla 737 Max 8. Udělá z něj nejbezpečnější stroj na nebi

Po druhé tragické havárii letadla Boeing 737 Max 8, ke které došlo na začátku března v Etiopii, následovalo uzemnění všech letadel tohoto typu. Záhy poté americký výrobce dotčených strojů oznámil, že během dubna vydá softwarovou aktualizaci.

Nutnost odstavit všechny Boeingy 737 Max 8 způsobila značné komplikace řadě leteckých společností. Mnohé již měly nasmlouvané lety na několik měsíců dopředu a nemožnost používat nové stroje znamenala snížení přepravní kapacity.

Tragické nehody Boeingů 737 Max 8

Koncem října loňského roku se deset minut po startu zřítil do moře první Boeing 737 Max 8 společnosti Lion Air. Nehodu tehdy nepřežilo všech 188 osob, které byly na palubě. V neděli 10. března pak havaroval poblíž Addis Abeby šest minut po startu druhý stroj téhož typu, tentokrát v barvách etiopských aerolinek. V jeho troskách zahynulo celkem 157 lidí.

Scénáře obou nehod se do značné míry podobaly – kromě toho, že se jednalo o stejný typ letadla, došlo k haváriím krátce po startu, během stoupání. Záznamy služby FlightRadar24 pak v obou případech ukázaly zjevné problémy s udržováním výšky.

Jako jedna z možných příčin je uváděn automatický vyrovnávací systém MCAS (Manoeuvring Characteristics Augmentation System). Zjednodušeně řečeno jde o software, který má zajišťovat, aby letadlo vlivem rychlosti a nastavení neztratilo výšku z důvodu ztráty vztlaku. Vyšetřování nehod však není u konce a nezbývá než čekat na oficiální závěry.

Aktualizace je tady!

Po 207 zkušebních letech trvajících dohromady 360 hodin Boeing oficiálně oznámil, že je připraven vydat aktualizaci softwaru pro opravu systémů řízení letu. I nadále však oficiálně označuje provedené úpravy jen jako „softwarové vylepšení“.

Před instalací aktualizace ještě bude nutné provést certifikační lety pod dohledem Federální letecké správy (FAA). Během nich bude, kromě jiného, také analyzován aktualizovaný systém řízení letu MCAS. Také další testovací lety tohoto modelu budou pod zvláštní kontrolou FAA.

Prezident Boeingu Dennis Muydenburg uvedl, že firma hodlá předat FAA všechny nezbytné informace. Vyjádřil naději, že po aktualizaci softwaru se model 737 Max 8 stane jedním z nejbezpečnějších letadel, které kdy létalo po obloze. Zatím však není jisté, kdy budou Boeingy 737 Max 8 moci znovu přepravovat cestující. Přinejmenším do konce tohoto léta to podle dostupných zpráv nebude.

Určitě si přečtěte

Články odjinud