Chjo... To je tak když někdo netuší o čem píše. Pokud mám letadlo s motory pod křídly, tak mi přidání výkonu motorů zvedá čumák a musím potlačit, jinak se dostanu do pádu (stall). To není žádný "pochybný HW", to je prostě fyzika. Děje se to u všech letadel s tímto typem konstrukce, i u starších Boeingů, i u Airbusů. Naopak pokud mám motory "na ocase", přidání výkonu mi tlačí čumák pro změnu dolů. Zkuste si to v nějakém lepším leteckém simulátoru.No a abych nemusel na tu páku stále tlačit, tak se vyrovnání toho efektu dělá trimem.Jediný rozdíl MAX oproti běžné 737 je v tom, že tam je ten efekt větší. Tedy by piloti museli kompenzovat více, než jsou zvyklí. Aby se nemuseli na nový typ složitě přeučovat, tak Boeing přidal do SW MAXe MCAS, který tu kompenzaci udělá za ně, pokud to oni neudělají.Ano, můžeme se bavit o tom, že navázat takovýhle systém jen na jedno čidlo když mám k dispozici dvě (*) nebyl moc dobrý nápad. Že aby Boeing kontroloval sám sebe místo aby to dělala FAA je ještě horší nápad. To nepopírám.Nicméně tady se ukazuje, jak fatální je lidské zaměření na příběhy. Tady prostě noviny jedou svůj příběh o tom, jak zlá korporace kvůli svým ziskům udělala smrtelně nebezpečné letadlo. A lidi jim to žerou a nedohledají si další fakta a ignorují i ta, která už znají. Třeba už jen to, že v Evropě, kde je vyšší úroveň výcviku, k žádné nehodě nedošlo. Nebo fakta uvedená v aktuální předběžné zprávě z vyšetřování Ethiopian Airlines, kde z dat černé skříňky jasně vyplývá, že piloti sice korektně vypnuli elektrický trim, čímž odpojili i MCAS, ale pak ze zatím neznámých důvodů nechali motory na vysoký výkon, takže nemohli pohnout stabilizátorem ručně (kvůli aerodynamickým silám). A místo toho, aby zpomalili, tak elektrický trim, o kterém VĚDĚLI, že se chová blbě opět zapnuli a to byla finální chyba, kterou poslali to letadlo dolů.Ale příběh o zlé korporaci a chudácích pilotech je prostě divácky atraktivnější :(*) Spousta lidí ani neví, že MCAS nebyl vytvořený pro MAXe. Ve skutečnosti ho Boeing už předtím použil ve vojenském tankovacím letadle (vzhledem k pohybu kapaliny se takové letadlo NESMÍ dostat do moc velkého úhlu náběhu, jinak se z něj už nevyhrabe), kde byl ale napojený na obě čidla.