V neděli 10. března havarovalo poblíž Addis Abeby šest minut po startu letadlo Boeing 737 Max 8 etiopských aerolinek. Na jeho palubě zahynulo všech 157 lidí, včetně čtyř Slováků. Koncem října loňského roku se deset minut po startu zřítil do moře stejný model letadla společnosti Lion Air. Nehodu nepřežilo 188 osob.
Scénáře obou nehod se do značné míry podobají. Jednalo se o zánovní stroje – v případě Ethiopian Airlines byl letoun v provozu čtyři měsíce, pod vlajkou Lion Air létal o měsíc méně. V obou případech došlo k nehodě během vzletu, několik minut po startu, přičemž záznamy ze služby FlightRadar24 shodně vykazují potíže s udržováním výšky.
Aktualizováno 14. března v 8.50: Boeing vydal prohlášení, ve kterém na začátku vyjadřuje své přesvědčení, že jeho letouny 737 Max jsou bezpečné. Po konzultacích s úřady ale doporučuje, aby všechny do vyšetření příčin nehody a jejich případném odstranění byly odstaveny. Na světě je v současné době 371 letadel Boeing 737 Max.
Uzemnění Boeingů 737 Max 8
Řada aerolinek v reakci na druhou tragickou havárii během necelých pěti měsíců takzvaně uzemnila všechny své stroje tohoto typu. Boeingy 737 Max 8 dočasně odstavily čínské, indonéské, mongolské, thajské, australské, singapurské a jihoafrické letecké společnosti.
Nyní se postupně šíří zákazy provozu tohoto typu letadel na národní úrovni, které vydávají odpovědné letecké úřady v daných zemích. Zákaz již vydala Velká Británie, Německo, Francie, Malajsie a další země budou jistě ještě následovat. Pochopitelně se jedná jen o dočasné opatření. Pokud se najde a zajistí příčina dvou nehod nedávných Boeingů 737 Max 8, mohly by stroje opět do vzduchu.
Aktualizováno 12. března v 18.45: Evropská agentura pro bezpečnost letectví zastavila provoz všech letounů Boeing 737 Max ve vzdušném prostoru Evropské unie.
Také čínský úřad pro civilní letectví provoz letadel ve svém vzdušném prostoru zakázal a ve svém prohlášení doslova uvádí, že rozhodl na základě „určitého stupně podobnosti“ obou nehod. Proti tomu americké aerolinky Southwest, v jejichž flotile mají letouny 737 Max 8 významný podíl (konkrétně jde o 34 letadel), uvedly: „Jsme i nadále přesvědčeni o bezpečnosti a letové způsobilosti naší flotily více než 750 letadel Boeing.“
Výrobce vyjádřil své politování nad nehodou a účast s pozůstalými. Do místa nedělní havárie vyslal své experty, kteří by měli být nápomocni etiopskému Úřadu pro vyšetřování nehod.
Je chyba v softwaru?
Vyšetřování předchozí nehody letadla společnosti Lion Air se ubírá několika cestami. Jako jedna z možných příčin je uváděn automatický vyrovnávací systém MCAS (Manoeuvring Characteristics Augmentation System). Zjednodušeně řečeno jde o software, který má zajišťovat, aby letadlo vlivem rychlosti a nastavení neztratilo výšku z důvodu ztráty vztlaku.
Záznamy z černých skříněk prvního havarovaného letadla naznačují, že se tento systém aktivoval během fáze, kdy letadlo stoupalo a zrychlovalo. Zjištěné informace ukazují, že vlivem chybných údajů mohl MCAS namířit stroj směrem k zemi, respektive v tomto případě do moře. Vyšetřování však stále probíhá a dělat závěry v této chvíli by bylo předčasné.
V případě letu ET302 Ethiopian Airlines údaje z FlightRadar24 ukazují, že letadlo stoupalo, poté z nějakého důvodu kleslo a pak začalo opět stoupat. Služba pro sledování záznamů z takzvaných transpondérů ADS-B však nemá v oblasti dostatečné pokrytí přijímači, takže nezaznamenala rozhodující okamžik.
Boeing slibuje aktualizaci. Našel snad chybu?
Boeing již v pondělí 11. března oznámil, že nejpozději během následujícího měsíce vydá softwarovou aktualizaci pro letadla 737 Max. V oficiální zprávě odkazuje na souvislost s říjnovou nehodou letadla Lion Air, na konci pak zmiňuje nedělní havárii, ovšem pouze ve smyslu vyjádření účasti.
Výrobce uvádí, že v případě chybného fungování automatických systémů by piloti měli být vždy schopni zasáhnout, přičemž konkrétní postup je uveden v manuálu. Připravovanou aktualizaci pro tento model letadla oficiálně označuje jen jako „softwarové vylepšení“.
Americký Federální úřad pro letectví (FAA), se kterým výrobce na updatu spolupracoval, bude prověřovat a schvalovat upgrade softwaru podle „směrnice o letové způsobilosti (AD) nejpozději v dubnu.“ Uvidíme, zda poté problémy s Boeingy 737 Max 8 skončí.