Všechny Boeingy 737 Max by měly do prošetření nehody zůstat na zemi. Boeing vydal doporučení pro celý svět

  • Nehody letadel 737 Max 8 Lion Air a Ethiopian Airlines jsou jako přes kopírák
  • Oba letouny havarovaly několik minut po startu a měly problémy s výškou
  • Výrobce nyní připravuje aktualizaci sofwaru

V neděli 10. března havarovalo poblíž Addis Abeby šest minut po startu letadlo Boeing 737 Max 8 etiopských aerolinek. Na jeho palubě zahynulo všech 157 lidí, včetně čtyř Slováků. Koncem října loňského roku se deset minut po startu zřítil do moře stejný model letadla společnosti Lion Air. Nehodu nepřežilo 188 osob.

Scénáře obou nehod se do značné míry podobají. Jednalo se o zánovní stroje – v případě Ethiopian Airlines byl letoun v provozu čtyři měsíce, pod vlajkou Lion Air létal o měsíc méně. V obou případech došlo k nehodě během vzletu, několik minut po startu, přičemž záznamy ze služby FlightRadar24 shodně vykazují potíže s udržováním výšky.

Aktualizováno 14. března v 8.50: Boeing vydal prohlášení, ve kterém na začátku vyjadřuje své přesvědčení, že jeho letouny 737 Max jsou bezpečné. Po konzultacích s úřady ale doporučuje, aby všechny do vyšetření příčin nehody a jejich případném odstranění byly odstaveny. Na světě je v současné době 371 letadel Boeing 737 Max.

Uzemnění Boeingů 737 Max 8

Řada aerolinek v reakci na druhou tragickou havárii během necelých pěti měsíců takzvaně uzemnila všechny své stroje tohoto typu. Boeingy 737 Max 8 dočasně odstavily čínské, indonéské, mongolské, thajské, australské, singapurské a jihoafrické letecké společnosti.

Nyní se postupně šíří zákazy provozu tohoto typu letadel na národní úrovni, které vydávají odpovědné letecké úřady v daných zemích. Zákaz již vydala Velká Británie, Německo, Francie, Malajsie a další země budou jistě ještě následovat. Pochopitelně se jedná jen o dočasné opatření. Pokud se najde a zajistí příčina dvou nehod nedávných Boeingů 737 Max 8, mohly by stroje opět do vzduchu.

Aktualizováno 12. března v 18.45: Evropská agentura pro bezpečnost letectví zastavila provoz všech letounů Boeing 737 Max ve vzdušném prostoru Evropské unie.

Také čínský úřad pro civilní letectví provoz letadel ve svém vzdušném prostoru zakázal a ve svém prohlášení doslova uvádí, že rozhodl na základě „určitého stupně podobnosti“ obou nehod. Proti tomu americké aerolinky Southwest, v jejichž flotile mají letouny 737 Max 8 významný podíl (konkrétně jde o 34 letadel), uvedly: „Jsme i nadále přesvědčeni o bezpečnosti a letové způsobilosti naší flotily více než 750 letadel Boeing.“

Výrobce vyjádřil své politování nad nehodou a účast s pozůstalými. Do místa nedělní havárie vyslal své experty, kteří by měli být nápomocni etiopskému Úřadu pro vyšetřování nehod.

Je chyba v softwaru?

Vyšetřování předchozí nehody letadla společnosti Lion Air se ubírá několika cestami. Jako jedna z možných příčin je uváděn automatický vyrovnávací systém MCAS (Manoeuvring Characteristics Augmentation System). Zjednodušeně řečeno jde o software, který má zajišťovat, aby letadlo vlivem rychlosti a nastavení neztratilo výšku z důvodu ztráty vztlaku.

Záznamy z černých skříněk prvního havarovaného letadla naznačují, že se tento systém aktivoval během fáze, kdy letadlo stoupalo a zrychlovalo. Zjištěné informace ukazují, že vlivem chybných údajů mohl MCAS namířit stroj směrem k zemi, respektive v tomto případě do moře. Vyšetřování však stále probíhá a dělat závěry v této chvíli by bylo předčasné.

V případě letu ET302 Ethiopian Airlines údaje z FlightRadar24 ukazují, že letadlo stoupalo, poté z nějakého důvodu kleslo a pak začalo opět stoupat. Služba pro sledování záznamů z takzvaných transpondérů ADS-B však nemá v oblasti dostatečné pokrytí přijímači, takže nezaznamenala rozhodující okamžik.

Boeing slibuje aktualizaci. Našel snad chybu?

Boeing již v pondělí 11. března oznámil, že nejpozději během následujícího měsíce vydá softwarovou aktualizaci pro letadla 737 Max. V oficiální zprávě odkazuje na souvislost s říjnovou nehodou letadla Lion Air, na konci pak zmiňuje nedělní havárii, ovšem pouze ve smyslu vyjádření účasti.

Výrobce uvádí, že v případě chybného fungování automatických systémů by piloti měli být vždy schopni zasáhnout, přičemž konkrétní postup je uveden v manuálu. Připravovanou aktualizaci pro tento model letadla oficiálně označuje jen jako „softwarové vylepšení“.

Americký Federální úřad pro letectví (FAA), se kterým výrobce na updatu spolupracoval, bude prověřovat a schvalovat upgrade softwaru podle „směrnice o letové způsobilosti (AD) nejpozději v dubnu.“ Uvidíme, zda poté problémy s Boeingy 737 Max 8 skončí.

Diskuze (65) Další článek: Nejčerstvější letecké snímky Moravy teď na mapě nemá Google ani Mapy.cz

Témata článku: Doprava, Německo, Aktualizace, Letadla, Francie, Evropská unie, Velká Británie, Boeing, Malajsie, Letadlo, Addis Abeba, Ethiopian Airlines, Lion Air, Southwest, Příčina, SVE, Model letadla, MCAS, Slovák, Způsobilost, Letoun, Výrobce



Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Tuto českou základnu plnou satelitů nesmíte vidět. V Mapy.cz je každá anténa pečlivě vyretušovaná

Tuto českou základnu plnou satelitů nesmíte vidět. V Mapy.cz je každá anténa pečlivě vyretušovaná

** Zapomeňte na rozčtverečkovaná místa, kterých si každý všimne ** Mapy.cz musely dokonale zakrýt desítky parabol ** Základnou se přitom na webu chlubí i její majitel. Kocourkov

Jakub Čížek
ČeskoMapy.czMapy
Superzemě jsou větší, běžnější, a také obyvatelnější než planety jako Země. Jsou doslova superobyvatelné

Superzemě jsou větší, běžnější, a také obyvatelnější než planety jako Země. Jsou doslova superobyvatelné

** Země podle všeho není nejlepším ze všech možných světů, alespoň pokud jde o obyvatelnost lidmi ** Máme štěstí, že jsme naživu ** U superzemí, tedy planet větších než Země a menších než ledoví obři jako Uran nebo Neptun, to je jiné

Stanislav Mihulka
ZeměAstronomie
Nejničivější bomba v historii lidstva. Rusko zveřejnilo dokument o testu Car-bomby
David Polesný
Sovětský svazAtomová bombaJaderný útokZbraně
25 filmů, které musíte vidět, dokud jste ještě na světě. Víme, kde si je můžete pustit online

25 filmů, které musíte vidět, dokud jste ještě na světě. Víme, kde si je můžete pustit online

Vybrali jsme 25 jedinečných filmů napříč žánry a historií. Nabídnou to nejzajímavější ze světové i české filmové tvorby. Je to základní výběr, který byste podle nás měli vidět, pokud chcete mít přehled o kinematografii.

Vojtěch Malý
Filmy, které musíte vidět