Kosmická loď Sojuz (vpředu) připojená k ISS. Vzadu je nákladní loď Progress. Foto: NASA

Kosmická loď Sojuz (vpředu) připojená k ISS. Vzadu je nákladní loď Progress. | Foto: NASA

Starliner Foto: NASA

Starliner | Foto: NASA

Pro dopravu astronautů na ISS vyvíjí Boeing vesmírnou loď CST-100 Starliner Foto: Boeing, NASA

Pro dopravu astronautů na ISS vyvíjí Boeing vesmírnou loď CST-100 Starliner | Foto: Boeing, NASA

Starliner u ISS Foto: Boeing, NASA

Starliner u ISS | Foto: Boeing, NASA

Nový modrý skafandr pro posádku připravované lodi Starliner. Foto: Boeing, NASA

Nový modrý skafandr pro posádku připravované lodi Starliner. | Foto: Boeing, NASA

Nedávno proběhl test záchranného systému Starliner Foto: NASA TV

Nedávno proběhl test záchranného systému Starliner | Foto: NASA TV

Kapsle Starlineru po přistání  Foto: NASA TV

Kapsle Starlineru po přistání  | Foto: NASA TV

Přílet Crew Dragonu k ISS Foto: Roscosmos 

Přílet Crew Dragonu k ISS | Foto: Roscosmos 

Crew Dragon a rameno pro nástup posádky Foto: NASA TV

Crew Dragon a rameno pro nástup posádky | Foto: NASA TV

Jeden Dragon k ISS přilétá, druhý (nákladní) je připojený. Foto: NASA

Jeden Dragon k ISS přilétá, druhý (nákladní) je připojený. | Foto: NASA

Interiér kosmické lodi Crew Dragon, která bude dopravovat posádku na Mezinárodní kosmickou stanici. Foto:  SpaceX ,  CC   

Interiér kosmické lodi Crew Dragon, která bude dopravovat posádku na Mezinárodní kosmickou stanici. | Foto: SpaceX, CC  

Náklady na sedačku v ruském Sojuzu. Zdroj: Office of Inspector General

Náklady na sedačku v ruském Sojuzu. | Zdroj: Office of Inspector General

Ceny za jeden let k ISS Foto: Office of Inspector General

Ceny za jeden let k ISS | Foto: Office of Inspector General

Starliner Foto: NASA
Pro dopravu astronautů na ISS vyvíjí Boeing vesmírnou loď CST-100 Starliner Foto: Boeing, NASA
Starliner u ISS Foto: Boeing, NASA
Nový modrý skafandr pro posádku připravované lodi Starliner. Foto: Boeing, NASA
14
Fotogalerie

Boeing vytáhl z NASA další peníze. Za letenku k ISS mu zaplatí více než Rusům

  • Podle nového auditu dostal Boeing více peněz, než měl.
  • Za jednu sedačku zaplatí NASA 90 milionů dolarů, což je téměř dvojnásobek ve srovnání se SpaceX.
  • První komerční lety s posádkou proběhnou nejspíše až v létě příštího roku.

Po ukončení provozu raketoplánu v roce 2011 byla NASA s dopravou astronautů na Mezinárodní kosmickou stanici odkázána výhradně na Rusy a jejich kosmické lodě Sojuz. 

NASA se nyní soustředí na návrat na Měsíc a oběžnou dráhu přenechala soukromým firmám. Už dnes dopravují soukromníci na ISS náklad a brzy by měli dopravovat také astronauty.

Ve výběrovém řízení uspěly dvě firmy: Boeing se svou lodí Starliner CST-100 a Spacex s Crew Dragonem. Obě firmy měly dostat na vývoj 7 miliard dolarů. Boeing 4,8 miliardy a SpaceX 3,14. 

Před zahájením standardních musí proběhnout dvě demonstrační mise. Jedna bez posádky a druhá s lidskou posádkou. SpaceX už první demonstrační let absolvovala. Termín prvního letu s lidmi zkomplikovala exploze při statickém testu záchranného systému.

Nasazení obou lodí postupně nabralo velké zpoždění – zejména kvůli mnoha technickým problémům s motory, padáky apod. Aktuálně to vypadá, že první ostré lety proběhnou „nejdříve“ v létě 2020, což znamená o tři roky později, než bylo původně plánováno. 

Pokud by lety nezačaly do října 2020, měla by NASA velký problém. Na stanici by měla jediného astronauta, který by se musel věnovat pouze údržbě amerického segmentu a na vědeckou činnost by neměl čas. Doobjednat další sedačky v Sojuzech není tak snadné. Z logistických důvodů je potřeba to udělat až dva roky dopředu. Možným řešením by bylo prodloužit pobyt posádek u stanice. Astronauti na ISS tráví 6 měsíců, což je mimo jiné dáno životností lodě Sojuz (která je omezena kvůli určitým chemickým látkám v palivovém systému).

Boeing a SpaceX mají smlouvy na zajištění šesti letů ke stanici. Při každém mají letět 4 astronauti. Očekává se, že do roku 2024 vynesou obě lodě celkem 48 astronautů.

Boeing dostal více než měl

Podle nové zprávy Generálního kontrolora dostal Boeing od NASA o téměř 300 milionů dolarů více, než původně měl.

NASA se v roce 2016 snažila vyřešit určitou možnou časovou mezeru mezi druhým a třetím letem Boeingu k ISS v roce 2019 (dnes víme, že loď ještě neletěla ani jednou). 

Podle auditu navrhl Boeing v tomto roce NASA ceny za čtyři mise (lety tři až šest) s posádkou, které NASA původně odmítla jako příliš vysoké a především vyšší, než byly dle původní dohody. 

Jednání ale pokračovala. Boeing nabídl zkrácení lhůt před misemi a variabilní rozestupy mezi starty. Obě strany se dohodly, že NASA zaplatí dalších 287,2 milionů za tyto čtyři mise.

„NASA v podstatě zaplatila společnosti Boeing vyšší ceny za vyřešení časového skluzu způsobeného třináctiměsíční prodlevou společnosti Boeing,“ uvádí se v auditu. 

Podle Muska to není fér

Boeing dnes argumentuje tím, že nabídl větší flexibilitu pro svůj třetí až šestý let, čímž se vystavil většímu finančnímu riziku. Podle Elona Muska ale není fér, aby firma dostala za stejnou věc, jakou pro NASA dělá jeho SpaceX, mnohem více peněz.

NASA mohla podle auditu ušetřit 144 milionů dolarů zaplacením pouze za mise tři a čtyři. 

Kromě toho měla být uváděná mezera 18 měsíců špatně spočítána. Například první let Starlineru měl proběhnout v prosinci 2018 a druhý už v lednu 2019. V úvahu nebyly brány ani běžné rozestupy mezi lety (astronauti jsou na ISS vždy šest měsíců) a pět sedaček v Sojuzu, které NASA chtěla od Boeingu koupit pro stejné období. NASA nekupovala sedačky od Ruska ale od Boeingu. Jednalo se o vypořádání určitých dluhů mezi Boeingem a společností RKK Eněrgija, které pochází ze společného projektu Sea Launch.

4e824a6b-5b6b-4494-abec-7a39159371eb
Původní plán letů Starlineru a možná mezera 18 měsíců. Zdroj: Office of Inspector General

Zajímavé je, že nabídku na těchto pět sedaček v Sojuzu v hodnotě 373,5 milionů dolarů poslal Boeing NASA pět dní poté, co se NASA zavázala zaplatit výše zmíněný bonus 287,2 milionů. 

Auditor Paul Martin spočítal, že jednoduchými změnami letového plánu mohla být mezera z 18 měsíců zkrácená na 3 měsíce. 

Současně také připomenul, že se NASA vůbec neobrátila na SpaceX, aby také ona navrhla nějaké řešení. 

Celkově společnost Boeing obdržela 660,7 milionů dolarů nad rámec pevných cen stanovených v cenových tabulkách komerčního pilotovaného programu a to na zrychlený harmonogram čtyř svých misí a pět sedaček v Sojuzu.

Platili, aby Boeing neodešel?

Podle některých lidí z NASA, na které se audit odvolává, dostal Boeing „bonus“ i kvůli tomu, aby bylo zajištěno, že z programu komerčních pilotovaných letů neodejde. 

Mluvčí společnosti Boeing Josh Barrett pro SpaceNews popřel, že by firma o ukončení programu někdy uvažovala. „Boeing provedl významné investice do komerčního pilotovaného programu a jsme plně odhodláni letět s kosmickou lodí Starliner CST-100 a udržet Mezinárodní vesmírnou stanici plně obsazenou a funkční.“

Letenka od Boeingu je dražší než od Ruska

Mezi léty 2006 a 2020 zaplatila NASA Rusku za sedačky pro 70 astronautů k ISS na 3,9 miliardy dolarů. Je to sice hodně, ale roční provoz stanice vyjde NASA celkově na 3 až 4 miliardy dolarů. 

8727be98-07ee-4b9e-ab8d-971e05068353
Náklady na sedačku v ruském Sojuzu. Zdroj: Office of Inspector General

Původně začínala cena za zpáteční letenku na 21,3 milionech dolarů, ale v dalších letech dramaticky rostla.

V roce 2017 měl začít americký komerční pilotovaný program, což se však kvůli zpožděním nestalo, a tak NASA objednala dalších 12 sedaček v Sojuzech za necelou 1 miliardu, nebo přesněji 79,7 milionů dolarů na jednu sedačku. Náklady dále porostou zřejmě na 86 milionů dolarů za jednu sedačku.

b9cd520a-9467-4d46-9bc9-c9891dd71fc6
Ceny za jeden let k ISS. Zdroj: Office of Inspector General

Z auditu jsme se dozvěděli, kolik přibližně vyjde jedna sedačka od obou soukromých firem v případě, že v lodi poletí čtyři astronauti.  V případě SpaceX to bude 55 milionů dolarů, u Boeingu 90 milionů.

Určitě si přečtěte

Články odjinud