Boeing zahajuje letové zkoušky letadel 737 Max. Jejich návrat na oblohu zůstává nejistý

Boeing tento týden po mnoha měsících odkladů zahajuje letové zkoušky svých letadel 737 Max. Informaci přinesly zpravodajské weby BBC News a Reuters s tím, že se má jednat o třídenní testování, během kterého bude posádka realizovat řadu „metodicky skriptovaných“ scénářů, jež mají ověřit chování stroje a stabilizačního systému MCAS.

Pokud nenastanou žádné problémy, zúčastní se dalších letů za několik týdnů i administrátor americké Federální letecké správy (FAA) Steve Dickson. Jeho úkolem bude osobně prověřit bezpečnost problematických strojů po provedení všech hardwarových i softwarových oprav.

Kdy vzlétnou Boeingy 737 Max?

V tuto chvíli neexistuje žádná garance, že zkušební lety proběhnou bez problémů, proto by bylo předčasné odhadovat, kdy se Boeingy 737 Max vrátí na oblohu. Každopádně půjde o klíčový okamžik, který může rozhodnout o dalším osudu těchto strojů.

Letadla Boeing 737 Max byla uzemněna v březnu loňského roku po dvou tragických haváriích v Etiopii a Indonésii, které si dohromady vyžádaly 346 obětí. Jejich případný návrat do služby však může komplikovat probíhající pandemie onemocnění COVID-19, kvůli které významně klesla poptávka po letecké dopravě.

FAA v neděli potvrdila americkým zákonodárcům, že dokončila přezkum bezpečnostního systému a uvolňuje cestu k zahájení letových zkoušek. Lety s testovacími piloty FAA by měly být zahájeny v pondělí s tím, že se mají zaměřovat na vyhodnocení změn v automatických systémech pro řízení letu.

Zásadní zkoušky

Součástí zkoušek, jež budou probíhat nad státem Washington, budou mimo jiné i extrémní manévry a nouzové postupy. Testovat se bude také chování stroje při vzletu i přistání a let na trase podél pobřeží Tichého oceánu, přičemž piloti se zaměří na přeprogramovaný systém MCAS.

Přísnost zkoušek výrazně přesahuje předchozí testovací lety Boeingů, které byly obvykle absolvovány během několika hodin za jediný den. Účelem je zjistit, zda nové ochrany, které výrobce přidal do MCAS, budou dostatečně robustní, aby zabránily scénářům, jež se odehrály během dvou tragických nehod.

Výrobce se na zkoušky připravoval na simulátoru ve washingtonském Rentonu. Kromě toho nalétal také stovky hodin s testovacím strojem. Přinejmenším jeden z těchto letů obsahoval stejné testovací parametry, jaké se očekávají během zkoušek FAA. Nezbývá tedy než Boeingu držet palce.

Diskuze (54) Další článek: Test Monitoru AOC AG273QZ: když vážně potřebujete vyšší frekvenci i rozlišení

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,