Bolí vás hlava? Vykřikujte sprostá slovíčka. Fungují jako analgetikum a zvyšují práh bolesti

Mějme dva nepozorné čtenáře, kteří si přiskřípnou ve dveřích ruku. Zatímco jeden zareaguje výkřikem „pampeliška,“ ten druhý odsekne nějakým mnohem peprnějším slovíčkem, které si domyslete dle vlastního vkusu.

Vědci se už dlouhé roky zabývají otázkou, který z nich nakonec pocítí větší fyzickou bolest, a tak provedli několik experimentů. O tom posledním na sklonku dubna napsal magazín Frontiers in Psychology.

Mučení ledovou vodou

Princip testu byl vlastně docela jednoduchý. Výzkumníci způsobili několika dobrovolníkům tepelný šok a sledovali, jak jej budou zvládat. Dobrovolníci přitom na šok reagovali i vokálně vykřikováním předem stanovených slovíček od těch neutrálních po staré dobré fuck.

Jak to dopadlo? Nejprve k tomu způsobenému šoku. Účastníci experimentu měli ponořit celou ruku do kádě s vodou o teplotě blízké bodu mrazu a vydržet v ní co nejdéle. Autoři studie měřili jejich srdeční činnost a další údaje, aby odhalili i skrytou reakci organizmu na tepelný šok.

Nejdéle vydrželi s rukou v ledové vodě ti, kteří vykřikovali slovíčko fuck

A teď ta tvrdá data. Nejdéle s rukou v ledové vodě vydrželi dobrovolníci při frenetickém vykřikování slovíčka fuck. Díky tomu si psychickou cestou o něco zvýšili práh bolesti oproti ostatním.

Nejhůře dopadl výraz twizpipie a neutrální slovo – v našem kontextu třeba právě ona pampeliška.

Ačkoliv se zatím nepodařilo přesně vysvětlit, proč nadávky a klení opravdu fungují, jednou z hypotéz je aktivace mozkového centra amygdala, které vyvolá agresivní stresovou reakci boje o přežití (fight-or-fight), no a ta konečně vypustí do oběhu adrenalin s jeho analgetickým účinkem.

Klení v tomto případě funguje jako psychologická rozbuška – rituál, samo o sobě musí být tedy jakýmsi šokem. Sprosté slovíčko a klení proto nejlépe zafungují u těch, kteří běžně nenadávají.

Diskuze (18) Další článek: Neváhejte a záplatujte: zranitelnost SMBGhost může otevřít dveře nebezpečným síťovým červům

Témata článku: Výzkum, Psychologie, Psychika, Slovíčko, Dobrovolníci, HLA, Šok, Bolest, Jak, Frontiers in psychology, Bod mrazu, Práh

Nové MacBooky Pro jsou neuvěřitelné stroje! Ale za jednu vadu na kráse to Apple schytá...

** Apple představil dvě nové řady MacBooků Pro ve velikostech 14 a 16 palců ** Lákadlem jsou hlavně nové vlastní čipy M1 Pro a M1 Max s extrémním výkonem ** Displeje mají poprvé „notch“

ČipyMacBookApple
Vy a počítač: Kdy přejdete na Windows 11?
Windows 11Vy a počítačAnkety
Nejlepší programy na úpravu fotek: 11 ověřených tipů, placených i zdarma

** Vybrali jsme nejlepší programy pro úpravu fotek ve Windows ** Pokročilé grafické editory upraví fotografie k nepoznání ** Překvapivě použitelné jsou i aplikace na webu nebo dostupné zdarma

Grafický editorNejlepší programySoftware
Velký špatný. Windows 11 mohou snižovat výkon PC až o čtvrtinu. Hlavně kvůli bezpečnosti

** Výkon PC je ve Windows 11 nižší než ve Windows 10 ** Důvodem jsou chybějící optimalizace pro AMD a nový typ ochrany ** Realita je ale ještě trochu složitější

Windows 11Windows 10IntelAMD
Anatomie kybernetické apokalypsy krok za krokem. Co se v pondělí stalo ve Facebooku?

** Včera odpoledne Facebook postihl rozsáhlý výpadek ** Tentokrát jej experti pečlivě zmapovali ** Projdeme si ho krok za krokem a vysvětlíme jednotlivé etapy

VýpadekFacebookSociální sítě

Novela DPH je hotová. Od října se i v Česku bude platit daň za zásilky do 22 eur. Možná…

** V EU se od léta daní všechny mimoevropské zásilky ** Skončilo osvobození pro ty nejlevnější do 22 eur ** Česko nestihlo schválit vlastní novelu a fungovalo zde jakési bezčasí

Den D je tady, dnes vyšly Windows 11. Jak stáhnout instalační ISO?