S kanadským výrobcem Bombardier je to jako na houpačce, ale zdá se, že s modelem Global 8000 chytil druhý dech a míří na vrchol. Nevracíme se sice zpět do éry Concordu, ale tento letoun se o to alespoň snaží. S maximální rychlostí Mach 0,94, což je jen o vlásek méně než rychlost zvuku, jde o nejrychlejší civilní letadlo od dob této legendy.
Během testovacího letu s prototypem (jednalo se o modifikovaný Bombardier Global 7500) byla v řízeném klesání dokonce překročena rychlost zvuku (Mach 1,015), což demonstrovalo rezervy konstrukce, nicméně běžný provoz bude podzvukový.
Dolet až 15 000 kilometrů
Samotná rychlost by ovšem k úspěchu nestačila. Bombardier Global 8000 se pyšní impozantním doletem 8000 námořních mil, což je téměř 15 000 kilometrů. To v praxi znamená schopnost zvládnout bez mezipřistání například trasu z Dubaje do Houstonu, z Londýna do Perthu, ze Singapuru do Los Angeles nebo z Prahy do nejjižnějšího města na světě, kterým je Ushuaia v Argentině.
Za mimořádně hladkým letem a skvělými výkony stojí promyšlené technologie. Jednou z nich je křídlo Smooth Flĕx Wing, které funguje jako sofistikovaný tlumič nárazů pohlcující turbulence, a zároveň dynamicky mění svůj profil pro optimální výkon při různých rychlostech. Díky tomuto křídlu stroj zvládá vzlety a přistání i na kratších drahách, které byly dříve vyhrazeny jen podstatně menším letadlům.
Prioritou je komfort cestujících
Samostatnou kapitolou tohoto stroje je kabina pro až 19 cestujících, která posouvá hranice soukromého létání. Je koncipována jako soubor čtyř samostatných obytných zón, kde pasažéři mají k dispozici apartmá s vlastní koupelnou a možností sprchy, konferenční místnost a zábavní salonek. Interiér je samozřejmě modulární a individualizovatelný dle přání zákazníků.

Kabina pro až 19 cestujících posouvá hranice soukromého létání
Komfort zvyšuje unikátní sedadlo Nuage s polohou „nulové gravitace“, která minimalizuje tlak na spodní část zad a tím snižuje únavu při dlouhých letech. Jedním z faktorů ovlivňujících pohodlí je skutečnost, že zatímco letadlo letí ve výšce přes dvanáct kilometrů, tlak uvnitř (tzv. kabinová výška) odpovídá nadmořské výšce pouhých 884 metrů (2900 stop), podobně jako na procházce v národním parku.
Piloti mají k dispozici nejmodernější kokpit s technologií „fly-by-wire“, kde tradiční mechanické vazby nahradila přesná a spolehlivá elektronika. Skutečnou technologickou lahůdkou je pak kombinovaný systém vidění (CVS), který na průhledovém displeji (HUD) pilota spojuje infračervený obraz s 3D syntetickou vizualizací terénu.
Připravte si dvě miliardy
Bombardier myslí i na zdraví posádky a cestujících. Systém Pũr Air, vybavený HEPA filtry nemocniční kvality, odstraňuje až 99,99 % částic včetně virů a alergenů a pyšní se nejrychlejší výměnou čerstvého vzduchu v tomto segmentu.
To vše doplňuje chytré osvětlení Soleil, které umí napodobovat přirozené denní světlo a pomáhá tělu bojovat s pásmovou nemocí. Samozřejmostí je individuální nastavení klimatu a osvětlení v každé zóně pomocí dotykového ovládání.

Bombardier Global 8000
Global 8000 je poháněn dvojicí moderních proudových motorů General Electric Passport. Každá z těchto jednotek poskytuje tah 18 920 liber síly (84,16 kN) a je navržena pro dlouhý dolet, nízké emise a tichý provoz. Letoun je vybaven redundantními palivovými systémy, které automaticky optimalizují rozložení hmotnosti během letu, což přispívá ke stabilitě a bezpečnosti i na extrémně dlouhých trasách.
Bombardier Global 8000 s cenovkou kolem 82 milionů dolarů (cca 1,8 miliardy korun) není jen dalším luxusním tryskáčem. Je to technologický etalon, který mění pravidla hry v oblasti soukromého a korporátního létání. Je rychlejší, pohodlnější a zdravější než cokoli, co dosud v této třídě vzniklo. Pro náročné cestující znamená nejen úsporu času, ale i zcela novou úroveň pohodlí a flexibility při letech napříč kontinenty.