Bezpečnost | Elektromobily | Akumulátory

Bosch chce chránit posádky elektromobilů při nehodách řízenými explozemi

Přestože v elektromobilech není nádrž s palivem, existuje v případě nehody řada nezanedbatelných rizik. Proto výrobci i partnerské firmy pracují na zvýšení bezpečnosti v takových situacích. Bosch minulý týden prezentoval poměrně neobvyklý způsob ochrany posádky, při kterém využívá řízené exploze.

Zatímco v případě aut se spalovacím motorem je největší hrozbou poškození palivové nádrže nebo přívodu paliva do motoru, u elektrických aut pramení riziko především z poškození kabeláže a akumulátorů. Při nehodě může dojít k průniku elektrického proudu o napětí 400 až 800 voltů do kovové karosérie a rámu, což je nebezpečné nejen pro posádku, ale též pro záchranáře.

Zdánlivě prosté řešení

Bosch se snaží vyřešit rizikovou situaci rozpojením elektrických okruhů, do kterých umísťuje malé pyropatrony o rozměrech asi 1×1 centimetr. V případě nehody dojde k malým řízeným explozím, které přeruší napájecí kabely. Cílem je fyzicky odpojit komponenty vozidla od akumulátorů a významně tak snížit riziko úrazu elektrickým proudem.

Pyropatrony se aktivují v sérii malých výbuchů, během kterých oddělí vysokonapěťovou kabeláž propojující baterii a elektrické součásti. Tím teoreticky eliminují riziko úrazu elektrickým proudem nebo požáru. Řízené výbuchy sice mohou znít dramaticky, nicméně v praxi budou tak malé, že si jich posádka vozu pravděpodobně ani nevšimne. Speciálně navržené mikročipy deaktivují výkonové obvody vozidla během zlomku sekundy.

Z hlediska principu to funguje podobně, jako v případě pyropatron v airbagu či bezpečnostních pásech. K řízeným explozím tedy dojde jedině v okamžiku, kdy systémy vozidla nezpochybnitelně detekují nehodu. Ačkoli nová technologie nevylučuje všechna rizika, Bosch věří, že její používání pomůže zmírnit obavy majitelů elektrických vozidel o svou bezpečnost.

Největší riziko stále hrozí

Zásadní výhodou nového systému má být nezávislost na ostatních elektrických okruzích. Měl by tedy fungovat bez ohledu na to, v jakém stavu je elektroinstalace vozu po nehodě a zajistit odpojení jednotlivých segmentů. „Naše polovodičová technologie hraje zásadní roli v bezpečnosti hybridních a elektrických vozidel,“ říká manažer Bosch Automotive Electronics Jens Fabrowsky.

Toto řešení pochopitelně nemůže eliminovat všechna rizika, související s haváriemi elektrických aut. Největší hrozbou je v tomto případě exploze a požár baterií, k níž může dojít následkem jejich fyzického poškození.

„Vzhledem k rostoucímu počtu elektrických vozidel, která mohou být potenciálně účastníky nehod, jsou takové systémy naprosto nezbytné, pokud máme co nejrychleji a nejbezpečněji plnit své poslání pomáhat a zachraňovat oběti dopravních nehod,“ dodává Karl-Heinz Knorr, místopředseda německé asociace hasičů (DFV).

Diskuze (17) Další článek: Audioteka.cz slaví 8 let a tradičně dnes nabízí všechny audioknihy jen za 149 Kč

Témata článku: Bezpečnost, Automobily, Elektromobily, Baterie, Energie, Akumulátory, Bosch, Exploze, Elektromobil, Riziko, Nehoda, Vozidlo, Posádka, Elektrický proud, Elektrické vozidlo, DFV


Určitě si přečtěte

Už desítky let se pokoušíme odposlouchávat mozek. Rusům se podařil kousek, ze kterého vám spadne brada

Už desítky let se pokoušíme odposlouchávat mozek. Rusům se podařil kousek, ze kterého vám spadne brada

** K odposlechu mozků používáme EEG ** To má ale žalostné informační rozlišení ** Rusům pomohla počítačová neuronová síť

Jakub Čížek | 29

Starý smartphone nemusí skončit v koši. 10 způsobů, jak ho ještě můžete využít

Starý smartphone nemusí skončit v koši. 10 způsobů, jak ho ještě můžete využít

** Co dělat s vysloužilým chytrým telefonem? Neházejte ho do koše! ** Našli jsme pro vás deset možností, jak ho prakticky využít ** I stará zařízení tak mohou být užitečná

Karel Kilián | 48