Bezpečnost | Elektromobily | Akumulátory

Bosch chce chránit posádky elektromobilů při nehodách řízenými explozemi

Přestože v elektromobilech není nádrž s palivem, existuje v případě nehody řada nezanedbatelných rizik. Proto výrobci i partnerské firmy pracují na zvýšení bezpečnosti v takových situacích. Bosch minulý týden prezentoval poměrně neobvyklý způsob ochrany posádky, při kterém využívá řízené exploze.

Zatímco v případě aut se spalovacím motorem je největší hrozbou poškození palivové nádrže nebo přívodu paliva do motoru, u elektrických aut pramení riziko především z poškození kabeláže a akumulátorů. Při nehodě může dojít k průniku elektrického proudu o napětí 400 až 800 voltů do kovové karosérie a rámu, což je nebezpečné nejen pro posádku, ale též pro záchranáře.

Zdánlivě prosté řešení

Bosch se snaží vyřešit rizikovou situaci rozpojením elektrických okruhů, do kterých umísťuje malé pyropatrony o rozměrech asi 1×1 centimetr. V případě nehody dojde k malým řízeným explozím, které přeruší napájecí kabely. Cílem je fyzicky odpojit komponenty vozidla od akumulátorů a významně tak snížit riziko úrazu elektrickým proudem.

Pyropatrony se aktivují v sérii malých výbuchů, během kterých oddělí vysokonapěťovou kabeláž propojující baterii a elektrické součásti. Tím teoreticky eliminují riziko úrazu elektrickým proudem nebo požáru. Řízené výbuchy sice mohou znít dramaticky, nicméně v praxi budou tak malé, že si jich posádka vozu pravděpodobně ani nevšimne. Speciálně navržené mikročipy deaktivují výkonové obvody vozidla během zlomku sekundy.

Z hlediska principu to funguje podobně, jako v případě pyropatron v airbagu či bezpečnostních pásech. K řízeným explozím tedy dojde jedině v okamžiku, kdy systémy vozidla nezpochybnitelně detekují nehodu. Ačkoli nová technologie nevylučuje všechna rizika, Bosch věří, že její používání pomůže zmírnit obavy majitelů elektrických vozidel o svou bezpečnost.

Největší riziko stále hrozí

Zásadní výhodou nového systému má být nezávislost na ostatních elektrických okruzích. Měl by tedy fungovat bez ohledu na to, v jakém stavu je elektroinstalace vozu po nehodě a zajistit odpojení jednotlivých segmentů. „Naše polovodičová technologie hraje zásadní roli v bezpečnosti hybridních a elektrických vozidel,“ říká manažer Bosch Automotive Electronics Jens Fabrowsky.

Toto řešení pochopitelně nemůže eliminovat všechna rizika, související s haváriemi elektrických aut. Největší hrozbou je v tomto případě exploze a požár baterií, k níž může dojít následkem jejich fyzického poškození.

„Vzhledem k rostoucímu počtu elektrických vozidel, která mohou být potenciálně účastníky nehod, jsou takové systémy naprosto nezbytné, pokud máme co nejrychleji a nejbezpečněji plnit své poslání pomáhat a zachraňovat oběti dopravních nehod,“ dodává Karl-Heinz Knorr, místopředseda německé asociace hasičů (DFV).

Diskuze (17) Další článek: Audioteka.cz slaví 8 let a tradičně dnes nabízí všechny audioknihy jen za 149 Kč

Témata článku: Bezpečnost, Elektromobily, Baterie, Automobily, Energie, Akumulátory, Bosch, Elektrický proud, DFV, Posádka, Exploze, Elektrické vozidlo, Elektromobil, Vozidlo, Nehoda, Riziko


Určitě si přečtěte

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

** Představte si biblickou potopu ** Nejprve zaniknou Děčín a Břeclav, pak i Brno a Praha ** Hlavním městem se stane Jihlava a zbytky Čechů přežijí na Kvildě

Jakub Čížek | 91

Zorin OS 15: Vyzkoušejte další hezký a nenáročný linux pro mamku a taťku

Zorin OS 15: Vyzkoušejte další hezký a nenáročný linux pro mamku a taťku

** Ačkoliv je grafických linuxů plný internet, stále vládnou Windows ** Jeden z nich se jmenuje Zorin OS a nedávno se dočkal aktualizace ** Dělají jej dva kluci z Irska a je fakt hezký

Jakub Čížek | 114

Je ta fotka černobílá, nebo barevná? Náš mozek realitu pouze odhaduje a vymýšlí si

Je ta fotka černobílá, nebo barevná? Náš mozek realitu pouze odhaduje a vymýšlí si

** Klasický počítač bezchybně zpracuje bit po bitu dat ** Mozek si realitu naopak spíše představuje a chybuje ** Teď se tím baví internet u další optické iluze

Jakub Čížek | 33