Bosch chce chránit posádky elektromobilů při nehodách řízenými explozemi

Přestože v elektromobilech není nádrž s palivem, existuje v případě nehody řada nezanedbatelných rizik. Proto výrobci i partnerské firmy pracují na zvýšení bezpečnosti v takových situacích. Bosch minulý týden prezentoval poměrně neobvyklý způsob ochrany posádky, při kterém využívá řízené exploze.

Zatímco v případě aut se spalovacím motorem je největší hrozbou poškození palivové nádrže nebo přívodu paliva do motoru, u elektrických aut pramení riziko především z poškození kabeláže a akumulátorů. Při nehodě může dojít k průniku elektrického proudu o napětí 400 až 800 voltů do kovové karosérie a rámu, což je nebezpečné nejen pro posádku, ale též pro záchranáře.

Zdánlivě prosté řešení

Bosch se snaží vyřešit rizikovou situaci rozpojením elektrických okruhů, do kterých umísťuje malé pyropatrony o rozměrech asi 1×1 centimetr. V případě nehody dojde k malým řízeným explozím, které přeruší napájecí kabely. Cílem je fyzicky odpojit komponenty vozidla od akumulátorů a významně tak snížit riziko úrazu elektrickým proudem.

Pyropatrony se aktivují v sérii malých výbuchů, během kterých oddělí vysokonapěťovou kabeláž propojující baterii a elektrické součásti. Tím teoreticky eliminují riziko úrazu elektrickým proudem nebo požáru. Řízené výbuchy sice mohou znít dramaticky, nicméně v praxi budou tak malé, že si jich posádka vozu pravděpodobně ani nevšimne. Speciálně navržené mikročipy deaktivují výkonové obvody vozidla během zlomku sekundy.

Z hlediska principu to funguje podobně, jako v případě pyropatron v airbagu či bezpečnostních pásech. K řízeným explozím tedy dojde jedině v okamžiku, kdy systémy vozidla nezpochybnitelně detekují nehodu. Ačkoli nová technologie nevylučuje všechna rizika, Bosch věří, že její používání pomůže zmírnit obavy majitelů elektrických vozidel o svou bezpečnost.

Největší riziko stále hrozí

Zásadní výhodou nového systému má být nezávislost na ostatních elektrických okruzích. Měl by tedy fungovat bez ohledu na to, v jakém stavu je elektroinstalace vozu po nehodě a zajistit odpojení jednotlivých segmentů. „Naše polovodičová technologie hraje zásadní roli v bezpečnosti hybridních a elektrických vozidel,“ říká manažer Bosch Automotive Electronics Jens Fabrowsky.

Toto řešení pochopitelně nemůže eliminovat všechna rizika, související s haváriemi elektrických aut. Největší hrozbou je v tomto případě exploze a požár baterií, k níž může dojít následkem jejich fyzického poškození.

„Vzhledem k rostoucímu počtu elektrických vozidel, která mohou být potenciálně účastníky nehod, jsou takové systémy naprosto nezbytné, pokud máme co nejrychleji a nejbezpečněji plnit své poslání pomáhat a zachraňovat oběti dopravních nehod,“ dodává Karl-Heinz Knorr, místopředseda německé asociace hasičů (DFV).

Diskuze (17) Další článek: Audioteka.cz slaví 8 let a tradičně dnes nabízí všechny audioknihy jen za 149 Kč

Témata článku: Elektromobily, Bezpečnost, Automobily, Baterie, Energie, Akumulátory, Bosch, Elektrický proud, Posádka, DFV, Elektroinstalace, Elektromobil, Riziko, Vozidlo, Exploze, Elektrické vozidlo, Nehoda



Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Lék proti depresi za stokorunu snižuje riziko těžkého průběhu i úmrtí na onemocnění covid-19

Lék proti depresi za stokorunu snižuje riziko těžkého průběhu i úmrtí na onemocnění covid-19

** Klinická studie zkoumala vliv antidepresiva fluvoxamin na covid-19 ** Počet úmrtí souvisejících s covidem-19 klesl zhruba o 90 % ** Potřeba intenzivní lékařské péče se snížila zhruba o 65 %

Karel Kilián
COVID-19LékyDepreseMedicína