Bosch úspěšně otestoval nové brzdy brake-by-wire. Pedály by mohly vypadat úplně jinak | Zdroj: Bosch Mobility

Zdroj: Bosch Mobility

Bosch úspěšně otestoval nové brzdy brake-by-wire. Pedály by mohly vypadat úplně jinak

Německý Bosch dokončil testování brzdící technologie brake-by-wire, tedy „brzdy po drátě“, která eliminuje mechanické spojení mezi pedálem a brzdovým systémem. Místo toho využívá elektrické signály, které prostřednictvím aktuátorů aktivují brzdové destičky.

Konvenční systémy používají hydraulické propojení mezi pedálem a třmeny. V případě brake-by-wire se však mechanická síla nepřenáší fyzicky, ale elektronicky. Řidič sešlápne pedál a senzory odešlou informaci do řídicí jednotky, která aktivuje samotnou brzdu.

Vlevo technologie brake-by-wire, vpravo konvenční brzdový systém Vlevo technologie brake-by-wire, vpravo konvenční brzdový systém

Dojeli až za polární kruh

Bosch podrobil technologii náročnému testování na trase z Německa přes Hamburg, Kodaň a Stockholm až za polární kruh. Inženýři Bosche ujeli v elektrickém Nissanu Ariya více než 3300 kilometrů přes několik klimatických pásem, aby důkladně prověřili spolehlivost systému v reálných podmínkách. Během šestidenní cesty absolvovali tisíce brzdění v nejrůznějších dopravních a povětrnostních situacích.

Elektronicky ovládaný aktuátor Elektronicky ovládaný aktuátor

Při vývoji byla pochopitelně nejvyšší prioritou bezpečnost. Systém využívá dva nezávislé hydraulické brzdové aktuátory – jeden je aktuátor brake-by-wire a druhý je modul ESP. Oba jsou připojeny k různým kanálům elektrického systému, takže i v případě poruchy jednoho z nich může druhý sám o sobě vyvinout potřebný brzdný tlak na všechna čtyři kola.

Nová technologie přináší řadu výhod. Díky absenci hydraulických komponentů, jako jsou hadičky, nádrže a brzdové válce, je celý brzdový systém výrazně lehčí, kompaktnější a spolehlivější. To je zvláště důležité pro elektromobily, kde každý ušetřený kilogram znamená o něco větší dojezd. Přesná regulace brzdného účinku optimalizuje rekuperaci energie a prodlužuje dojezd elektromobilu. Jednou z velkých výhod je i snížení hluku a vibrací.

Uvedení na trh letos na podzim

Navíc tento systém umožňuje flexibilnější umístění komponentů v automobilu. Absence mechanického spojení umožňuje zkrátit dráhu brzdového pedálu a ušetřit cenný prostor. Bosch dokonce vyvíjí nové koncepce brzdových pedálů – například dotykové brzdové plošky s integrovanými senzory, kterou řidič ovládá jemným tlakem.

Brzdový pedál s technologií brake-by-wire Brzdový pedál s technologií brake-by-wire

Výrobci automobilů určitě ocení možnost jednotného designu pro pravostranné i levostranné řízení. Díky flexibilnímu umístění brzdových komponentů totiž odpadá nutnost vyrábět odlišné varianty pro různé trhy. To znamená významné snížení složitosti a systémových variant na úrovni celé platformy.

Bosch plánuje uvést systém na trh na podzim 2025. Firma už obdržela objednávky od několika výrobců automobilů a očekává, že do roku 2030 bude technologií brake-by-wire vybaveno více než 5,5 milionu vozidel po celém světě. Technologie brake-by-wire však musí splnit přísné homologační požadavky, protože mechanická vazba je považována za bezpečnostní prvek. To může zpomalit masové přijetí.

Chystá se ještě pokročilejší varianta

Vedle hydraulické varianty pracuje Bosch také na čistě elektromechanické verzi brake-by-wire, která by měla přinést výrobcům aut další výhody. Stávající testy vypadají nadějně – jak uvedl projektový manažer Hagen Kuckert: „Náš hydraulický brzdový systém fungoval během celé cesty perfektně. Provedli jsme tisíce brzdění a získali důležité informace o chování v různých reálných podmínkách“.

Technologie brake-by-wire je přirozeným krokem směrem k autonomnímu řízení. Tím, že eliminuje mechanické propojení a přechází na plně digitální řízení brzd, umožňuje pokročilejší integraci s asistenčními systémy a lepší přizpůsobení pro samořídící vozidla. Brake-by-wire lépe odpovídá bezpečnostním normám pro autonomní vozidla (úrovně 3 a 4).

Zatímco v automobilech se technologie brake-by-wire patrně prosadí velmi rychle, její nasazení do motocyklů představuje větší výzvu. Motorky čelí extrémnějším podmínkám – silným vibracím, většímu opotřebení a nutnosti okamžité reakce. Implementace této technologie bude vyžadovat mnohem vyšší úroveň záložních systémů, což bude finančně i technicky náročné.

Zdroje: Bosch Mobility, New Atlas, Motor1

Určitě si přečtěte

Články odjinud