Elektrokola jsou stále relativně nová technologie, ale přece jen už jsou s námi několik let, a tak začíná být aktuálním tématem recyklace baterií – ať už vysloužilých, nefunkčních, nebo poškozených. Bosch eBike Systems, výrobce pohonných systémů pro elektrokola, se rozhodl podpořit firmu Ecobat ve významném rozšíření sítě sběrných míst.
Bosch oslovil své partnery, prodejce elektrokol, u kterých by dávalo smysl taková sběrná místa zřídit. Aktuálně probíhá jejich registrace, během několika týdnů by měl vzniknout seznam/mapa nové sítě. Jedná se o spolupráci firem Bosch a Ecobat, ale odevzdávat bude možné baterie z elektrokol všech značek, typů a kapacit.
Bosch zajistí proškolení personálu a prozatím 100 speciálních nádob, které splňují všechny technické předpoklady pro skladování a přepravu i vadných nebo poškozených Li-Ion baterií a významně snižují riziko požáru při jejich případném samovznícení.
Sběrné nádoby jsou ocelové, těsně uzavíratelné, mají nevodivý vnitřní povrch, jsou vybavené ventilačním a filtračním zařízením.
74 kg ze sta
O svoz a zpracování akumulátorů už se postará Ecobat. Vhodnými recyklačními postupy se šetří zdroje a dochází k návratu cenných surovin zpátky do oběhu. Ze 100 kg baterií lze získat až 74 kg druhotných surovin. Ecobat je v současnosti jediným subjektem, který je v Česku zmocněn zákonem pro recyklaci této třídy akumulátorů.
Recyklační proces je vícestupňový. V mechanické části dochází k rozdrcení baterií. Ty musí být vybité, nebo drcení musí probíhat v ochranné atmosféře, aby se zabránilo hoření. Pak je na řadě separace jednotlivých materiálů, přičemž největší část tvoří takzvaná černá hmota. Kovové složky jsou pak získávány hydrometalurgicky. Cílovými kovy jsou kobalt, nikl, mangan a lithium. S ohledem na dynamický rozvoj elektromobility najdou tyto kovy nejčastěji využití při výrobě nových baterií.
Kromě recyklace je další cestou k vylepšení bilance mezi těžbou a použitím drahých kovů vývoj technologií. Bosch ve spolupráci s výrobci akumulátorů od roku 2013 snížil obsah kobaltu v katodách článků o 65%. Cílem je další snižování za současného zvýšení kapacity.