Zdroj: Bosch eBike Systems

Zdroj: Bosch eBike Systems

Zdroj: Filip Kůžel, Živě.cz

Zdroj: Filip Kůžel, Živě.cz

Zdroj: Bosch eBike Systems

Zdroj: Bosch eBike Systems

Zdroj: Bosch eBike Systems

Zdroj: Bosch eBike Systems

Zdroj: Bosch eBike Systems

Zdroj: Bosch eBike Systems

Zdroj: Bosch eBike Systems

Zdroj: Bosch eBike Systems

Zdroj: Bosch eBike Systems

Zdroj: Bosch eBike Systems

Zdroj: Filip Kůžel, Živě.cz
Zdroj: Bosch eBike Systems
Zdroj: Bosch eBike Systems
Zdroj: Bosch eBike Systems
7
Fotogalerie

Bosch zvedá výkon elektrokol. Zdarma, stačí aktualizovat software. A přidává se motor CX-R pro nejnáročnější

CX dostane výkonový boost

Loni v září představený motor Bosch Performance Line CX dostane zajímavý softwarový update, který od července 2025 umožní…

  • navýšit výkon z výchozí hodnoty 600 W až na 750 W
  • navýšit maximální točivý moment z 85 Nm až na 100 Nm
  • navýšit podporu motoru z původního maxima 340 % až na 400 %

Jezdec musí počítat s tím, že vyšší hodnoty znamenají větší opotřebení motoru, řetězu a ozubených kol a pochopitelně také snížení dojezdu. Ale jestli chcete ještě větší dynamiku, máte tu možnost – stačí updatovat software a změnit nastavení v aplikaci eBike Flow.

Bosch-eBike_Performance_Upgrade_2_EN.jpg

Ještě jednou připomínám, že to platí od července a pouze pro nejnovější motor Performance Line CX s typovým označením BDU384Y (hledejte v aplikaci eBike Flow, nebo ve specifikacích kola). Navíc musí tenhle výkonový boost pro jednotlivé modely elektrokol schválit výrobce, před nákupem se tedy důkladně informujte.

Dobře střežené tajemství

Řekněte dítěti krásné tajemství a pak mu na sedm měsíců zakažte o něm mluvit. Tak přesně tohle udělal Bosch, když loni na konci září představil evoluci motoru Performance Line CX. Na konci tiskové konference přítomným novinářům řekli, že chtějí nový motor odemknout pro vyšší výkon. „Patrně někdy před létem, ale zatím si to nechte pro sebe.“

20240911_115719(0).jpg

Motor byl na vyšší zátěž konstruovaný, takže jaký byl důvod nezvyklého kroku? Ladění softwaru? Spíše si myslím, že šlo o obchodní strategii – výrobci takhle dostali více času vyprodat kola se starší verzí motoru, která výkonový boost nedostane.

Bosch přidává i nově vyvinutý režim eMTB+, který překlenuje mezeru mezi režimem Race a eMTB, nabízí větší dynamiku a kontrolu. eMTB+ přizpůsobuje podporu v závislosti na snaze jezdce až na 400 % vlastního výkonu. „Extended Boost” lze přitom kontrolovat stejně citlivě jako v režimu eMTB a lze s ním vyvinout stejnou maximální setrvačnost jako v režimu Race, který je k dispozici pouze u motoru Performance Line CX-R.

Displej v rámu

Kiox 400C je nový displej a řídicí jednotka v jednom modulu, který mohou výrobci kol integrovat přímo do rámu. Výhody jsou zřejmé – snazší instalace a lepší ochrana při pádu. Dosud Bosch nabízel pouze tlačítko s LED indikací nabiti baterie – nově na rámu uvidíme přesnou hodnotu v procentech, ale také výkon, kadenci šlapání, tepovou frekvenci, nadmořskou výšku a další. Přitom se zobrazované údaje mění automaticky v závislosti na jízdní situaci – při jízdě do kopce se například zobrazují zdolané výškové metry, při sjezdu zase rychlost. Obrazovky lze přizpůsobit v konfiguraci displeje v aplikaci eBike Flow.

Bosch-eBike-Kiox_400C_eMTB+_DE.jpgBosch-eBike-Kiox_400C_USB-C.jpg
Zajímavou novinkou v ekosystému Bosch je chráněný konektor USB-C, který lze použít k napájení externích zařízení – např. telefonu, kamery…

Díky tlačítkům lze displej cíleně ovládat i ručně. Mini Remote zajišťuje bezpečné a pohodlné ovládání přímo z řídítek – včetně ovládání světel, funkce Walk Assist a Hill Start.
Displej s jasem až 1 000 cd/m² zobrazuje velmi ostře informace a automaticky se přizpůsobuje okolnímu jasu, takže je dobře čitelný i na přímém slunečním záření, za tmy naopak neoslňuje.

Nový motor Bosch Performance Line CX-R 

Základní parametry jsou stejné jako u motoru CX popisovaného výše: až 750 wattů, 100 newtonmetrů a 400 % přípomoc motoru. Takže v čem je rozdíl? Jde o motor pro nejnáročnější jezdce a nejtvrdší nasazení, pro závody (ostatně R v označení znamená Race), použité jsou ty nejlepší dostupné materiály a nejpřesnější senzory. Tento motor je pochopitelně dražší než základní CX.

Bosch-eBike-PerformanceLine-CXR_1.jpgBosch-eBike-PerformanceLine-CXR_2.jpg
Práškově lakovaný hořčíkový kryt v šedé barvě dodává robustnost, titanová kliková hřídel a vysoce kvalitní keramická kuličková ložiska snižují hmotnost jednotky na 2,7 kg.

Vedle hardwaru pracoval Bosch také na softwaru, který umožňuje dokonalou kontrolu nad výkonem i ve vypjatých situacích v těžkém terénu. Jedině s tímto motorem je dostupný režim Race a maximální 400% přípomoc zvládá také nový režim eMTB+. Všechny dostupné režimy lze jemně ladit v mobilní aplikaci Flow. 

Bosch-eBike-PerformanceLine-CXR_3.jpg

První horská elektrokola s novou Performance Line CX-R by měla být k dispozici od podzimu 2025.

Určitě si přečtěte

Články odjinud