BRAVO1: Ochrnutý a oněmělý muž promluvil přes počítač, který mu čte myšlenky

• Dlouho to byla jen slibná, byť stále reálnější možnost. Nyní je to realita
  • Počítač vyčetl z aktivity mozku slova, která se pokoušel říct muž neschopný komunikace
  • Zatím mu počítač dovoluje používat padesátku nejdůležitějších slov, ale slovník se brzy rozšíří
Foto: Max Pixel
BRAVO1: Ochrnutý a oněmělý muž promluvil přes počítač, který mu čte myšlenky | Foto: Max Pixel

Nevíme, jak se jmenuje. Studie publikovaná týmem z University of California v San Francisku v předním lékařském časopise The New England Journal of Medicine ho označuje jako BRAVO1. Akronym v sobě skrývá fakt, že jde o prvního dobrovolníka studie, která se plným názvem jmenuje Brain-Computer Interface Restoration of Arm and Voice.

Volně si to můžeme přeložit jako „zařízení pro komunikaci mozku s počítačem, které napomůže obnově hlasu a pohybu rukou“. BRAVO1 je muž těsně před čtyřicítkou, který před patnácti lety utrpěl po mozkové cévní příhodě těžké poškození mozkového kmene.

Ztratil tak vládu nad hlasivkami i nad končetinami. Ke komunikaci používá ukazovátko připevněné k basebalové čapce. Natáčením hlavy ukazovátkem „vyťukává“ písmena z abecedy znázorněné na monitoru počítače a tímhle neobratným způsobem píše zprávy.

Tým vedený neurochirurgem Edwardem Changem a neurologem Karuneshem Gangulym voperoval muži do mozku systém elektrod, které jsou s to s vysokým rozlišením detekovat aktivity neuronů v centru ovládajícím hlasivky. Muž si pak nesčetněkrát opakoval padesátku nejběžnějších slov, jako je třeba „voda“, „rodina“ nebo „dobrý“.

V reakci na povely, které se snažil mozek muže vyslat hlasivkám, docházelo k různému „vzoru nažhavení“ neuronů v daném mozkovém centru. Informace o „nažhavených“ neuronech putovaly do počítače, kde je vyhodnotila umělá inteligence schopná odstranit z naměřených dat podstatnou část informačního šumu.

Počítač se tak naučil odlišovat podle „vzoru nažhavení“ neuronů v mozkovém centru slova, která se dobrovolník BRAVO1 snažil říct. Jakmile počítač slovo dekódoval, zobrazil ho na monitoru počítače.

Po prvé naostro u člověka neschopného řeči

Vědci už dříve dokázali z aktivity mozku přečíst slova, která vyslovili lidé s nenarušenou schopností řeči. Počítač to zvládl dokonce v reálném čase. Bude to všechno fungovat i u lidí, kteří hlasovou komunikaci nenávratně ztratili? Pacient BRAVO1 nepoužil hlasivky dlouhých patnáct let. „Nezapomnělo“ jeho mozkové centrum, jak se mluví? Nejnovější studie z The New England Journal of Medicine jasně dokládá, že to možné je.

Zdravý člověk běžně komunikuje rychlostí 150 až 200 slov za minutu. Ve srovnání s tím je komunikace po jednotlivých písmenech zoufala pomalá a také velmi namáhavá. Chang proto zvolil systém, který je s to rozlišovat celá slova.

Na dotaz „Jak se máte?“ odpověděl dobrovolník BRAVO1 prostřednictvím počítače: Mám se moc dobře“. A když mu vědci napsali na monitor otázku „Chcete vodu?“ odpověděl: „Ne, nemám žízeň.“

Komunikace probíhala tempem až osmnáct slov za minutu, a to se spolehlivostí až 93 %. Ke spolehlivosti významně přispěla „autokorekční“ funkce podobná té, jaká hlídá pravopis při psaní textů.

Mohlo by se zdát, že výkon systému je ve srovnání s normálním tempem řeči zoufale nízký, zhruba desetinový. Ale vědci berou tento experiment jako dílčí úspěch. Důkaz, že kráčejí po schůdné cestě a neuvízli ve slepé uličce. Celý systém se bude zdokonalovat. Jeho kapacita, spolehlivost i rychlost zcela jistě razantně narostou.

Diskuze (4) Další článek: Mobilní krysa Pegasus odposlouchávala novináře. Přitom má chránit před teroristy

Témata článku: Zdraví, Technologie, Výzkum, Počítače, Mozek, Komunikace, Realita, Počítač, San Francisco, Slovník, Kter, Aktivita mozku, QUER, Neurony, University of California, Hlasivka, Stolní počítače na Heureka.cz

Recenze herních sluchátek Sony InZone. Pro každého něco, pro hráče však špička

Jste už připraveni na nadcházející herní sezónu? Chybějící headset můžete mít rychle vyřešený.

Ladislav Novák
SluchátkaRecenzeSony

10 důvodů, proč přejít z iPhonu na Android. Přesvědčí vás tento seznam o změně mobilní platformy?

** Google se snaží přesvědčit uživatele iOS o přechodu na Android ** Vytyčil deset největších důvodů pro změnu platformy ** Nám to však příliš nestačí, spokojíte se s hlavními důvody alespoň vy?

GoogleiOSAndroid