Brýle filtrující modré světlo z obrazovek jsou k ničemu. Nepřispívají ke zlepšení zdraví očí ani kvality spánku

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 4

Názory k článku

avatar
20. 08. 2023 15:54

Dobrý den!
Nadpis článku je zavádějící a nepravdivý. Originální článek a originální metastudie se zabývá "blue-light filtering spectacle lenses". Jedná se o čiré brýle, u kterých výrobci lživě uvádějí, že blokují modré světlo. Takové skutečně nefungují. Brýle, které krátké vlnové délky filtrují, jsou oranžové až rubínově červené a takovými si lze pomoci k udržení cirkadiálního rytmu.
Navíc dnes ráno bylo na originální metastudii uvaleno roční embargo. Přitom ještě v noci jsem si procházel seznam klinických testů, ze kterých metastudie brala data. Domnívám se, že s ní bylo dost věcí v nepořádku. Uvidíme, jak zareagují média, která z ní ve svých článcích vycházela (New York Times, VTM...).
Autorovi zdejšího článku bych doporučil alespoň změnit nadpis na "Čiré brýle slibující filtr modrého světla jsou k ničemu", tak by byl fakticky správně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
19. 08. 2023 17:41

Ta informace je naprosto k ničemu, pokud nevíme, jaké brýle se testovali, je diametrální rozdíl mezi klasickými brýlemi se sklem, které zastaví třeba 50-80% a po stranách světlo propouští a uzavřenými červenými brýlemi, které zastaví 100% modré i zelené vlnové dĺžky, což ještě musí být prověřeno spektromentrem, protože ne všechny to opravdu dělaj. Každopádně tohle opravdu není ideální, hodí se to spíš, když večer potřebujete chvíli vejrat do nevhodného typu světla a chcete ochránit večerní a noční produkci melatoninu. Daleko lepší a účinnější je řešit cirkadiánní rytmy komplexně, tzn. Spánková hygiena, blokace nebo alespoň omezení modrých a zelených vlnových délek světla před spaním, ideálně tak 1,5 hod před spaním žádné displeje, dostatek denního světla přes den, strava - především vhodné načasování prvního a posledního sousta během dne, dostatek pohybu během dne. To je zhruba ten základ, co má pro běžného člověka smysl řešit, pokud tohle chce ve svém těle tunit. Taky je potřeba dát tomu nějaký ten čas, ať má tělo možnost si ty cirkadiánní rytmy upevnit, ze dne na den výsledky nebudou.Proč a jak to funguje, hezky popisuje třeba kniha Cirkadiánní kód, doporučuju

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
18. 08. 2023 16:22

Moderní obrazovky již zřejmě nemají tak extrémní posun ve spektru. Přínos filtrace světelné složky (jakékoliv, ne jen modré) spočívá hlavně v přiblížení se tzv. spojitému spektru. Tedy pokud možno vyrovnané interpretaci viditelné části světla bez výrazných extrémů.
Rozdíl mezi kvalitním světelným zdrojem, který vykreslí všechny detaily (neunaví oči) je znát na první pohled.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor