Budou Mars kolonizovat i žížaly? V tamější půde se jim daří dobře

NASA před časem vytvořila napodobeninu marsovské půdy, která nyní slouží k různým zajímavým experimentům. Při jednom z nich do ní tým z Wageningen University & Research zasadil roketu setou (známější pod názvem rukola) a přidal hnojivo a žížaly.

Ukázalo se, že dotyční koužkovci, kteří jsou díky svým schopnostem (mj. umí přeměňovat biologický odpad na kompost) řazeni mezi nejlepší pomocníky zahrádkářů, v tomto nezvyklém prostředí prospívají nad očekávání dobře. Rychle si na něj zvykli a po nějaké době se dokonce začali rozmnožovat.

„Je zřejmé, že hnojivo stimulovalo růst a viděli jsme, že žížaly jsou aktivní. Největší překvapení však bylo, když jsme v simulantu marsovské půdy našli dvě mladé žížaly,“ uvedl vedoucí výzkumník Wieger Wamelink.

Technicky vzato, výraz „půda“ je poněkud nepřesný, neboť pozemská půda obsahuje organický materiál. Planetární vědci ho však používají pro odlišení jemnějších složek marsovského regolitu od kamenů a štěrku.

Podobné pokusy mají velký význam pro budoucí kolonisty Marsu, kteří by si v ideálním případě měli pěstovat vlastní potraviny. To, že v tamějším regolitu by zelenina skutečně mohla růst, ukázal Wamelink a jeho kolegové už loni. Možnost používat výše zmíněné hnojivo či žížaly by ovšem zemědělské aktivity na Rudé planetě značně usnadnila.

Odborníci však budou muset vyřešit ještě řadu problémů – například jak rostlinám na Marsu zajistit dostatek světla a vody nebo jak je ochránit před radiací.

Zdroj: Wageningen University & Research, Foto: James K. Lindsey, CC BY-SA 2.5

Diskuze (1) Další článek: To se může hodit: Airbnb umí rozdělit platbu mezi více lidí

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Mars, Jídlo, Rostliny, Zvířata, Kolonizace, Planetární vědec, Nejlepší pomocník, Organický materiál, Vedoucí výzkumník, Wikimedia, Nezvyklé prostředí, Hnojivo, Ideální případ, Rudá planeta, Největší překvapení, Velký význam, Budoucí kolonista, Půda, Podobný pokus, Zelenina

Čtyřicet procent je moc. Spalovací motory nedokážou splnit požadavek EU na snížení emisí

** EP nařídil automobilkám snížit o 40 % emise CO2 ** EU chce zvýšit podíl elektromobilů ** Výrobci hrozí ztrátou pracovních míst

V doupěti hackerů na brněnské FIT: Ukázali nám útoky na Bluetooth i vlastní chytré krabičky

** Internet je plný malwaru, to už dnes ví každý ** Víte ale, že lze útočit třeba i na Bluetooth? ** Navštívil jsem hackery z brněnského FITu

Praktické vychytávky, které si chcete doinstalovat do Windows

** Pokud vás nudí vzhled nabídky Start, snadno jej můžete změnit. ** Stejně tak existují programy na přidání záložek do programů. ** Spokojit se ani nemusíte se základním ovládáním hlasitosti.

Užijte si poslední změny času: Už od března 2019 můžeme mít trvale letní čas