Mars | Kolonizace

Budou Mars kolonizovat i žížaly? V tamější půde se jim daří dobře

NASA před časem vytvořila napodobeninu marsovské půdy, která nyní slouží k různým zajímavým experimentům. Při jednom z nich do ní tým z Wageningen University & Research zasadil roketu setou (známější pod názvem rukola) a přidal hnojivo a žížaly.

Ukázalo se, že dotyční koužkovci, kteří jsou díky svým schopnostem (mj. umí přeměňovat biologický odpad na kompost) řazeni mezi nejlepší pomocníky zahrádkářů, v tomto nezvyklém prostředí prospívají nad očekávání dobře. Rychle si na něj zvykli a po nějaké době se dokonce začali rozmnožovat.

„Je zřejmé, že hnojivo stimulovalo růst a viděli jsme, že žížaly jsou aktivní. Největší překvapení však bylo, když jsme v simulantu marsovské půdy našli dvě mladé žížaly,“ uvedl vedoucí výzkumník Wieger Wamelink.

Technicky vzato, výraz „půda“ je poněkud nepřesný, neboť pozemská půda obsahuje organický materiál. Planetární vědci ho však používají pro odlišení jemnějších složek marsovského regolitu od kamenů a štěrku.

Podobné pokusy mají velký význam pro budoucí kolonisty Marsu, kteří by si v ideálním případě měli pěstovat vlastní potraviny. To, že v tamějším regolitu by zelenina skutečně mohla růst, ukázal Wamelink a jeho kolegové už loni. Možnost používat výše zmíněné hnojivo či žížaly by ovšem zemědělské aktivity na Rudé planetě značně usnadnila.

Odborníci však budou muset vyřešit ještě řadu problémů – například jak rostlinám na Marsu zajistit dostatek světla a vody nebo jak je ochránit před radiací.

Zdroj: Wageningen University & Research, Foto: James K. Lindsey, CC BY-SA 2.5

Diskuze (1) Další článek: To se může hodit: Airbnb umí rozdělit platbu mezi více lidí

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Mars, Jídlo, Zvířata, Rostliny, Kolonizace, Vedoucí výzkumník, Organický materiál, Zelenina, Nejlepší pomocník, Podobný pokus, Wikimedia, Planetární vědec, Největší překvapení, Nezvyklé prostředí, Budoucí kolonista, Ideální případ, Zahrádka, Hnojivo, Půda, Rudá planeta, Velký význam

Evoluce stále pokračuje, lidem se do kolen vrací kost navíc

** O kost zvanou fabella nás evoluce připravila už před miliony let ** V posledních desetiletích se však „ztracená kost“ znovu objevuje ** Anatomové nabádají ortopedy, aby brali fabellu v potaz

Jak si pročistit disk ve Windows bez instalování dalších programů

** K vyčištění disku ve Windows nepotřebujete nástroje třetích stran. ** Postačíte si i s obyčejným nastavením. ** Zvolit si můžete i automatické promazávání dat.

K čemu je dobré programování a jak si postavit vlastní chytrou domácnost

** Proč umět alespoň trošku programovat, i když vás IT nebude živit? ** Potřebujete k programování čipů diplom z MIT? ** Jak může vypadat chytrá domácnost, kterou si postavíte sami?

Windows 10 budou mít kompletní linuxové jádro. Zatím jen pro vývojáře