Doprava | Německo | Elektromobily

Budoucnost náklaďáků nesmrdí: Siemens postavil troleje, Scania nasadila kamionům „tykadla“

V rámci úsilí o snížení znečištění ovzduší způsobeného naftovými motory spojili před několika lety síly jeden z největších globálních elektrotechnických a elektronických koncernů Siemens a výrobce těžkých nákladních vozů Scania. Cílem společného projektu bylo přinést světu ekologičtější způsob dopravy.

Výsledkem této snahy je hybridní náklaďák, který čerpá energii z nadzemního elektrického vedení namontovaného podél běžné dálnice. Celý systém je velice podobný tomu, který už dlouho používají například tramvaje, trolejbusy a vlaky.

Kamion pod trolejovým vedením

V první řadě bylo potřeba upravit nákladní automobily. Siemens vytvořil speciální sběrač, který se automaticky vysouvá z horní části vozidla a připojuje se k elektrickému vedení. Aby se tímto úkolem nemusel zabývat řidič, detekují dostupnost napájecí soustavy senzory.

Systém je šetrnější k životnímu prostředí a má potenciál ušetřit dopravním firmám nemálo času a peněz. Nákladní vozy totiž během cesty nemusejí zastavovat u dobíjecích stanic jako běžné elektromobily. Troleje také eliminují ne právě levné budování a udržování sítě nabíjecích stanic.

První zkoušky této technologie se odehrály ve Švédsku a v Los Angeles, kde ale probíhaly na relativně krátkých úsecích silnic. Takzvaná eHighway byla v Německu otevřena v úterý 7. května na rušném 10 kilometrů dlouhém úseku jižně od Frankfurtu.

Deseti kilometry to nekončí

V Německu doufají, že pozitivní výsledky z první eHighway umožní zavedení této technologie na další hlavní silnice v zemi. Nákladní vozidla nevypouštějí při používání elektřiny z nadzemního vedení vůbec žádné emise. Na silnicích bez elektrických drátů mohou fungovat jako běžné elektromobily, které budou čerpat energii uloženou v bateriích. V případě vyčerpání pak mohou přejít na dieselový pohon.

Vozy by při spojení s nadzemním elektrickým vedením měly udržovat stabilní rychlost, což zajistí plynulý dopravní tok. Pokud některé vozidlo pojede po dálnici výrazně pomaleji, lze pro předjížděcí manévr odpojit sběrač a vůz se po návratu do jízdního pruhu opět automaticky připojí k troleji.

Siemens představil první verzi eHighway jako základ ekologické nákladní dopravy již v roce 2012. V té době však nebyla technologie baterií schopna pohánět těžká nákladní vozidla na velké vzdálenosti. Dnes je situace jiná a nabízí podstatně větší možnosti.

Německý koncern tvrdí, že jeho eHighway je „dvakrát účinnější ve srovnání se vznětovými motory“, a proto může pomoci snížit spotřebu energie a omezit znečišťování ovzduší. Nezbývá tedy než počkat, jak dopadnou testy v ostrém provozu. A zda nakonec nebude třeba lepší využívat kamiony na baterky

Diskuze (49) Další článek: AMD opět navýšilo podíl na trhu s procesory. Z koláče ukrajuje nejvíce za posledních pět let

Témata článku: Technologie, Doprava, Automobily, Německo, Elektromobily, Scania, Sběrač, Siemens, Švédsko, Kamión, Los Angeles, Elektrické vedení, Náklaďák, Tykadlo, Vozidlo, Trolej


Určitě si přečtěte

České Rajče je stále plné dětských nahotin. Student pomocí A.I. analyzoval miliony fotek

České Rajče je stále plné dětských nahotin. Student pomocí A.I. analyzoval miliony fotek

** Rajče.net má odjakživa problémy s choulostivými fotkami dětí ** Student zlínské univerzity analyzoval jeho katalog ** Neuronová síť doposud prozkoumala 6 milionů snímků

Jakub Čížek | 73

Hledá se způsob, jak uložit elektřinu. Možná pomohou obří gravitační baterie

Hledá se způsob, jak uložit elektřinu. Možná pomohou obří gravitační baterie

** Jak uložit elektřinu z fotovoltaiky a větrných turbín ** Pomohou třeba staré autobaterie, nebo setrvačníky ** A pak tu jsou bizarní gravitační akumulátory velikosti mrakodrapu

Jakub Čížek | 252

Pojďme programovat elektroniku: Rádiový čip, který má skoro každá bezdrátová myš

Pojďme programovat elektroniku: Rádiový čip, který má skoro každá bezdrátová myš

** Bezdrátové myši řídí čip od Nordic Semiconductors ** Jeho rádiové vysílače si před lety oblíbila i komunita kutilů ** Dnes si je vyzkoušíme v praxi

Jakub Čížek | 9

Vybrali jsme 21 programovatelných hraček a stavebnic pro děti i jejich rodiče

Vybrali jsme 21 programovatelných hraček a stavebnic pro děti i jejich rodiče

** Získejte děti pro matematiku a základy techniky ** Kupte jim hračku nebo stavebnici, které vdechnou vlastní život ** Vybrali jsme 21 stavebnic pro malé caparty i budoucí experty na A.I.

Jakub Čížek | 11