Elektromobily | Doprava | Německo

Budoucnost náklaďáků nesmrdí: Siemens postavil troleje, Scania nasadila kamionům „tykadla“

V rámci úsilí o snížení znečištění ovzduší způsobeného naftovými motory spojili před několika lety síly jeden z největších globálních elektrotechnických a elektronických koncernů Siemens a výrobce těžkých nákladních vozů Scania. Cílem společného projektu bylo přinést světu ekologičtější způsob dopravy.

Výsledkem této snahy je hybridní náklaďák, který čerpá energii z nadzemního elektrického vedení namontovaného podél běžné dálnice. Celý systém je velice podobný tomu, který už dlouho používají například tramvaje, trolejbusy a vlaky.

Kamion pod trolejovým vedením

V první řadě bylo potřeba upravit nákladní automobily. Siemens vytvořil speciální sběrač, který se automaticky vysouvá z horní části vozidla a připojuje se k elektrickému vedení. Aby se tímto úkolem nemusel zabývat řidič, detekují dostupnost napájecí soustavy senzory.

Systém je šetrnější k životnímu prostředí a má potenciál ušetřit dopravním firmám nemálo času a peněz. Nákladní vozy totiž během cesty nemusejí zastavovat u dobíjecích stanic jako běžné elektromobily. Troleje také eliminují ne právě levné budování a udržování sítě nabíjecích stanic.

První zkoušky této technologie se odehrály ve Švédsku a v Los Angeles, kde ale probíhaly na relativně krátkých úsecích silnic. Takzvaná eHighway byla v Německu otevřena v úterý 7. května na rušném 10 kilometrů dlouhém úseku jižně od Frankfurtu.

Deseti kilometry to nekončí

V Německu doufají, že pozitivní výsledky z první eHighway umožní zavedení této technologie na další hlavní silnice v zemi. Nákladní vozidla nevypouštějí při používání elektřiny z nadzemního vedení vůbec žádné emise. Na silnicích bez elektrických drátů mohou fungovat jako běžné elektromobily, které budou čerpat energii uloženou v bateriích. V případě vyčerpání pak mohou přejít na dieselový pohon.

Vozy by při spojení s nadzemním elektrickým vedením měly udržovat stabilní rychlost, což zajistí plynulý dopravní tok. Pokud některé vozidlo pojede po dálnici výrazně pomaleji, lze pro předjížděcí manévr odpojit sběrač a vůz se po návratu do jízdního pruhu opět automaticky připojí k troleji.

Siemens představil první verzi eHighway jako základ ekologické nákladní dopravy již v roce 2012. V té době však nebyla technologie baterií schopna pohánět těžká nákladní vozidla na velké vzdálenosti. Dnes je situace jiná a nabízí podstatně větší možnosti.

Německý koncern tvrdí, že jeho eHighway je „dvakrát účinnější ve srovnání se vznětovými motory“, a proto může pomoci snížit spotřebu energie a omezit znečišťování ovzduší. Nezbývá tedy než počkat, jak dopadnou testy v ostrém provozu. A zda nakonec nebude třeba lepší využívat kamiony na baterky

Diskuze (49) Další článek: AMD opět navýšilo podíl na trhu s procesory. Z koláče ukrajuje nejvíce za posledních pět let

Témata článku: Technologie, Elektromobily, Doprava, Automobily, Německo, Elektrické vedení, Scania, Los Angeles, Švédsko, Sběrač, Trolej, Tykadlo, Siemens, Vozidlo, Kamión, Náklaďák


Určitě si přečtěte

7 nejvýkonnějších jaderných elektráren světa: Temelín ani Dukovany si neškrtnou

7 nejvýkonnějších jaderných elektráren světa: Temelín ani Dukovany si neškrtnou

** Představíme vám sedm nejvýkonnějších jaderných elektráren ** Srovnáme je s Temelínem, Dukovany a největší solární farmou ** Naznačíme, kde tkví hlavní výhody tohoto zdroje elektřiny

Karel Kilián | 106

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

** Sonda LRO pořídila z oběžné dráhy Měsíce zajímavé snímky ** Jsou na nich vidět artefakty všech misí programu Apolla, které přistály na povrchu Měsíce ** Jde například o části lunárních modulů, rovery a dokonce i vlajky

Petr Kubala | 80

Galerie: Srovnali jsme estetický Linux a Windows 10. Který z desktopů je hezčí?

Galerie: Srovnali jsme estetický Linux a Windows 10. Který z desktopů je hezčí?

** Linuxový Elementary OS se inspiruje v Apple macOS ** Microsoft Windows 10 jde vlastní cestou ** Který z desktopů je hezčí? Prohlédněte si galerii

Jakub Čížek | 113

Evoluce stále pokračuje, lidem se do kolen vrací kost navíc

Evoluce stále pokračuje, lidem se do kolen vrací kost navíc

** O kost zvanou fabella nás evoluce připravila už před miliony let ** V posledních desetiletích se však „ztracená kost“ znovu objevuje ** Anatomové nabádají ortopedy, aby brali fabellu v potaz

Jaroslav Petr | 31