Výsledkem spolupráce mezi Siemensem a Scanií je náklaďák, který čerpá energii z nadzemního elektrického vedení namontovaného podél dálnice. Celý systém je velice podobný tomu, který používají například tramvaje, trolejbusy a vlaky.

Výsledkem spolupráce mezi Siemensem a Scanií je náklaďák, který čerpá energii z nadzemního elektrického vedení namontovaného podél dálnice. Celý systém je velice podobný tomu, který používají například tramvaje, trolejbusy a vlaky.

V první řadě bylo potřeba upravit nákladní automobily. Siemens vytvořil speciální sběrač, který se automaticky vysouvá z horní části vozidla a připojuje se k elektrickému vedení. Dostupnost napájecí soustavy detekují senzory.

V první řadě bylo potřeba upravit nákladní automobily. Siemens vytvořil speciální sběrač, který se automaticky vysouvá z horní části vozidla a připojuje se k elektrickému vedení. Dostupnost napájecí soustavy detekují senzory.

Systém je šetrnější k životnímu prostředí a má potenciál ušetřit dopravním firmám nemálo času a peněz. Nákladní vozy totiž nemusejí zastavovat u dobíjecích stanic jako běžné elektromobily a tím pádem se ani nemusí budovat jejich síť.

Systém je šetrnější k životnímu prostředí a má potenciál ušetřit dopravním firmám nemálo času a peněz. Nákladní vozy totiž nemusejí zastavovat u dobíjecích stanic jako běžné elektromobily a tím pádem se ani nemusí budovat jejich síť.

První zkoušky technologie se odehrály ve Švédsku a v Los Angeles, kde ale probíhaly na krátkých úsecích. Takzvaná eHighway byla v Německu otevřena v úterý 7. května na rušném 10 kilometrů dlouhém úseku jižně od Frankfurtu.

První zkoušky technologie se odehrály ve Švédsku a v Los Angeles, kde ale probíhaly na krátkých úsecích. Takzvaná eHighway byla v Německu otevřena v úterý 7. května na rušném 10 kilometrů dlouhém úseku jižně od Frankfurtu.

Nákladní vozidla nevypouštějí při používání elektřiny z nadzemního vedení vůbec žádné emise. Na silnicích bez elektrického vedení mohou fungovat jako běžné elektromobily, které budou čerpat energii uloženou v bateriích.

Nákladní vozidla nevypouštějí při používání elektřiny z nadzemního vedení vůbec žádné emise. Na silnicích bez elektrického vedení mohou fungovat jako běžné elektromobily, které budou čerpat energii uloženou v bateriích.

Vozy by při spojení s elektrickým vedením měly udržovat stabilní rychlost. Pokud některé vozidlo pojede výrazně pomaleji, lze pro předjížděcí manévr odpojit sběrač a vůz se po návratu do jízdního pruhu opět automaticky připojí.

Vozy by při spojení s elektrickým vedením měly udržovat stabilní rychlost. Pokud některé vozidlo pojede výrazně pomaleji, lze pro předjížděcí manévr odpojit sběrač a vůz se po návratu do jízdního pruhu opět automaticky připojí.

V první řadě bylo potřeba upravit nákladní automobily. Siemens vytvořil speciální sběrač, který se automaticky vysouvá z horní části vozidla a připojuje se k elektrickému vedení. Dostupnost napájecí soustavy detekují senzory.
Systém je šetrnější k životnímu prostředí a má potenciál ušetřit dopravním firmám nemálo času a peněz. Nákladní vozy totiž nemusejí zastavovat u dobíjecích stanic jako běžné elektromobily a tím pádem se ani nemusí budovat jejich síť.
První zkoušky technologie se odehrály ve Švédsku a v Los Angeles, kde ale probíhaly na krátkých úsecích. Takzvaná eHighway byla v Německu otevřena v úterý 7. května na rušném 10 kilometrů dlouhém úseku jižně od Frankfurtu.
Nákladní vozidla nevypouštějí při používání elektřiny z nadzemního vedení vůbec žádné emise. Na silnicích bez elektrického vedení mohou fungovat jako běžné elektromobily, které budou čerpat energii uloženou v bateriích.
6
Fotogalerie

Budoucnost náklaďáků nesmrdí: Siemens postavil troleje, Scania nasadila kamionům „tykadla“

V rámci úsilí o snížení znečištění ovzduší způsobeného naftovými motory spojili před několika lety síly jeden z největších globálních elektrotechnických a elektronických koncernů Siemens a výrobce těžkých nákladních vozů Scania. Cílem společného projektu bylo přinést světu ekologičtější způsob dopravy.

Výsledkem této snahy je hybridní náklaďák, který čerpá energii z nadzemního elektrického vedení namontovaného podél běžné dálnice. Celý systém je velice podobný tomu, který už dlouho používají například tramvaje, trolejbusy a vlaky.

Kamion pod trolejovým vedením

V první řadě bylo potřeba upravit nákladní automobily. Siemens vytvořil speciální sběrač, který se automaticky vysouvá z horní části vozidla a připojuje se k elektrickému vedení. Aby se tímto úkolem nemusel zabývat řidič, detekují dostupnost napájecí soustavy senzory.

Systém je šetrnější k životnímu prostředí a má potenciál ušetřit dopravním firmám nemálo času a peněz. Nákladní vozy totiž během cesty nemusejí zastavovat u dobíjecích stanic jako běžné elektromobily. Troleje také eliminují ne právě levné budování a udržování sítě nabíjecích stanic.

První zkoušky této technologie se odehrály ve Švédsku a v Los Angeles, kde ale probíhaly na relativně krátkých úsecích silnic. Takzvaná eHighway byla v Německu otevřena v úterý 7. května na rušném 10 kilometrů dlouhém úseku jižně od Frankfurtu.

Deseti kilometry to nekončí

V Německu doufají, že pozitivní výsledky z první eHighway umožní zavedení této technologie na další hlavní silnice v zemi. Nákladní vozidla nevypouštějí při používání elektřiny z nadzemního vedení vůbec žádné emise. Na silnicích bez elektrických drátů mohou fungovat jako běžné elektromobily, které budou čerpat energii uloženou v bateriích. V případě vyčerpání pak mohou přejít na dieselový pohon.

Vozy by při spojení s nadzemním elektrickým vedením měly udržovat stabilní rychlost, což zajistí plynulý dopravní tok. Pokud některé vozidlo pojede po dálnici výrazně pomaleji, lze pro předjížděcí manévr odpojit sběrač a vůz se po návratu do jízdního pruhu opět automaticky připojí k troleji.

Siemens představil první verzi eHighway jako základ ekologické nákladní dopravy již v roce 2012. V té době však nebyla technologie baterií schopna pohánět těžká nákladní vozidla na velké vzdálenosti. Dnes je situace jiná a nabízí podstatně větší možnosti.

Německý koncern tvrdí, že jeho eHighway je „dvakrát účinnější ve srovnání se vznětovými motory“, a proto může pomoci snížit spotřebu energie a omezit znečišťování ovzduší. Nezbývá tedy než počkat, jak dopadnou testy v ostrém provozu. A zda nakonec nebude třeba lepší využívat kamiony na baterky

Určitě si přečtěte

Články odjinud