Budoucnost pohonu satelitů a kosmických lodí? NASA chce otestovat novou solární plachtu

NASA v dohledné době hodlá vyzkoušet novou solární plachtu. Cílem je zjistit, zda tento pohon představuje životaschopnou alternativou ke konvenčním palivovým systémům.

Na misi, která dostala název Advanced Composite Solar Sail System, se bude podílet i illinoiská společnost NanoAvionics. Ta poskytne zařízení potřebné k testování.

Konkrétně půjde o malý satelit vybavený solární plachtou, která po svém rozložení bude zabírat plochu cca 74 metrů čtverečních a zachytávat fotony ze Slunce. Pohyb tedy má zajišťovat energie generovaná dopady těchto fotonů.

Uplatnění i při kosmické těžbě?

Pokud vše půjde dobře, na podobné plachty by jednoho dne mohly spoléhat nejen družice, ale třeba i kosmické lodě určené pro přepravu surovin vytěžených na asteroidech v hlubokém vesmíru. Hlavní výhoda je jasná: výrazné snížení nákladů na spuštění i provoz.

Jak připomněl magazín TechCrunch, NASA s touto technologií začala experimentovat již před devíti lety. Druhý demonstrační let, který měl proběhnout v roce 2014, byl však nakonec zrušen.

Nezisková vědecká organizace The Planetary Society nicméně loni realizovala svůj vlastní projekt, při němž se pouze pomocí síly Slunce podařilo zvýšit oběžnou dráhu satelitu.

Titulní ilustrační foto: Andrzej Mirecki, CC BY-SA 3.0

Diskuze (16) Další článek: Sedmý Týden mobilně z karantény. Megapixelový závod a další hity uplynulých dní

Témata článku: Technologie, Testy, Vesmír, Budoucnost, NASA, Energie, Slunce, Satelit, loď, Pohyb, Pohon, Foton, Palivový systém, Plachta, TechCrunch, Kos, Kosmická loď, Satelitní komplety na Heureka.cz

Vyzkoušeli jsme zbrusu novou skládačku od Honoru. Je štíhlá a lehká, něco ale musela obětovat

** Honor vylepšil svoji loňskou skládačku, je lehčí a tenčí ** Má pokročilejší sestavu fotoaparátů a výkonnější procesor ** Na voděodolnost a bezdrátové dobíjení se ale znovu nedostalo

Jan Láska
Skládací konstrukceVideo
Elektromobily nejsou nic nového, nejstarší má skoro 200 let. Vybrali jsme ty nejzajímavější včetně jednoho českého

Elektromobilita se stává skutečným trendem, nějaký ten čistě elektrický model už nabízí snad každá automobilka světa. Elektromobily nicméně nejsou žádnou novinkou, byly tu dokonce dřív než auta se spalovacími motory. Připomeňte si dřevní doby odvětví, které v posledních letech zažívá boom.

ElektromobilyHistorie