Vesmír | NASA | Slunce

Budoucnost pohonu satelitů a kosmických lodí? NASA chce otestovat novou solární plachtu

NASA v dohledné době hodlá vyzkoušet novou solární plachtu. Cílem je zjistit, zda tento pohon představuje životaschopnou alternativou ke konvenčním palivovým systémům.

Na misi, která dostala název Advanced Composite Solar Sail System, se bude podílet i illinoiská společnost NanoAvionics. Ta poskytne zařízení potřebné k testování.

Konkrétně půjde o malý satelit vybavený solární plachtou, která po svém rozložení bude zabírat plochu cca 74 metrů čtverečních a zachytávat fotony ze Slunce. Pohyb tedy má zajišťovat energie generovaná dopady těchto fotonů.

Uplatnění i při kosmické těžbě?

Pokud vše půjde dobře, na podobné plachty by jednoho dne mohly spoléhat nejen družice, ale třeba i kosmické lodě určené pro přepravu surovin vytěžených na asteroidech v hlubokém vesmíru. Hlavní výhoda je jasná: výrazné snížení nákladů na spuštění i provoz.

Jak připomněl magazín TechCrunch, NASA s touto technologií začala experimentovat již před devíti lety. Druhý demonstrační let, který měl proběhnout v roce 2014, byl však nakonec zrušen.

Nezisková vědecká organizace The Planetary Society nicméně loni realizovala svůj vlastní projekt, při němž se pouze pomocí síly Slunce podařilo zvýšit oběžnou dráhu satelitu.

Titulní ilustrační foto: Andrzej Mirecki, CC BY-SA 3.0