Tam a zase zpět
Obří raketa SLS, která má dostat člověka zpět na Měsíc, se v uplynulých týdnech vydala poprvé na startovací rampu... a z ní zase zpět do montážní haly.
Raketu SLS (Space Launch System) jsme viděli poprvé v reálu a celou. Už nejde o animace a ani není schovaná v montážní hale. Využili jsme toho, abychom se na ní podívali z blízka a doplnili to o řadu zajímavostí.
Foto: NASA / Keegan Barber
Pokračování 2 / 12
Raketa SLS
SLS začala být sestavována na konci roku 2020. Nejdříve se složily jednotlivé segmenty dvou motorů na tuhé pohonné hmoty [1], na konci dubna 2021 připlul na Mys Canaveral centrální stupeň [2]. Následně byl připojen urychlovací stupeň s lodí Orion a záchrannou věží [3]. Z čeho všeho se sestava skládá, jsme probírali nedávno v samostatném článku.
NASA/Aubrey Gemignani
Pokračování 3 / 12
Zpět s problémy
SLS se vydala na startovací rampu 17. března. Hlavním cílem byl test odpočítávání a plnění rakety palivem před prvním startem do vesmíru (mise Artemis 1). Přídavné motory mají tuhé pohonné hmoty a jsou tak naplněny už z výroby. Do centrálního stupně a urychlovacího stupně se tankuje vodík a kyslík.
Celkem proběhly tři pokusy o tankování a to 3., 4. a 14. dubna. Ani jeden se však neobešel bez problémů.
Objevily se problémy s pozemním zařízením, héliovým ventilem urychlovacího stupně a nakonec s únikem vodíku na rozhraní mezi raketou a její mobilní odpalovací platformou. Při posledním pokusu se podařilo zaplnit jen asi 5 % nádrže s kapalným vodíkem a polovinu nádrže s kapalným kyslíkem.
Centrální stupeň byl poté na konci dubna vrácen do montážní haly k opravám. Je zřejmé, že se kvůli tomu posune i termín startu – nejméně na srpen.
Foto: NASA/Kim Shiflett
Pokračování 4 / 12
Místo startu
SLS a celá infrastruktura okolo vychází raketoplánů a dokonce z Apolla. Startuje se z komplexu LC-39 na Mysu Canavera. Startovací komplexy jsou ve skutečnosti dva. Ten s označením A funguje od roku 1967. Startovaly z něj rakety Saturn V a později raketoplány. Celkem zde proběhlo 141 startů a tento počet bude rychle růst, protože rampu využívá SpaceX Elona Muska a ta se s tím nemaže!
My se alespoň virtuálně vydáme na rampu B. Na kontě má 57 startů, přičemž k tomu poslednímu došlo v roce 2009. V budoucnu z ní budou startovat rakety SLS.
Foto: NASA/Aubrey Gemignani
Pokračování 5 / 12
Dvě rakety vedle sebe
V minulosti nastaly situace, kdy byly oba startovací komplexy obsazeny. Nyní se situace opakovala, ale raketoplány už dávno nahradily jiné nosiče. Blíže k nám jen raketa Falcon 9 s lodí Crew Dragon před startem „turistického“ letu Axiom-1. Ve vzdálenosti 2,5 kilometru od Falconu 9 se nachází SLS.
Foto: NASA
Pokračování 6 / 12
Z haly VAB
SLS se sestavuje ve svislé poloze v montážní hale VAB (Vehicle Assembly Building), která dříve složila raketoplánům a ještě předtím Apollu.
Postavena byla v roce 1966. Půdorys budovy je 218 x 158 metrů a výška 160 metrů. Uvnitř budovy je pět jeřábů pro zvedání a přemisťování jednotlivých částí rakety. Po sestavení se samozřejmě musí dostat ven. VAB má čtyři dveře o výšce 139 metrů, jejichž otevření trvá 45 minut. Jedny z nich vidíte na obrázku níže právě v okamžiku, kdy se SLS vydala ven na svou první cestu.
Foto: NASA/Kim Shiflett
Americká vlajka namalovaná na VAB má rozměry 64 x 33 metrů. Každá z hvězd na vlajce má velikost 1,8 metru.
Pokračování 7 / 12
Na rampu!
Raketa SLS je skládána na odpalovací plošině. Její výška je 7 metrů, délka 48 metrů a šířka 40 metrů. Dominantou celé struktury je odpalovací věž.
Zatímco u raketoplánů byla na rampě, kde čekala na příjezd kosmického korábu, SLS má věž po celou dobu vedle sebe. Jejím úkolem je poskytnutí opěry pro raketu a propojení rakety s pozemními systémy. Věž zajistí energii, komunikaci, přístup k lodi, odvětrávání i přísun paliva. Výška věže je 108 metrů.
Foto: NASA/Kim Shiflett
Pokračování 8 / 12
Připojení k věži
Foto: NASA/Kim Shiflett
Existuje několik propojení mezi raketou a věží:
[1] Crew Access Arm: Začínáme ve výšce 84 metrů, kde se nachází rameno pro nástup posádky do kosmické lodě Orion. Před startem se samozřejmě odklopí.
[2] Orion Service Module Umbilical: Hadicemi tudy proudí kapalné chladící médium a vzduch pro elektroniku a také proplachovací vzduch a dusík pro systém kontroly prostředí, který podporuje kosmickou loď a systém přerušení startu.
Foto: NASA/Ben Smegelsky
[3] Interim Cryogenic Propulsion Stage Umbilical: Nachází se ve výšce 73 metrů a dodává palivo, okysličovadlo, čisticí vzduch, plynný dusík a
a elektrická spojení do urychlovacího stupně ICPS, který dopraví Orion na dráhu k Měsíci.
[4] Core Stage Forward Skirt Umbilical: Nachází se ve výšce 55 metrů nebo také nad nádrží s kyslíkem centrálního stupně. Jeho hlavním účelem je dodávat do SLS klimatizovaný vzduch a plynný dusík. Blízko něj se také nachází stabilizační systém, který přidržuje raketu při přepravě nebo silnějším větru.
[5] Core Stage Intertank Umbilical: Nachází se ve výšce 42 metrů a hlavním úkolem je odvětrávat plynný vodík, který se odpařuje z nádrže centrálního stupně. Rameno také zajišťuje přívod klimatizovaného vzduchu,
tlakové plyny, napájení a datové připojení.
Pokračování 10 / 12
Crawlerway
Celá sestava se pohybuje po cestě zvané Crawlerway, která spojuje halu VAB s oběma startovacími komplex. Na leteckém pohledu je hala VAB dole a startovací komplex B vlevo. Už z obrázku je patrné, že ke SpaceX by to měl přepravník blíže (5,5 km). SLS ale bude létat z komplexu B, takže pásový přepravník čeká vždy vzdálenost 6,8 km.
Crawlerway se skládá ze dvou 12 m pruhů, které dělí 15 metrů široký pás trávy.
Crawlerway byla postavena v roce 1964 z říčního kamene a sloužila pro přesun raket Saturn V v rámci programu Apollo. Poté zde pomoci pásového přepravníku mířily ke startu raketoplány a dnes SLS.
NASA/Kim Shiflett
Pokračování 11 / 12
Odpalovací místnost
O tento pohled na přesun SLS jsme vás nemohli ochudit. Navíc je zajímavý...
Každý asi ví, že se americké vesmírné lety řídí z Houstonu. Odpočítávání a start se ale řídí z odpalovací místnosti. Houston „přebírá raketu“ až poté, co opustí startovací rampu. Na fotografiích níže vidíte SLS z oken odpalovací místnosti.
Foto: NASA/Joel Kowsky
Na fotografii níže je pak samotná odpalovací místnost, který se nachází v rámci Startovacího řídicího střediska hned vedle haly VAB.
Foto: NASA/Cory Huston
Pokračování 12 / 12
Červí logo
SLS propojuje minulost, přítomnost a budoucnost. Samotná raketa vychází z raketoplánu ale infrastruktura je ještě z dob Apolla. V budoucnu (doufejme, že blízké) bude vynášet lidi na Měsíc.
Foto: NASA/Ben Smegelsky
Nemůžeme proto nezmínit slavné červí logo (Worm), které najdete na motorech SRB. Představené bylo v roce 1975 a jeho autorem je firma Danne & Blackburn. V roce 1992 logo zmizelo – objevovalo se pouze na suvenýrech apod. S programem Artemis se však vrací. Ve skutečnosti se vrátilo dříve... s první pilotovanou misí Crew Dragonu.
Foto: SpaceX
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně