Byton přijíždí: Co všechno chytrý elektromobil s obří interaktivní obrazovkou umí?

Na největším světovém veletrhu spotřební elektroniky Consumer Electronics Show v Los Angeles byl před několika dny představen prototyp Byton. O 485 cm dlouhém, 194 cm širokém a 165 cm vysokém elektromobilu se okamžitě začalo mluvit jako o přímém konkurentovi americké Tesly.

Stroj o výkonu 202 kW (272 koní) v základní a 354 kW (476 koní) ve vylepšené verzi, a s pohonem na všechna čtyři kola, slibuje dojezd 400 až 520 kilometrů – záleží na tom, jestli vám stačí „obyčejná“ lithium-iontová baterie (71 kWh), nebo si připlatíte za tu lepší (95 kWh). Pokud jde o rychlost dobíjení, za pouhou půlhodinu se dostanete na 80 % celkové kapacity baterie, což odpovídá dojezdu 320 až 400 km.

Jenže kde? Existuje vůbec nějaká podpůrná infrastruktura? S tím by paradoxně mohla pomoci právě ona výše zmíněná konkurence. Spekuluje se totiž o tom, že by Byton mohl využívat dobíjecí stanice Tesly. Vždyť i sám Elon Musk kdysi prohlásil, že tento typ spolupráce mezi společnostmi vyrábějícími elektrické automobily by byl možný.

Hlavním lákadlem čínského startupu, založeného bývalými zaměstnanci BMW, je ovšem chytrost. To poznáte již ve chvíli, kdy se k autu přiblížíte. Místo dveřních klik naleznete kamery, které vás rozpoznají, otevřou vám a automaticky vše seřídí dle vašeho předchozího nastavení.

Pokud budete chtít něco upravit, použijete tablet zakomponovaný doprostřed volantu. Na tom můžete přepínat světla, házet blinkry, ale také upravovat okolní teplotu – a to pro každého cestujícího zvlášť!

Interiéru však dominuje jiná obrazovka. 125 cm široký a 25 cm vysoký displej (ovladatelný dotykem, hlasem, pěticí gest a případně i mobilní aplikací) v podstatě nahrazuje palubní desku. V průběhu jízdy na něm můžete sledovat trasu či obraz ze zadních kamer – Byton totiž nemá ani zpětná zrcátka. Stejně tak si můžete pustit oblíbený film, naplánovat další schůzku, zasurfovat si (rychlostí až 1000 Mb/s) po internetu nebo zkontrolovat svůj puls či krevní tlak.

Ostatně, v blízké budoucnosti možná ani nic jiného dělat nebudete. Samořídící Byton totiž už dnes nabízí autonomii 3. stupně. Do 2-3 let pak čínská firma slibuje aktualizaci na stupeň číslo 4.

„Smartphone na kolech“, který se má díky strojovému učení neustále zlepšovat, bude navíc nabízen za příznivou cenu - necelý milion korun. První kousky vyjedou z nankingské továrny v roce 2019 a v Evropě se začnou prodávat o rok později.

Zdroj: Byton

Diskuze (6) Další článek: Pokud se sejde oprava chyby Spectre a starší baterie, iPhone může přijít o 40% výkonu

Témata článku: Mobilní aplikace, Elon Musk, Tesla Motors, Automobily, Strojové učení, Elektromobily, Evropa, Zajímavosti, Baterie, Doprava, Čína, Koncept, BMW, Čínská firma, Příznivá cena, Široký displej, Elektromobil, První kousek, Bývalý zaměstnanec, Dojezd, Spotřební elektronika, Přímý konkurent, KWh, Okolní teplota, Elektrický automobil


Určitě si přečtěte

Windows 10 už jsou na 700 milionech počítačů, ale není to jen labutí píseň?

Windows 10 už jsou na 700 milionech počítačů, ale není to jen labutí píseň?

** Windows 10 překonaly hranici 700 milionů instalací ** To je úctyhodné číslo a miliarda se blíží ** Analýzy ale i tak ukazují proměnu, jak používáme počítače a mobily

Jakub Čížek | 50

Čtyřicet procent je moc. Spalovací motory nedokážou splnit požadavek EU na snížení emisí

Čtyřicet procent je moc. Spalovací motory nedokážou splnit požadavek EU na snížení emisí

** EP nařídil automobilkám snížit o 40 % emise CO2 ** EU chce zvýšit podíl elektromobilů ** Výrobci hrozí ztrátou pracovních míst

Karel Kilián | 231

Blíží se HTTP/3: Web bude rychlejší a bude používat úplně jinou technologii

Blíží se HTTP/3: Web bude rychlejší a bude používat úplně jinou technologii

** Příští verze klíčového protokolu HTTP nebude postavená na TCP ** Namísto toho použije „vylepšené UDP“ ** HTTP/3 bude postavené na QUIC

Jakub Čížek | 59