Americká automobilka Cadillac, spadající pod křídla General Motors, představila svůj první elektromobil. SUV Lyriq nabídne dojezd kolem 500 kilometrů a bude jedním z prvních vozidel s novou škálovatelnou architekturou baterií Ultium. Novinka je součástí plánu GM představit do roku 2023 dvacet nových elektrických vozidel.
Hned na začátek je vhodné podotknout, že od okamžiku představení k sériové výrobě uplyne ještě hodně vody – zahájení prodejů je totiž plánováno až na konec roku 2022. Novinka měla být odhalena 2. dubna, ale celá akce byla odložena z důvodu pandemie čínského koronaviru. Protože se COVID-19 zjevně nemá k odchodu, rozhodla se automobilka představit vůz prostřednictvím virtuální akce ve čtvrtek večer.
Cadillac Lyriq
Hlavním cílem Lyriqu bude přilákat nové zákazníky ke značce Cadillac. Jeho největšími konkurenty budou Audi E-Tron, Jaguar I-Pace a Tesla Model X, jakož i řada připravovaných elektrických SUV německých značek BMW a Mercedes.
Jedním z nejvíce propíraných parametrů nového Cadillacu Lyriq je obrovská zakřivená OLED obrazovka infotainmentu s úhlopříčkou 33 palců (cca 84 centimetrů). Cadillac tvrdí, že displej má „nejvyšší hustotu obrazových bodů, která je dnes v automobilovém průmyslu k dispozici, a dokáže zobrazit více než miliardu barev.“
Média také zaujala deklarovaná dojezdová vzdálenost „nad 300 mil“, tedy více než 480 kilometrů. Pohon mají zajišťovat akumulátory s kapacitou 100 kilowatthodin, které jsou srovnatelné s bateriemi Tesly Model X a S. Díky podpoře rychlého nabíjení potrvá doplnění 80 % energie pouhou půlhodinu.
Firma změnila chemické složení svých bateriových článků, jež jsou odlišné od většiny akumulátorů používaných v elektromobilech. Většina baterií je vyrobena z niklu, kobaltu a hořčíku. Baterie Ultium přidávají hliník a snižují obsah kobaltu o 70 %. Kromě toho bude elektronika baterií začleněna přímo do modulů, čímž se eliminuje téměř 90 % kabeláže.
Našlapaný asistenty
Výrobce zatím neinformoval o tom, jak rychle se Cadillac Lyriq dokáže rozjet z 0 na 100 km/h, ani o dalších výkonnostních parametrech. Určitě ale nebudou chybět nejrůznější asistenční systémy v čele s technologií Super Cruise. K dispozici tak bude autonomní řízení včetně automatické změny jízdního pruhu.
Lyriq bude mít funkci automatického dálkového parkování, které používá ultrazvukové senzory. Vozidlo má umět samo zaparkovat buď v paralelním nebo kolmém prostoru, a to bez ohledu na to, zda je řidič na palubě, nebo ne. Další zajímavosti bude head-up displej s rozšířenou realitou, který využívá dvě roviny.
Cadillac Lyriq se bude vyrábět ve dvou variantách: s jedním motorem a pohonem zadních kol, nebo se dvěma motory a pohonem všech kol. Firma zatím neodhalila ceny, za které míní tento model prodávat, zahraniční média však spekulují o rozmezí mezi 75 000 a 90 000 dolary (cca 2 až 2,4 milionů korun vč. DPH). Výroba začne nejprve v Číně a poté v USA.