Cafe X: v San Franciscu vám kávu připraví robotický barista

Od roku 2017 vzniklo v americkém San Franciscu postupně několik kaváren Cafe X. Od běžných kaváren se liší jednou, zato však velmi zásadní věcí: kávu vám v nich připraví robotický barista.

První kavárna na světě byla otevřena roku 1555 v Konstantinopolu (dnešní Istanbul). O bezmála 500 let později se v San Franciscu objevil startup Cafe X, kde zákazníky obsluhuje robot, nebo přesněji robotické rameno.

Zakladatele Henryho Hu vedlo k nápadu robotizovat toto odvětví pozorování baristů, kteří většinu času tráví pohybováním šálku pod různými částmi kávovaru. Vnímal to jako ideální prostředí, ve kterém by robot mohl ušetřit nejen čas čekajících zákazníků, ale i náklady na provoz.

Pro tyto účely použil šestiosého průmyslového robota Mitsubishi, což je pravděpodobně „nejelitnější“ stroj, který lze použít pro přípravu kávy. Robot je umístěn za skleněnou výlohou, aby ho zákazníci mohli pozorovat při práci, což má být součást celého zážitku.

Použití robotické ruky má i své další výhody – například je možné vyměnit stroj pro přípravu kávy a přeprogramovat robota na jeho obsluhu. Kromě toho může ruka manipulovat s různými typy kelímků a šálků. „Pokud chceme rozšířit nabídku nebo změnit sezónní položky, stačí jednoduše vyměnit díly,“ popisuje výhody tohoto řešení Hu.

První pobočka byla otevřena v kalifornském San Franciscu v nákupním centru AMC Metreon a u zákazníků se setkala s příznivým přijetímv Mapách Google má hodnocení 4,4 z 5,0 možných. V dalších měsících pak přibyla ještě jedna pobočka a jeden kiosek.

Aktuální nabídka čítá třináct typů nápojů, od klasického espressa, přes cappuccino, caffè latte, flat white, až po mléko či horkou čokoládu.

Cena za jeden kelímek je tři dolary, tedy v přepočtu přibližně 67 korun. Specialitou za čtyři dolary je pak nitro cold brew – studená filtrovaná káva sycená dusíkem.

Cafe X není jedinou firmou, podnikající v automatickém výdeji kávy. Největším konkurentem je v tomto směru firma Briggo, z jejíchž automatů si zákazníci mohou objednávat kávu prostřednictvím aplikace v mobilním telefonu. V tomto případě se však jedná o víceméně standardní kávové automaty.

Cílem Cafe X je umístit své stroje do komerčních budov, letišť a dalších míst s velkým výskytem lidí, kterým chce nabídnou kvalitní kávu s netradičním zážitkem. I robotická kavárna však má zaměstnance, který pomůže lidem s objednávkovým procesem a výběrem kávy. Do budoucna se počítá s licencováním v podobě franšízy do celého světa.

Diskuze (3) Další článek: Jak a proč používat alternativní DNS: Zrychlí internet a odblokuje weby

Témata článku: Google, Technologie, USA, Mobilní telefon, Roboti, Startupy, Káva, Zásadní věc, Přijetí, Nákupní centrum, Kavárna, Henry, Příznivé přijetí, Mitsubishi, Robot, Čekající zákazník, Dolar, San Francisco, Celý svět, Zákazníci, Robotické rameno, Istanbul, Jediná firma, První pobočka, Ideální prostředí