Canadarm2: Mechanický manipulátor už 16 let pomáhá astronautům na ISS

• Mechanický manipulátor Canadarm se poprvé objevil u amerických raketoplánů
  • V budoucnu bude nepochybně i součástí nové mezinárodní stanice na oběžné dráze Měsíce
  • Jak toto pozoruhodné zařízení funguje?

Mechanický manipulátor Canadarm se poprvé objevil u amerických raketoplánů, nyní je využíván na Mezinárodní kosmické stanici a v budoucnu bude nepochybně také součástí nové mezinárodní stanice na oběžné dráze Měsíce.

Vesmírný Kanaďan

Canadarm2 je na ISS součástí celého komplexu zařízení. Je umístěn na plošině MBS (Mobile Base System), která je na drezíně pohybující se po kolejích na hlavním nosníku ITS. Manipulátor tak může pracovat na různých místech vesmírného komplexu.

Samotný Canadarm2 nebo také SSRMS (Space Station Remote Manipulator System) se do vesmíru vydal na palubě raketoplánu Endeavour v rámci mise STS-100 v dubnu 2001. Kanaďan Chris Hadfield a astronaut NASA Scott Parazynski při jeho montáži provedli dva výstupy do kosmu o celkové délce 15 hodin.

Canadarm2 má na délku 17,6 metrů, průměr 35 cm a sedm motorizovaných spojů. Ovládání se provádí z modulů Cupola, Destiny nebo ze Země.

Mechanický manipulátor bývá využíván pro přesun modulů stanice, pomáhá astronautům při kosmických vycházkách a s připojováním kosmických lodí. Zatímco ruské lodě dokují přímo, automatické soukromé lodě Dragon, Cygnus a japonská HTV se pouze ke stanici přiblíží, jsou zachyceny manipulátorem a připojeny ke stanici.

Robot Dextre

Od roku 2008 je na ISS ještě menší robot zvaný Dextre (Special Purpose Dexterous Manipulator), který slouží pro jemnější a údržbářské práce. Využit by ale třeba také pro vykládání nákladu z trunku kosmické lodi Dragon.

Canadarm používal i raketoplán

Canadarm využíval jako první americký raketoplán. Umístěn byl v nákladovém prostoru a pomáhal vypouštět družice, manipulovat s moduly při stavě ISS a byl také důležitým pomocníkem při servisních misích k Hubblovu dalekohledu. Byl menší ve srovnání se svým nástupem na ISS. Jeho délka byla přes 15 metrů a průměr 38 cm.

Diskuze (2) Další článek: Power Bank s Qualcomm Quick Charge 3.0 - přenosné rychlonabíjení od české firmy

Témata článku: Technika, Vesmír, NASA, Kosmonautika, Země, Mezinárodní vesmírná stanice, Měsíc, Sojuz, Raketoplány, Fotopříběh, Remote, Cupola, Ruská loď, Servisní mise, Americká stanice, Oběžná dráha, Hubble, Mechanický manipulátor, Cygnus, HTV, Canadarm, Americký raketoplán, Let, Endeavour, Chris

Říjnové hry zdarma pro předplatitele PS Plus unikly na internet

Už druhý měsíc v řadě se Sony ukliklo a ven se dostal seznam her, které si budete moci na PS stáhnout zdarma.

Hry zdarmaPlayStation Plus
Recenze filmu Duna. Kultovní sci-fi, na které určitě běžte do kina, než je zase zavřou

Star Wars pro dospělé, u nichž nás režisér Denis Villeneuve přesvědčuje intenzitou a naléhavostí své autorské vize, jak zprostředkovat románovou mytologii.

Recenze filmů