Celý svět mluví o Webbovi… Ale věděli jste, že lidstvo už vyslalo do vesmíru třikrát větší teleskop?

Kolikrát jste za posledních půl roku v médiích slyšeli o Vesmírném dalekohledu Jamese Webba? Vsadím se, že mockrát. Není divu – jeho zrcadlo je 6× větší, než má „Hubble“, a technologie odpovídají věkovému rozdílu. Ale věděli jste, že „Webb“ není největší?

Je to 11 let, co Rusové do kosmu vyslali kosmickou observatoř Spektr-R. Ve srovnání s Webbem má třikrát větší odraznou plochu. Takže proč se o ní tolik nemluví? Jednak Rusové tolik nedají na propagaci, ale hlavně to nebyl takový úspěch. Projekt se zpozdil cca o čtvrt století a odpovídala tomu technika i výsledky. Parabola je nepřesná a navíc je to radioteleskop, takže výstupy nejsou pro širokou veřejnost tak zajímavé…

Podívejte se na další díly pořadu Z VESMÍRU:

Každý týden novinky z astronomie a průzkumu vesmíru. Dozvíte se, co můžete vidět na nočním nebi, ale také o pozorovací technice, observatořích, výzkumech, objevech a zkrátka všem, co s astronomií souvisí.

Sledujte také: Vesmírné zprávy, Elonovinky, Vesmírná technikaTýden Živě