Černá díra střední velikosti v trpasličí galaxii se prozradila roztrháním hvězdy

• Astronomové jsou přesvědčeni, že nalezli dalšího seriózního kandidáta na černou díru střední velikosti
  • Nachází se v trpasličí galaxii a dlouho unikala pozornosti.
  • V roce 2020 se prozradila, když roztrhala neopatrnou hvězdu ve své blízkosti

Černé díry střední velikosti (IMBH podle anglického Intermediate-mass black hole), jejichž hmotnost by se měla pohybovat zhruba v řádech stovek, až statisíců Sluncí, představují nejzáhadnější skupinu ze všech „gravitačních monster“ vesmíru. Doposud je známo jen několik málo kandidátů na tento typ objektu.

Astronomka Charlotte Angusová z dánského výzkumného institutu Niels Bohr Institute a její spolupracovníci jsou přesvědčeni, že nalezli dalšího seriózního kandidáta na černou díru střední velikosti. Nachází se v trpasličí galaxii a dlouho unikala pozornosti. V roce 2020 se prozradila, když roztrhala neopatrnou hvězdu ve své blízkosti.

Taková událost, označovaná jako TDE (Tidal disruption event), vytvoří velice jasný záblesk záření. V tomto případě záblesk, označený jako AT 2020neh, krátce přesvítil záři všech hvězd v dotyčné trpasličí galaxii. Záblesk detekovali astronomové projektu Young Supernova Experiment (YSE), jehož cílem je pátrat právě po takovýchto událostech.

Objev týmu Angusové vzbudil velkou pozornost. Podobným způsobem bude možné nalézat další „nenápadné“ černé díry. Pozorování událostí TDE zároveň umožňuje nejen objevení samotné černé díry, ale také určení její hmotnosti.

Proč jsou černé díry střední velikosti významné?

Černé díry střední velikosti jsou zásadní pro objasnění vzniku a vývoje supermasivních černých děr, které dnes nacházíme v centrech mnoha galaxií, zejména těch větších.

V případě trpasličích galaxií je velmi obtížné odhalit přítomnost masivní černé díry, natož určit, zda jde o černou díru střední velikosti nebo supermasivní černou díru.

Klasické postupy pátrání po masivních černých dírách spoléhají na projevy aktivního „krmení“ černé díry hmotou. K tomu ale dochází jen občas a tyto postupy navíc nebývají dost citlivé na to, aby mohly zachytit černé díry středních velikostí.

Proto nejsou známé téměř žádné případy, kdy se v trpasličí galaxii může nacházet „střední“ černá díra. Díky objevu události AT 2020neh teď astronomové mají takového kandidáta a mohou pátrat po dalších podobných případech.

Titulní ilustrační foto: NASA