• Astronomové objevili další vesmírnou „černou vdovu“
  • Jde o pulsar, který požírá lehčího partnera v těsné dvojhvězdě
  • Tento konkrétní představuje poměrně tajemnou a zároveň rekordní záležitost
Foto: Goddard Space Flight Center/Cruz deWilde
Černé vdovy jsou hvězdy, které požírají svého partnera. V MIT objevili jednu velmi tajemnou | Foto: Goddard Space Flight Center/Cruz deWilde

Černé vdovy jsou nejen obávaní pavouci, ale také milisekundové pulsary, tedy extrémně rychle rotující neutronové hvězdy, které stejně jako jejich jmenovkyně požírají menšího nebo přesněji řečeno lehčího partnera v těsné dvojhvězdě.

Díky tomu dotyčné pulsary nemají tak krátký život jako obvykle. Hmota pojídaného společníka jim vlévá novou krev do žil. Pulsary černé vdovy jsou vzácné. V Mléčné dráze jsme jich objevily asi dva tucty.

Kevin Burgde z amerického institutu Massachusetts Institute of Technology (MIT) a jeho kolegové objevili další vesmírnou „černou vdovu“. Tentokrát jde o poměrně tajemnou a zároveň rekordní záležitost.

ZTF J1406+1222

Systém, který dostal označení ZTF J1406+1222, je od Země vzdálený asi 3 tisíce světelných let. Černá vdova a její partner se v tomto systému oběhnou na rekordně krátkou dobu, pouhých 62 minut.

Dalším výjimečným rysem nově objevené černé vdovy je i to, že nejspíš nejde o dvojhvězdu ale trojhvězdu. Černou vdovu a jejího partnera obíhá další hvězda. Ta je ale mnohem dál a zmíněnou dvojici oběhne asi za 10 tisíc let. Neobvyklé uspořádání systému vědce zarazilo a vedlo je k otázce, jak mohl takový systém vlastně vzniknout.

Burgde a jeho tým navrhli možný scénář, který sami označují jako dost komplikovaný. Podle tohoto scénáře vznikla „trojitá“ černá vdova asi stejně jako většina černých vdov, tedy v husté hvězdné změti kulové hvězdokupy. Tato hvězdokupa se pak podle badatelů dostala do blízkosti centra Mléčné dráhy, kde ji roztrhala mohutná gravitace supermasivní černé díry.

Zvláštní trojitý systém černé vody ZTF J1406+1222 ale zůstal pohromadě. Pokud je tato představa správná, tak prý tento systém putuje Mléčnou dráhou déle, než existuje naše Slunce.

Badatelé při objevu tohoto trojitého systému zvolili nový přístup. Většina pulsarů černých vdov je objevena pozorováním rentgenového a gama záření pulsaru. Burgdeho tým jako první využil pozorování ve viditelné oblasti spektra, především pokud jde o „blikání“ společníka černé vdovy.

Pulsar výrazně ohřívá přivrácenou stranu společníka, která je mnohonásobně teplejší než odvrácená strana. To vede k dramatickým změnám jasnosti tohoto objektu při jeho pohybu v systému ZTF J1406+1222.

Váš názor Další článek: Podívejte se, jak se hejno dronů proplete hustým lesem. Bez GPS, bez mapy a bez centrálního počítače

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Slunce, MIT, Rekordy, Mléčná dráha, Dvojhvězda, Pulzar, Systém, Vdova, Partner, ZTF, Hvězda, Společník

Huawei ukázalo hromadu nositelností. Nové hodinky z keramiky a titanu jsou na parádu i potápění

** Huawei kromě nové skládačky ukázalo i spoustu nositelností ** S Watch GT 3 Pro z titanu či keramiky se můžete potápět a změří EKG ** Fit 2 a Band 7 jsou základní hodinky a náramek pro sportovce

Chytré hodinkySmartwatch

Garmin se naučil volat. Recenze sportovních hodinek Garmin Venu 2 Plus

Garmin Venu 2 prošly testem v Computeru 8/21, nyní přichází nástupce s označením Plus. Hlavní novinkou je integrace mikrofonu a reproduktoru pro možnost telefonování.

Hlasový asistentGarminHodinky