Češi pomohou NASA zvýšit bezpečí astronautů prvního pilotovaného letu na Měsíc od roku 1972

Hledáním odpovědi na otázku, jak během výprav do vesmíru ochránit posádku a zařízení před negativními účinky kosmického záření, se zabývá řada odborníků z celého světa. Mj. mezi ně patří i zaměstnanci české společnosti ADVACAM.

Právě tohoto úspěšného výrobce výrobce zobrazovacích detektorů si nyní ke spolupráci přizvala Louisiana State University (LSU), která zajišťuje výzkum radiace pro misi Artemis.

Detektory ADVACAMu dopraví na Měsíc bezpilotní let společnosti Intuitive Machines, jejíž lander Nova-C bude vypuštěn z rakety SpaceX Falcon 9 v roce 2022. ADVACAM se tak jako vůbec první tuzemská firma bude moct pyšnit tím, že vyvinula zařízení, které se dostalo až na naší přirozenou družici.

Detektor MiniPIX TPX3

„Máme modely a prognózy zdravotních rizik pro člověka na Měsíci, ale dosud nemáme skutečná měření složení záření na měsíčním povrchu,“ uvedl odborný asistent Jeffery Chancellor z LSU v tiskové zprávě.

„Nyní, když získáme skutečná data, můžeme je použít k ověření našich modelů, k lepším predikcím a ke zvýšení bezpečnosti budoucího cestování vesmírem,“ dodal.

Výše zmíněná data budou sbírat vysoce sofistikované miniaturizované detektory MiniPIX TPX3, které mohou měřit a rozlišovat typ, energii a směr každé zachycené částice. „Náš vývojový tým minimalizoval velikost, váhu a spotřebu energie detektoru tak, aby jej přizpůsobil použití ve vesmíru,“ komentoval to Jan Sohar, výkonný ředitel ADVACAMu.

Zdroj: TZ

Váš názor Další článek: Pitva: Skvělá True Wireless sluchátka Jabra Elite 85t mají zajímavé vnitřnosti

Témata článku: Technologie, Zdraví, Vesmír, Výzkum, NASA, Bezpečnost, Artemis, Česko, Měsíc, Kosmické záření, Bezpečí, Pilotovaný let, LSU, SpaceX Falcon, Intuitive Machines, Astronaut, Let, Detektor

Malé průhledné pyramidy z 3D tiskárny mohou zmenšit a zlevnit solární panely
Obnovitelné zdrojeSolární energieFotovoltaika
Herní filosofie: mohou nás hry vzdělávat?

Může nás hraní nejen digitálních her něco seriózně naučit? Fungují hry jako nástroj socializace nebo vytváří sociální propast, a jak to skutečně je s tzv. edutainmentem?

Doupě