Nebyla to samozřejmost. Při novinářské prezentaci, o které píšu v původním článku níže, se dron do vzduchu nedostal. Řízení letového provozu ho tam nepustilo kvůli špatnému počasí.
Ostrý test měl proběhnout při tradičním běžkařském závodě Jizerská 50, který T-Mobile dlouhodobě sponzoruje. Dron aka technologie distribuce mobilního signálu prostřednictvím bezpilotního letounu tam měl vyřešit chybějící pokrytí na části tratě vedoucí skrz CHKO Jizerské hory.

Počasí mohlo být všelijaké, ale nakonec se povedlo a malý letoun Primoco One 150 se do vzduchu dostal. Přesně podle letového plánu tam vydržel 4 hodiny, nalétal asi 300 kilometrů a během této akce nemusel tankovat. „Co se týká počtu uživatelů – v této části dronem pokrytého území kapacita rozhodně nebyla vyčerpána. Počet připojených uživatelů byl různý, např. v neděli kolem 11 hodiny, mezi Knajpou a Hřebínkem, bylo v jeden moment přihlášených 80 mobilních zařízení s aktivním provozem (volání či datování),“ vysvětluje Jaroslav Holiš, Research & Development Senior Manager Deutsche Telekom.


Ukázka rychlostí připojení, kterých lze dosáhnout v reálných podmínkách.
Ze sítě (tedy nejen vysílače na dronu) T-Mobile vypadla i zajímavá čísla. V místě závodu se pohybovalo 23 610 lidí (resp. mobilních telefonů). Od pořadatelů víme, že přímo závodu se zúčastnilo 8 413 závodníků.
Pokračování 2 / 2
Češi ukazují cestu. T-Mobile dostal vysílač mobilní sítě do dronu, ve vzduchu vydrží 15 hodin
Původní článek z 23. ledna 2025 | Tohle je technologický vývoj v praxi, krásná ukázka miniaturizace, spojení dvou zdánlivě nesourodých oborů.
- Co dělá T-Mobile, patrně víte. Je toho více, ale tady vystupuje v té opravdu kmenové roli mobilního operátora, který buduje síť složenou z vysílačů/BTS, pomocí kterých vás pak připojí do sítě, abyste si mohli zavolat, nebo se připojit k internetu.
- Možná nebudete znát Primoco UAV SE, což je česká firma, která v Česku vyvíjí a vyrábí bezpilotní drony. Jde o veřejně obchodovatelnou společnost s tržní kapitalizací 4,5 miliardy korun.
Společným projektem T-Mobilu a Primoco je unikátní řešení pro posílení signálu při krizových událostech i komerčních akcích konajících se mimo běžné pokrytí. Zajímavé je, že se projekt vyvíjí a pilotuje v Česku, ale zájem už projevily další země ze skupiny Deutsche Telekom (mateřská firma českého T-Mobilu). V plánu je, že k prvnímu ostrému nasazení dojde při závodě Jizerská 50, který se koná za dva týdny (a jehož je T-Mobile partnerem).
Dron opravdu unese veškerou techniku potřebnou k šíření signálu a připojení do sítě operátora. Taková létající BTS se chová jako běžná součást sítě, uživatel na zemi nepozná rozdíl. Technika váží 15 kg, ale firmy pracují na další redukci, protože menší hmotnost znamená delší dobu, po kterou se dron udrží ve vzduchu. Za současného stavu je schopný létat až 15 hodin, což při rychlosti 120 km/h znamená dolet až 1 800 km. Pak musí dotankovat.



Mobilní vysílač cestavěný do přídě dronu. Informace o hmotnosti se liší, T-Mobile na místě mluvil o 15 kilogramech, v tiskové zprávě uvádí 8 kg, ale patrně záleží na konfiguraci a i na tom je vidět, že se projekt teprve formuje.
Dron létá ve výšce od jednoho do tří kilometrů a signálem pokryje oblast o rozloze až 20 km², tedy přibližně kruh o poloměru 2,5 km. Pro přenos signálu se využívá kanál o šířce 10 MHz, přenosová rychlost dosahuje až 90 Mbps. Létající vysílač dokáže připojit až tisíc mobilních telefonů s podporou 4G nebo 5G.
Možnosti systému krásně ukazuje následující video.
Zajímavý je způsob, jakým se z mobilů posbíraná data dostávají do sítě T-Mobilu. Připravené a otestované jsou dvě varianty:
- Do pokrývané oblasti společně s dronem přijede automobil, v tomto případě Volkswagen Transporter, který zastaví, rozloží potřebné antény a poslouží jako pojítko mezí létající BTS a sítí.
- Dron funguje samostatně a datový tok do sítě předává pomocí satelitů – může jít o různé technologie, v praxi je dnes použitelný pouze Starlink.

Takový byl setup při demonstraci na letišti v Písku. Bílá dodávka se stožárem (vpravo) se stará o řízení dronu, bílý Transporter v pozadí zajišťuje datovou komunikaci.


Řídící centrum dronu se vejde dovnitř dodávky.


Na zemi se dron řídí manuálně pomocí kamery a ovladače, ve vzduchu už létá autonomně, dráhu určují modré čáry vynesené nad mapou.


Tenhle Transporter tvoří prostředníka mezi dronem a sítí T-Mobile.
Možnosti nasazení a potenciál dronu
„Tato technologie má velký potenciál nejen v mimořádných krizových situacích, jako jsou požáry, zemětřesení nebo povodně. Jde o všechny situace, kdy pozemní vysílače dočasně či zcela vypoví službu, nebo je nutné pokrýt oblast, kde signál běžně není k dispozici,“ říká Vladan Peković, CTIO T-Mobile Czech Republic, a pokračuje: „Rozsáhlé možnosti může přinést i do komerčního využití – s rostoucí oblibou masových sportovních či kulturních akcí v přírodě roste i potřeba dočasně posílit signál v době konání těchto akcí. Jde třeba o území se zvláštní právní ochranou, kde není možné postavit trvale pozemní vysílač nebo kvůli nepřístupnému terénu typicky v horských a hustě zalesněných oblastech či CHKO vyřešit situaci ani dočasně postavenou mobilní stanicí.“
„Primoco One 150 je první certifikovaný bezpilotní letoun v této kategorii v civilní oblasti – má oprávnění EASA LUC na úroveň SAIL III a je ve finální fázi vojenské certifikace dle normy NATO STANAG 4703. To znamená, že je prakticky roven běžnému dopravnímu letadlu – může létat nad zastavěnou oblastí a nemusí při tom mít povolení Úřadu civilního letectví, což zvyšuje flexibilitu a efektivitu jeho nasazení,“ uvádí Ladislav Semetkovský, CEO Primoco UAV SE. Společnost vyrobila přes 200 letounů, které létají na čtyřech kontinentech. „Letos zahájíme stavbu nového výrobního závodu s kapacitou 250 dronů ročně, abychom dokázali uspokojit rostoucí požadavky nadnárodních partnerů jako Airbus Defence. Partnerství s T-Mobilem a skupinou Deutsche Telekom vnímáme jako skvělou příležitost jak potenciál, který drony nabízí, poskytnout k užitku většinové populace, ať už půjde o krizové situace nebo velké komerční akce.“
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně