Tohle je technologický vývoj v praxi, krásná ukázka miniaturizace, spojení dvou zdánlivě nesourodých oborů.
- Co dělá T-Mobile, patrně víte. Je toho více, ale tady vystupuje v té opravdu kmenové roli mobilního operátora, který buduje síť složenou z vysílačů/BTS, pomocí kterých vás pak připojí do sítě, abyste si mohli zavolat, nebo se připojit k internetu.
- Možná nebudete znát Primoco UAV SE, což je česká firma, která v Česku vyvíjí a vyrábí bezpilotní drony. Jde o veřejně obchodovatelnou společnost s tržní kapitalizací 4,5 miliardy korun.
Společným projektem T-Mobilu a Primoco je unikátní řešení pro posílení signálu při krizových událostech i komerčních akcích konajících se mimo běžné pokrytí. Zajímavé je, že se projekt vyvíjí a pilotuje v Česku, ale zájem už projevily další země ze skupiny Deutsche Telekom (mateřská firma českého T-Mobilu). V plánu je, že k prvnímu ostrému nasazení dojde při závodě Jizerská 50, který se koná za dva týdny (a jehož je T-Mobile partnerem).
Dron opravdu unese veškerou techniku potřebnou k šíření signálu a připojení do sítě operátora. Taková létající BTS se chová jako běžná součást sítě, uživatel na zemi nepozná rozdíl. Technika váží 15 kg, ale firmy pracují na další redukci, protože menší hmotnost znamená delší dobu, po kterou se dron udrží ve vzduchu. Za současného stavu je schopný létat až 15 hodin, což při rychlosti 120 km/h znamená dolet až 1 800 km. Pak musí dotankovat.



Mobilní vysílač cestavěný do přídě dronu. Informace o hmotnosti se liší, T-Mobile na místě mluvil o 15 kilogramech, v tiskové zprávě uvádí 8 kg, ale patrně záleží na konfiguraci a i na tom je vidět, že se projekt teprve formuje.
Dron létá ve výšce od jednoho do tří kilometrů a signálem pokryje oblast o rozloze až 20 km², tedy přibližně kruh o poloměru 2,5 km. Pro přenos signálu se využívá kanál o šířce 10 MHz, přenosová rychlost dosahuje až 90 Mbps. Létající vysílač dokáže připojit až tisíc mobilních telefonů s podporou 4G nebo 5G.
Možnosti systému krásně ukazuje následující video.
Zajímavý je způsob, jakým se z mobilů posbíraná data dostávají do sítě T-Mobilu. Připravené a otestované jsou dvě varianty:
- Do pokrývané oblasti společně s dronem přijede automobil, v tomto případě Volkswagen Transporter, který zastaví, rozloží potřebné antény a poslouží jako pojítko mezí létající BTS a sítí.
- Dron funguje samostatně a datový tok do sítě předává pomocí satelitů – může jít o různé technologie, v praxi je dnes použitelný pouze Starlink.

Takový byl setup při demonstraci na letišti v Písku. Bílá dodávka se stožárem (vpravo) se stará o řízení dronu, bílý Transporter v pozadí zajišťuje datovou komunikaci.


Řídící centrum dronu se vejde dovnitř dodávky.


Na zemi se dron řídí manuálně pomocí kamery a ovladače, ve vzduchu už létá autonomně, dráhu určují modré čáry vynesené nad mapou.


Tenhle Transporter tvoří prostředníka mezi dronem a sítí T-Mobile.
Možnosti nasazení a potenciál dronu
„Tato technologie má velký potenciál nejen v mimořádných krizových situacích, jako jsou požáry, zemětřesení nebo povodně. Jde o všechny situace, kdy pozemní vysílače dočasně či zcela vypoví službu, nebo je nutné pokrýt oblast, kde signál běžně není k dispozici,“ říká Vladan Peković, CTIO T-Mobile Czech Republic, a pokračuje: „Rozsáhlé možnosti může přinést i do komerčního využití – s rostoucí oblibou masových sportovních či kulturních akcí v přírodě roste i potřeba dočasně posílit signál v době konání těchto akcí. Jde třeba o území se zvláštní právní ochranou, kde není možné postavit trvale pozemní vysílač nebo kvůli nepřístupnému terénu typicky v horských a hustě zalesněných oblastech či CHKO vyřešit situaci ani dočasně postavenou mobilní stanicí.“
„Primoco One 150 je první certifikovaný bezpilotní letoun v této kategorii v civilní oblasti – má oprávnění EASA LUC na úroveň SAIL III a je ve finální fázi vojenské certifikace dle normy NATO STANAG 4703. To znamená, že je prakticky roven běžnému dopravnímu letadlu – může létat nad zastavěnou oblastí a nemusí při tom mít povolení Úřadu civilního letectví, což zvyšuje flexibilitu a efektivitu jeho nasazení,“ uvádí Ladislav Semetkovský, CEO Primoco UAV SE. Společnost vyrobila přes 200 letounů, které létají na čtyřech kontinentech. „Letos zahájíme stavbu nového výrobního závodu s kapacitou 250 dronů ročně, abychom dokázali uspokojit rostoucí požadavky nadnárodních partnerů jako Airbus Defence. Partnerství s T-Mobilem a skupinou Deutsche Telekom vnímáme jako skvělou příležitost jak potenciál, který drony nabízí, poskytnout k užitku většinové populace, ať už půjde o krizové situace nebo velké komerční akce.“