Asi tušíte, že letadla mají na palubě cosi, čemu se říká černá skříňka. Nenechte se zmást, není to ani černé, ani skříňka, ale křiklavě oranžové odolné zařízení (aby ustálo havárii a lépe se hledalo v sutinách).
Letecký průmysl je silně spoutaný pravidly, standardy a certifikáty – vše s cílem zvýšit bezpečnost provozu. Jenže když pak chcete zavést změnu, inovovat, máte obrovský problém. Takže když před lety vývojáři z Honeywellu přišli na letecký úřad s návrhem, že u černé skříňky zachovají stávající funkce, standardy a bezpečnost, ale navíc přidají oline zálohování do cloudu… Odpověď byla: „Ne, díky, nemáme zájem.“
A tak pánové z Honeywellu začali vysvětlovat, jak by se data dala využít k real-time diagnostice letadel, plánování servisních zásahů, a tedy zvýšení bezpečnosti. Nebo jak by v případě letecké katastrofy nebylo nutné hledat ty oranžové gadgety ukryté pod troskami někde v horách, pak je dopravovat, připojovat a teprve potom analyzovat data. Že by to nemuselo trvat dny a týdny, ale stačilo by sáhnout na server a mít data hned. I tentokrát byla odpověď: „Ne, díky.“
Špičkové technologie a české hlavy
…ale velice pomalu se ledy přece jen začaly hýbat, Honeywell vyvíjel, testoval, vyvíjel a znovu testoval, aby dnes oznámil, že hlasový záznamník a zapisovač letových dat Honeywell Connected Recorder-25 (HCR-25) získal typovou certifikaci pro letouny Boeing 737, 767 a 777. Ty jím budou nově standardně vybaveny už z výroby, ale retrofitovat je mohou také provozovatelé starších letounů.


To menší je kokpitový hlasový záznamník (Cockpit Voice Recorder, CVR), to větší zapisovač letových dat (Flight Data Recorder, FDR) Honeywell Connected Recorder-25.



Technologické podrobnosti pro fajnšmekry. Ultrazvukový maják sloužící pro lokaci blackboxu musí vydržet vysílat minumálně 90 dní, uvnitř nechybí ani další maják, který se aktivuje pod vodou.
HCR-25 je první certifikovaná černá skříňka na světě, která může být během letu online spojena se zemí prostřednictvím satelitů (tisková zpráva zmiňuje spolupráci se společností Inmarsat, ale posloužit mohou i jiné satelitní sítě). Letecké společnosti tak získají okamžitý přehled o stavu letounu a dění v kokpitu.
Ještě si přihřejme naši českou polévku, HCR-25 totiž (ve spolupráci se společností Curtiss-Wright) vznikla v brněnském vývojovém centru Honeywell, ladili zde i spojení s Inmarsatem. Brněnský tým pracuje také na infrastruktuře, která se skládá z cloudových serverů, kde se data z letadel ukládají, analyzují a dál zpracovávají. Podle požadavků jednotlivých zákazníků upraví HCR-25 i lokaci ukládání dat nebo způsob jejich zpracování.



Přehled generací rekordérů v brněnském sídle firmy Honeywell.
„Nový záznamník a zapisovač přináší aerolinkám řadu výhod. Díky neustálému spojení se zemí mají provozovatelé letadel další zdroj sběru dat. Mohou tak zefektivnit jejich údržbu a výkon. Pomocí HCR-25 jsou okamžitě dostupná všechna data, přenáší se v reálném čase a jsou tak k dispozici pro interní analýzy. HCR-25 například okamžitě pozná tzv. hard landing a dopravce může okamžitě reagovat předepsanou prohlídkou letadla. V případě nehody pak jsou všechna data okamžitě k dispozici. To může například zrychlit vyšetřování a pomoci zabránit dalším podobným nehodám,“ vysvětluje Tomáš Král, vedoucí oddělení Recorders společnosti Honeywell Technology Solutions Czech Republic.