Česká astronomka pozorovala hvězdnou erupci během tranzitu modré exoplanety

• Česká astronomka pozorovala hvězdnou erupci během tranzitu slavné exoplanety HD 189733 b
  • Spektra byla získána přístrojem Evropské jižní observatoře v Chile
  • Hvězdné erupce mohou ovlivnit průzkum atmosfér exoplanet

Česká astronomka Tereza Klocová z Astronomického ústavu AV a její kolegové z univerzity v Hamburku pozorovali velkou erupci u hvězdy HD 189733 právě v okamžiku, kdy před hvězdou přecházela planeta. Na jednu větší erupci dokonce navázalo ještě několik menších.

Tým astronomů v čele s Terezou Klocovou analyzoval data ze spektrografu UVES, který je součástí výzbroje jednoho z obřích dalekohledů VLT Evropské jižní observatoře v Chile. K pozorování došlo v noci z 1. na 2. července 2012, ale závěry studie byly uveřejněny až nyní.

K erupcím dochází rovněž na Slunci. Jedná se o bouřlivé jevy související s magnetickým polem Sluncem. Při erupci se uvolní značné množství energie, dojde k záblesku v celém spektru a nakonec i k výronu částic.

Některé sluneční erupce mohou být doprovázeny tzv. výrony koronální hmoty (CME). V případě, že zasáhnou Zemi, mohou být nebezpečné pro družice, astronauty nebo energetické soustavy.

Aktivita Slunce na záběrech z družic. Credit: NASA, ESA, SDO, SOHO, STEREO

Naše Slunce je relativně klidnou hvězdou. V případě některých jiných hvězd jsou ale erupce výrazně silnější, což může být špatnou zprávou pro případný život na planetách, které hvězdu obíhají.

Na exoplanetě HD189733 b ale život určitě nebude. Jedná se o obří svět, který je srovnatelný s Jupiterem a okolo hvězdy oběhne jednou za dva dny. HD189733 b objevili astronomové už v roce 2005 a jde o jednu z nejprozkoumanějších exoplanet.

Přestože planetu vůbec nevidíme, astronomové dokáží využít toho, že planeta přechází před svou hvězdou, která je poměrně jasná a blízká (63 světelných let). Během tranzitu planety projde světlo hvězdy atmosférou planety a zanechá ve spektru hvězdy otisk. Můžeme se tak dozvědět něco o složení atmosféry.

Před a poté, co se planeta schová za hvězdou, je zase možné stanovit teplotní profil planety a dokonce také odhadnout její zbarvení. Hubbleův kosmický dalekohled před pár lety odhalil, že by HD 189733 b měla mít modrou barvu. Za zbarvením budou zřejmě křemičitanové částice v atmosféře.

Výsledky práce české astronomky ukazují, že studium atmosfér exoplanet mohou erupce ovlivnit. Exoplaneta se nachází jen 4,5 milionů kilometrů od hvězdy, což ji samozřejmě značným způsobem ovlivňuje – má vázanou rotaci, k hvězdě je nakloněna stále stejnou stranou a dostává vysoké dávky záření.

Důsledkem velkých teplotních rozdílů mezi denní a noční stranou budou extrémně silné větry v atmosféře, které budou dosahovat rychlosti několika tisíc kilometrů v hodině.

Planeta je ve srovnání s hvězdou, která má 80 % hmotnosti a velikosti Slunce, jen drobkem. Přesto existuje hypotéza, že planeta ovlivňuje hvězdu více, než by se mohlo zdát – nejen rychlost její rotace ale také magnetické pole. Pozorovaná erupce během tranzitu planety tak nemusela být zcela náhodná.

Zdroje: AsÚ, ArXiv

Váš názor Další článek: Na světě je první luxusní elektrická jachta. V prodeji bude už příští rok a vyjde na půl milionu dolarů

Témata článku: Vesmír, Země, Výzkum, Astronomie, Slunce, ESA, Atmosféra, Jupiter, Exoplanety, Dalekohledy, Stejná strana, Obří dalekohled, Erupce, Astron, Značné množství, Velká erupce, Hubble, Energetická soustava, Spektrum, Obří svět, Značný způsob, Případný život, Soho, Magnetické pole, Teplotní profil

Užijte si poslední změny času: Už od března 2019 můžeme mít trvale letní čas

** Evropská komise přijala legislativní návrh na zrušení střídaní času ** Možná tak v březnu 2019 přesuneme ručičky hodinek naposledy ** Od toho okamžiku bude permanentně platit letní čas

Praktické vychytávky, které si chcete doinstalovat do Windows

** Pokud vás nudí vzhled nabídky Start, snadno jej můžete změnit. ** Stejně tak existují programy na přidání záložek do programů. ** Spokojit se ani nemusíte se základním ovládáním hlasitosti.

V doupěti hackerů na brněnské FIT: Ukázali nám útoky na Bluetooth i vlastní chytré krabičky