Česká fotovoltaická revoluce už začala. Od ledna do srpna byl schválený výkon čtyř Temelínů

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 329

Názory k článku

25. 09. 2022 13:21

Akollo pody to zabierie, kplp nude stat prevadzka a udrzba?. Ved tie Mineral, prachove castice, pel etc musi niekto otieratm aby sa zachovala ako taka uccinnost toho clanku, uz to niekto vobec bral v uvahu?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
24. 09. 2022 11:54

Ono to v podstate zatim skutecne nema reseni. Energetika bude muset byt jeste hodne dlouho postavena na tvrdych zdrojich, protoze s rozvojem civilizace budou naroky na spotrebu energie nadale stoupat a uspory sice nepatrne pomohou, ale problem opravdu nevyresi. To je proste omyl. Politici maji radi jednoducha reseni, ale takhle to nefunguje. Dnes mame napr. uspornejsi auta, presto spotrebujeme mnohem vice paliv, nez kdy drive. Tak to proste je a bude, pokud tedy nechceme rozvoj civilizace zastavit a vracet se zpet.
Dokud se tedy nevyresi dlouhodobe uchovavani energie, nelze na OZE prakticky nijak vyznamne spolehat. Energetika musi byt stabilni, coz znamena, ze elektrarna musi dodavat vykon v dobe, kdy je potreba a ne v dobe, kdy se ji zrovna chce. Spolehlivost dodavek 24/7 s vyjimkou servisni udrzby, je zkratka nutnost.Soucasne moznosti akumulace, zvlaste te dlouhodobe jsou vsak v plenkach. Kdyz vezmu napr. baterie a FVE, tak jeji instalovany vykon v idealnich podminkach rozdelime na 40% nominalniho vykonu dodavaneho do site a 60% do baterii, aby mohla dodavat svych 40% i v noci, nebo za neprizniveho pocasi. V lete je to asi predstavitelne, ale zvladne dodavat trvale onech 40% i v zime za neprizniveho pocasi v rezimu 24/7 ? Zde by pomohla baterie, ktera udrzi energii mnoho mesicu a pak by to prerozdelenim vykonu napr. na pomer 30/70 mohlo mozna i fungovat, ale takove baterie nemame. Mozna pristi generace baterii, pokud budou s dlouhou zivotnosti, bezpecne a navic levne...
Idealni se v tomto pripade hodi precerpavaci vodni elektrarna, ale musela by mit obri nadrz, ktera by navic v zime byla doplnovana prirozenou cestou. Jenze to take nelze postavit vsude.
Uchovavanim do tepla je nejspis take slepa cesta, protoze zpetna vyroba elektriny jen znasobuje ztraty.
Reseni se nabizi ve vodikove elektrarne, kdy FVE si bude v lete vyrabet vodik, ktery se v zime spotrebuje, jenze vodik je mrcha a strasne rad unika, takze dlouhodobe skladovani je problematicke a velmi drahe. Mozna budouci vyvoj prinese reseni, ale dnes ho jeste nemame.
Verim, ze se to nakonec vyresi, ale nevim, zda na to, optimistickym pohledem, bude stacit nejakych 30-50 let...? Do te doby prestanme blbnout a drzme se osvedcenych reseni, jinak se z problemu nevyhrabeme.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
24. 09. 2022 10:36

Bylo schváleno, že slunce bude povinně svítit i v noci...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
24. 09. 2022 08:37

a co budeme dělat v zimě? u nás je už teď 14dni hnusně...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 09. 2022 23:18

ked sa idioti dostanu do riadiacich funkcii (vo svete sa nic nedeje nahodne) tak tu mame katastrofu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 09. 2022 22:24

Většina těch "velkých" žádostí jsou naprosté číčoviny, které nikdy stát nebudou. Prostě "papír snese všechno". Takže je zbytečné plesat. Vím o čem mluvím.
I samotný ČEZ postaví v zásadě velké kulové. Do roku 2025 má být jen pod hlavičkou ČEZ vybudováno 1,5 GW ve fotovoltaice, do roka 2030 6,0 GW (to bylo slibováno drahnou dobu zpět v rámci projektu "Čistá Energie Zítřka") - dle toho, co předvedli do TEĎ, se dá už teď říci, že žádné prsení nebude a tato čísla nebudou ani omylem naplněna.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 09. 2022 21:01

Co se stane až někdo vstoupí na trh se skutečným obnovitelným zdrojem? (Například fůzní reaktor.) S cenou za kW nula celá nic.
Všechny soláry, větrníky a tepelná čerpadlo poletí do šrotu.
Bude to vláda sanovat? Rád bych si solár + tepelné čerpadlo pořídil, ale tohohle se bojím.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
22. 09. 2022 22:50

Přijde mi, že se málo sází na energii z větru. Tím nemyslím jen velké větrníky, ale i menší větrné turbínky nad střechami domů. Nebo na továrních halách. Od jara do podzimu svítí, v době kdy nesvítí zas většinou víc fouká. Takže kompenzace zamračeného zimního období by mohlo být větrné zimní období. Ale přiznávám, že jsem v tomhle spíš snílek a vizionář, takže možná mi to někdo vyvrátí nízkým výkonem takových malých větrných zdrojů, nebo hlučností, vibracemi, proč bych to neměl chtít na střeše domu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 09. 2022 20:21

Co říkáte na tohle? Starší velký rodinný barák se zahradou. Nemá podlahové topení, pouze radiátory navržené na teplotní spád 70/50.
Od podzimu do jara v režimu 24/7 jede mikrokogenerační jednotka - stabilně vyrábí 1-2kWh elektrické energie, 6-10kWh tepla, celková účinnost je kolem 97%. Palivem je LPG skladované v podzemní nádrži zakopené na zahradě. Při aktuální ceně LPG mikrokogenerační jednotka dokáže vyrábět 1kWh (teplo i elektřina) za cca. 3,1Kč (konečná cena vč. DPH, nicméně však v této ceně nejsou započítány finance za amortizaci a údržbu zařízení). Na střeše je také solár 10kW peak. Baterky 40kWh. Barák je celkově off-grid (ostrovní systém). Vyžaduje pouze doplňování nádrže na LPG.
Co vy na to?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (16)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 09. 2022 19:08

Myslím, že drtivá většina rodinných domů si pořídí FVE rovnou s baterkou (hybridní, nebo rovnou ostrovní) a tu akumulaci za ně nikdo jiný nebude muset řešit. Ona se totiž ta virtuální baterka zas tak moc nevyplácí.
Z pohledu celostátní energetické sítě prostě na část roku zmizí ze sítě několik odběratelů, kteří občas budou posílat do sítě nějaké ne příliš významné přebytky poté, co si nabijou vlastní akumulátory, ohřejou vodu a slunce bude pořád ještě svítit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (15)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 09. 2022 17:44

Takže stačí zařídit, aby i v zimě svítilo slunce 16 hodin denně a problém s topením je vyřešen.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 09. 2022 16:55

Kardinální a nevyřešená otázka z úvodu článku zůstává: "najít funkční a levnou akumulaci".
Jednak každá akumulace snižuje celkovou účinnost, druhak pro to chybí právní rámec.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (19)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 09. 2022 16:28

Jenomže soláry vyrobí ročně 8x méně elektřiny než jaderky o stejném nominálním výkonu. Nemluvě o tom, že jaderky ji vyrábí stabilně po celý rok když je zapotřebí a ne podle toho jak zasvítí. Po započtení nákladů na stabilizaci sítě jsou soláry ten bezpečně nejdražší zdroj energie hned po pálení pětitisícovek v krbu. Jaderky jsou naopak ten nejlevnější zdroj.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (26)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 09. 2022 15:29

Takže chápu správně, že v létě bude stát elektřina pár haléřů za kwh a v zimě si připlatíme ranec? Pokud bude trend pokračovat a lidé budou elektřinu vracet hromadně do sítě, tak nakoupím v létě elektřinu levnějši než výrobou ze solárů. Já tu žádost snad ještě stáhnu...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 09. 2022 14:49

My se chystáme za draho a strašně dlouho stavět jaderné elektrárny, němci přitom kvalitní a moderní jaderné elektrárny zavírají. Já bych navrhoval je od nich koupit. Prostě bysme si je u nich provozovali, a nemuseli bychom nic stavět. Němci by na tom vyděllali, a pro nás by to také bylo výrazně levnější. jenomže k tomuhle by musela být politická vůle, a musel by se používat selský rozum. Obojího je v politice bohužel "zu wenig".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 09. 2022 13:51

Toto je dobrá zpráva, od projektu bývá ale ještě dlouhá cesta k zapojení.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (16)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 09. 2022 13:29

Cíl EU, tj. zdražení EE byl splněn, dokonce až moc, protože EU nechce plyn z Ruska. Nyní si lidé budou dávat na střechy FVE a zaplatí tak přechod na obnovitelné zdroje. Až bude ještě větší výroba EE z FVE, tak se změní tarify na okamžité. V době, kdy bude svítit, tak bude elektřina prakticky zadarmo a bude se posílat na výrobu vodíku nebo metanu. Ten se bude následně pálit v době kdy nesvítí nebo v zimě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (14)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 09. 2022 12:57

A kolko to stalo nas, co necucame "statne" dotacie (citaj peniaze vsetkych ostatnych co si to nekupili za nami znizenu cenu) tak ako u elektroaut dotovanych z penazi vsetkych okrem ich majitelov?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
22. 09. 2022 12:17

Slo by vytvorit cerne panely na Sahare a natahnout trubku a posilat vzduch nebo vodu, paru, neco, do evropy. Nedavno byl nekde clanek, ze umi hyrat nejaky material na 2000 stupnu. Zrcadlovy koncentrator nebo nekolikavrstva trubkova kamna by to mohli dokazat celkem v pohode. Mozna by slo pouzit vosk.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (10)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 09. 2022 12:16

A počítají do toho i fakt, že většina instalovaného výkonu se "spotřeboje" v nemovitostech hned na místě a do sítě půjde minimum?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (20)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 09. 2022 11:59

Solary...proboha kdo to vymyslel. To je dobry tak do Casio kalkulacky a hodinek...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (34)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 09. 2022 11:17

Takže zlodějina a devastace energetiky pokračuje vesele dál. No, jen vzhůru do středověku...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (9)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 09. 2022 11:07

Bydlim na samem konci pamatkove pece, tak mam smulu s fve v malym meste. Pamatkari jsou nekompromisni….

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (10)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 09. 2022 10:56

Bude k tomu nutné postavit nějakou zálohu v ekvivalentu výkonu cca 4 Temelínů, aby vyráběla náhradní elektřinu v obdobích, kdy na tuhle fotovoltaickou revoluci nebude dost svítit?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (14)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 09. 2022 10:45

Raději 1GW v atomu, který jeden 24/7 než 6GW v solárech.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (60)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
22. 09. 2022 10:37

To se soudruzi z Lidové Číny pomějí jak svině v žitě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 09. 2022 10:07

A to se solární články neustále vyvíjí., nyní se rozjíždí ty Perovskite.Dokonce, když dáte solární články na střechu auta, můžete (když bude svítit) dobíjet i 1,5kWh. Tedy za 11 hodin máte nabito na 100 km.
Pro rýpaly, zbytek samozřejmě dobijete jinde.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (12)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 09. 2022 09:52

Za mna je ovela lepsi system tej pieskovej baterie z finska. V jednej obci pokryt strechy fotovoltaikou, nabijat bateriu na tych 500 stupnov, a cez zimu uz len (ak bude treba) dokurovat. Velka cast energie totiz ide prave na kurenie (aspon v nasich zemepisnych sirkach). Tiez by mal byt zakon ktory prikaze obchodnym retazcom, ako je napr lidl, pokryt tu rovnu ciernu nevyuzitu strechu panelmi, ktore by pokryvali spotrebu vsetkych tych mraziakov a klimatizacie v lete. To je uplne zbytocne mrhanie elektrinou.
PS: Ale ako to citam, je jasne, ze cesko je v tomto desiatky rokov pre slovenskom. Tu sa napr aj na skole studenti ucia, ze vybavenie papierov na malu vodnu elektraren je nieco, do coho nema ani zmysel sa pustat ak nepoznate par sudruhov co to vedia vybavit za "poplatok"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor
Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: telefony do 7 000 Kč

Test Wi-Fi 6 mesh řešení

Nákup PC a Applu z druhé ruky

Úprava fotek z dovolené