První veřejný let prototypu Zuri

První veřejný let prototypu Zuri

První veřejný let prototypu Zuri

První veřejný let prototypu Zuri

Michal Illich komentuje první let prototypu Zuri

Michal Illich komentuje první let prototypu Zuri

První veřejný let prototypu Zuri

První veřejný let prototypu Zuri

První veřejný let prototypu Zuri

První veřejný let prototypu Zuri

První veřejný let prototypu Zuri

První veřejný let prototypu Zuri

První veřejný let prototypu Zuri

První veřejný let prototypu Zuri

Náčrt letounu Zuri

Náčrt letounu Zuri

Vizualizace letounu Zuri

Vizualizace letounu Zuri

Starší vizualizace letounu Zuri

Starší vizualizace letounu Zuri

První veřejný let prototypu Zuri
Michal Illich komentuje první let prototypu Zuri
První veřejný let prototypu Zuri
První veřejný let prototypu Zuri
10
Fotogalerie

České elektrické letadélko Zuri s vertikálním startem a přistáním poprvé vzlétlo a levitovalo pár metrů nad zemí

Už je to několik let o chvíle, kdy Michal Illich představil veřejnosti svůj projekt elektrického vrtulového letounu Zuri s vertikálním startem a přistáním (VTOL).

Celou dobu jsme nicméně mohli sledovat jen náčrty designérů, poutavé animace budoucnosti, až bude jednou letoun hotový, anebo informace z vývoje dílčích komponent – především motorů.

f83dfdcc-faf9-4ea2-804b-81c6428e8d9862c58ddb-f790-4179-ac77-1bc6d60ff5ed435d62d4-8d28-4097-8bbb-1d18ef7cb6c3
Zuri na původních náčrtech a vizualizacích včetně varianty s předním motorem

Zuri demonstrator na dálkové ovládání

Měsíc před Štědrým dnem se to ale změnilo, Illich totiž se svým týmem ukázal první bezpilotní prototyp – tzv. Zuri demonstrator –, který má už podle svého názvu prokázat, že je základní koncepce letuschopná.

Zuri mají při vertikálním letu pomáhat čtyři řady po dvou rotorech, čili je to vlastně taková oktokoptéra, nicméně pro horizontální let se použije výkonný motor na zádi. Elektrické letadélko, které bychom ocenili i u nás v redakci při cestách na pražské tiskové konference, pak pojme až čtyři osoby.

To je sice zatím jen vize a budoucnost, v krátkém videu o délce 1:45 se nicméně demonstrátor v závěru skutečně vznese do výšky několika málo metrů a ověří, že motory pro VTOL fungují.

Nutno podotknout, že autoři zatím letoun řídili jen na dálkové ovládání, a tak se Zuri proměnil v pravděpodobně největší dron/UAV české výroby. Tím druhým bude dost možná robohelikoptéra SkySpoter od Liazu, kterou jsme si před pár lety prohlédli na brněnském veletrhu IDET. Připomeňte si jej v galerii.

Určitě si přečtěte

Články odjinud