7
Fotogalerie

Česko chce rychlovlaky a to co nejdříve. Pomůže nám provozovatel TGV

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na sklonku týdne uzavřela smlouvu o spolupráci s francouzským národním dopravcem Société nationale des chemins de fer français (SNCF). O vlakové dopravě v Česku experti na sklonku týdne diskutovali na Železniční konferenci 2019.

SNCF ve Francii provozuje na 32 tis. km železničních tratí včetně vysokorychlostní TGV. A protože v této oblasti patří ke světové špičce, měl by na základě dohody pomoci vytvořit základní manuál k projektování české vysokorychlostní železniční sítě.

92290fcf-2874-462f-949f-c9130b257679
Plánované úseky VRT v Česku

„Jedním z cílů je zajistit realizaci vládního Programu rozvoje rychlých železničních spojení v ČR a zahájit výstavbu prvního úseku vysokorychlostní tratě do roku 2025,“ říká generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda, a s poněkud šibeničním termínem by měli pomoci právě zkušení Francouzi.

Ministerstvo dopravy již dříve rozpracovalo několik možných tras VRT (vysokorychlostní trať) z Prahy na Drážďany a pak spojení dvou českých klíčových měst Brna a Prahy přes nový VRT koridor napříč Vysočinou. Díky tomu by se odlehčilo stávající severní trase.

e328f872-2b71-469e-8cb1-03d62d729d71
Teoretické doby jízdy VRT v minutách mezi klíčovými uzly

VRT by měla v podmínkách České republiky nabídnout rychlosti nad 250 km/h a v případě klíčového spojení Praha – Brno především konkurovat automobilové a autobusové dopravě.

c1a3bc52-83d5-4004-9467-0deebd922c30
Při výstavbě VRT by mělo být spojení většiny krajských měst a Prahy rychlejší než při použití automobilu a dálniční sítě

Autobusům může konkurovat už stávající železnice před Pardubice. Stačí zrychlit úsek Ústí na Orlicí – Choceň a zrychlit průjezdy stanicemi, což by mohlo zkrátit dobu cesty na 2:15. Na automobily však v případě průjezdné dálnice D1 železnice nemá.

79cccf02-88de-4558-b44b-a0ac650e165a83f68a9a-2b77-4996-a503-de702e4d4199cdc2938c-eed9-4cc4-b3fb-752acf5c4327865ca867-a345-4d94-8d20-eb9b03904769
Teoretický výpočet jízdného VRT, ceny výstavby VRT a časový harmonogram. Ten nejoptimističtější možný předpokládá zahájení provozu v roce 2035.

Na stranu druhou, výstavba VRT z Prahy na Moravu přes Vysočinu sebou nese i mnohá další úskalí. Jedním z těch nejpalčivějších je situace v Brně, které už bezmála sto let přesouvá své hlavní nádraží.

Výstavba VRT přitom předpokládá, že tento problém bude již vyřešený a železniční uzly na obou stranách budou připravené nejen na klasickou příměstskou a dálkovou dopravu, ale i vysokorychlostní s vyhrazeným koridorem.

Vládní Program rozvoje rychlých železničních spojení v ČR:

Určitě si přečtěte

Články odjinud