Česko chce rychlovlaky a to co nejdříve. Pomůže nám provozovatel TGV

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na sklonku týdne uzavřela smlouvu o spolupráci s francouzským národním dopravcem Société nationale des chemins de fer français (SNCF). O vlakové dopravě v Česku experti na sklonku týdne diskutovali na Železniční konferenci 2019.

SNCF ve Francii provozuje na 32 tis. km železničních tratí včetně vysokorychlostní TGV. A protože v této oblasti patří ke světové špičce, měl by na základě dohody pomoci vytvořit základní manuál k projektování české vysokorychlostní železniční sítě.

Klepněte pro větší obrázek
Plánované úseky VRT v Česku

„Jedním z cílů je zajistit realizaci vládního Programu rozvoje rychlých železničních spojení v ČR a zahájit výstavbu prvního úseku vysokorychlostní tratě do roku 2025,“ říká generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda, a s poněkud šibeničním termínem by měli pomoci právě zkušení Francouzi.

Ministerstvo dopravy již dříve rozpracovalo několik možných tras VRT (vysokorychlostní trať) z Prahy na Drážďany a pak spojení dvou českých klíčových měst Brna a Prahy přes nový VRT koridor napříč Vysočinou. Díky tomu by se odlehčilo stávající severní trase.

Klepněte pro větší obrázek
Teoretické doby jízdy VRT v minutách mezi klíčovými uzly

VRT by měla v podmínkách České republiky nabídnout rychlosti nad 250 km/h a v případě klíčového spojení Praha – Brno především konkurovat automobilové a autobusové dopravě.

Klepněte pro větší obrázek
Při výstavbě VRT by mělo být spojení většiny krajských měst a Prahy rychlejší než při použití automobilu a dálniční sítě

Autobusům může konkurovat už stávající železnice před Pardubice. Stačí zrychlit úsek Ústí na Orlicí – Choceň a zrychlit průjezdy stanicemi, což by mohlo zkrátit dobu cesty na 2:15. Na automobily však v případě průjezdné dálnice D1 železnice nemá.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Teoretický výpočet jízdného VRT, ceny výstavby VRT a časový harmonogram. Ten nejoptimističtější možný předpokládá zahájení provozu v roce 2035.

Na stranu druhou, výstavba VRT z Prahy na Moravu přes Vysočinu sebou nese i mnohá další úskalí. Jedním z těch nejpalčivějších je situace v Brně, které už bezmála sto let přesouvá své hlavní nádraží.

Výstavba VRT přitom předpokládá, že tento problém bude již vyřešený a železniční uzly na obou stranách budou připravené nejen na klasickou příměstskou a dálkovou dopravu, ale i vysokorychlostní s vyhrazeným koridorem.

Vládní Program rozvoje rychlých železničních spojení v ČR:

Diskuze (44) Další článek: Americká policie využívá historii polohy z Map Google k usvědčování pachatelů

Témata článku: Doprava, Praha, Francie, Česko, Brno, Vlaky, Hyperloop, Železnice, TGV, Rychlovlak, Lokomotiva, Železniční trať, Ministerstvo dopravy, Choceň, SNCF, Správa železnic, Projektování, Koridor, Výstavba, Vysočina, Pardubice, SNC, Spojení, Vrt, Česká republika



Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Jak je možné, že plachetnice pluje třikrát rychleji než vítr, který ji pohání

Jak je možné, že plachetnice pluje třikrát rychleji než vítr, který ji pohání

** Některé závodní trimarány překonají rychlost větru, který je pohání ** Jak je něco takového vůbec možné? Neporušují zákony fyziky? ** Ale vůbec ne. Stačí si připomenout sčítání vektorů

Jakub Čížek
JachtaFyzikaTechnologie