Česko | Doprava | Železnice | Rychlovlak

Česko chce rychlovlaky a to co nejdříve. Pomůže nám provozovatel TGV

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na sklonku týdne uzavřela smlouvu o spolupráci s francouzským národním dopravcem Société nationale des chemins de fer français (SNCF). O vlakové dopravě v Česku experti na sklonku týdne diskutovali na Železniční konferenci 2019.

SNCF ve Francii provozuje na 32 tis. km železničních tratí včetně vysokorychlostní TGV. A protože v této oblasti patří ke světové špičce, měl by na základě dohody pomoci vytvořit základní manuál k projektování české vysokorychlostní železniční sítě.

Klepněte pro větší obrázek
Plánované úseky VRT v Česku

„Jedním z cílů je zajistit realizaci vládního Programu rozvoje rychlých železničních spojení v ČR a zahájit výstavbu prvního úseku vysokorychlostní tratě do roku 2025,“ říká generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda, a s poněkud šibeničním termínem by měli pomoci právě zkušení Francouzi.

Ministerstvo dopravy již dříve rozpracovalo několik možných tras VRT (vysokorychlostní trať) z Prahy na Drážďany a pak spojení dvou českých klíčových měst Brna a Prahy přes nový VRT koridor napříč Vysočinou. Díky tomu by se odlehčilo stávající severní trase.

Klepněte pro větší obrázek
Teoretické doby jízdy VRT v minutách mezi klíčovými uzly

VRT by měla v podmínkách České republiky nabídnout rychlosti nad 250 km/h a v případě klíčového spojení Praha – Brno především konkurovat automobilové a autobusové dopravě.

Klepněte pro větší obrázek
Při výstavbě VRT by mělo být spojení většiny krajských měst a Prahy rychlejší než při použití automobilu a dálniční sítě

Autobusům může konkurovat už stávající železnice před Pardubice. Stačí zrychlit úsek Ústí na Orlicí – Choceň a zrychlit průjezdy stanicemi, což by mohlo zkrátit dobu cesty na 2:15. Na automobily však v případě průjezdné dálnice D1 železnice nemá.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Teoretický výpočet jízdného VRT, ceny výstavby VRT a časový harmonogram. Ten nejoptimističtější možný předpokládá zahájení provozu v roce 2035.

Na stranu druhou, výstavba VRT z Prahy na Moravu přes Vysočinu sebou nese i mnohá další úskalí. Jedním z těch nejpalčivějších je situace v Brně, které už bezmála sto let přesouvá své hlavní nádraží.

Výstavba VRT přitom předpokládá, že tento problém bude již vyřešený a železniční uzly na obou stranách budou připravené nejen na klasickou příměstskou a dálkovou dopravu, ale i vysokorychlostní s vyhrazeným koridorem.

Vládní Program rozvoje rychlých železničních spojení v ČR:

Diskuze (44) Další článek: Americká policie využívá historii polohy z Map Google k usvědčování pachatelů

Témata článku: Brno, Česko, Hyperloop, Doprava, Praha, Francie, Vlaky, Železnice, Rychlovlak, Lokomotiva, Ministerstvo dopravy, Projektování, Spojení, Vrt, Vysočina, Pardubice, TGV, Výstavba, Choceň, Česká republika


Určitě si přečtěte

Bývalý zaměstnanec Nokie vysvětluje, proč telefony s Windows Phone neuspěly

Bývalý zaměstnanec Nokie vysvětluje, proč telefony s Windows Phone neuspěly

** Za neúspěchem Microsoftu v mobilech stojí i Windows 8 ** Microsoft pozdě naskočil do rozjetého vlaku ** Uživatelé neměli zásadní důvody, proč přejít

Karel Kilián | 138

Podívejte se, jak vypadá mikrofon nebo blecha pod elektronovým mikroskopem

Podívejte se, jak vypadá mikrofon nebo blecha pod elektronovým mikroskopem

** Z Brna pochází třetina světové produkce elektronových mikroskopů ** První československý kus vyrobila Tesla už v 50. letech ** Dnes na ni navazuje třeba brněnský Tescan

Jakub Čížek | 19

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

** Mapy.cz neslouží jen k zobrazení podkladů a plánování tras ** Nabízejí celou řadu dalších praktických funkcí a možností ** Vybrali jsme třináct tipů a triků, o kterých možná (ne)víte

Karel Kilián | 31