Data ukazují, že Česko je v prodejích elektromobilů evropským skokanem. Meziročně vzrostly o 61 %, větší růst má jen Malta, nejmenší členská země Evropské unie. Jinak ale prodeje elektromobilů v celé řadě zemí klesaly.
Porovnání prodejů elektromobilů podle jednotlivých zemí ukazuje, jak dramaticky se liší – jak mezi západem a východem, tak mezi severem a jihem kontinentu. Celkově se v Evropě (EU s Islandem, Norskem, Švýcarskem a Velkou Británií) prodalo 1,6 milionu elektromobilů. Meziročně je to o 1,7 % méně, a to navzdory tomu, že celý trh s auty mírně vzrostl.
Země |
Prodej elektromobilů |
Meziroční změna |
Podíl na trhu s auty |
Norsko |
91 788 |
+5,3% |
88,8% |
Dánsko |
69 677 |
+52,7% |
49,5% |
Švédsko |
74 625 |
-17,7% |
34,2% |
Nizozemsko |
101 435 |
+8,8% |
32,5% |
Malta |
1 909 |
+75,6% |
29,0% |
Finsko |
17 544 |
-30,2% |
28,6% |
Belgie |
109 017 |
+41,0% |
27,7% |
Lucembursko |
10 989 |
+17,1% |
27,4% |
Portugalsko |
32 552 |
+14,7% |
18,8% |
Švýcarsko |
36 366 |
-10,7% |
18,7% |
Spojené království |
299 733 |
+14,2% |
18,1% |
Rakousko |
36 622 |
-6,7% |
17,2% |
Francie |
237 740 |
+3,3% |
17,0% |
Německo |
311 881 |
-26,6% |
13,3% |
EU |
1 171 737 |
-4,9% |
13,2% |
Maďarsko |
7 165 |
47,9% |
7,2% |
Rumunsko |
7 943 |
-33,6% |
6,3% |
Španělsko |
42 762 |
+7,8% |
5,2% |
Česko |
8 695 |
+61,3% |
4,5% |
Itálie |
53 241 |
+3,3% |
4,0% |
Bulharsko |
1 385 |
-10,6% |
3,8% |
Polsko |
13 643 |
+1,2% |
3,1% |
Chorvatsko |
1 608 |
+17,7% |
2,8% |
Slovensko |
1 908 |
-1,4% |
2,5% |
Tahounem poklesu je Německo. Elektromobilů se tam letos prodalo o 113 tisíc kusů méně než ve stejném období loňského roku a toto množství hravě vymazalo celkový růst ve zbytku Evropy. Němci ale s odklonem od elektromobilů (v tomto případě kvůli ukončení štědrých dotací) nejsou v Evropě sami. Prodeje padají i například ve Švédsku, Finsku a Švýcarsku, končí i rumunská dotační jízda.
Na druhé straně, tedy na straně tahounů elektromobility, stojí vedle Česka a Malty například Dánsko, Belgie, Lucembursko i Maďarsko.
Nejde ale jen o meziroční změnu. Česko se s růstem o 61,3 procenta dostalo s podílem elektromobilů na celkových prodejích jen na 4,5 procenta. Proti tomu ve Švédsku je i s poklesem o 18 procent na elektřinu stále každé třetí prodávané auto. V Norsku mají čisté elektromobily dokonce 89 procent trhu, v Dánsku polovinu. Proti tomu v Itálii jde jen o čtyři procenta, na úplném chvostu je Slovensko s 2,5 procenty.
V některých zemích se ambice ukončit prodej aut se spalovacími motory v roce 2035 může zdát jako realistická. Jde typicky o Skandinávii a Benelux, kde elektroauta tvoří více než čtvrtinu trhu. Na druhou stranu v nových členských zemích (včetně Česka) je do zásuvky jen zlomek prodávaných aut. Ukončení dotací pro živnostníky a firmy, které letos prodeje elektromobilů v Česku rozhýbaly, nedává důvod očekávat, že by se příští rok letošní růst opakoval.
Z dat jasně vyplývá, že nejde jen o elektromobily a jejich vlastnosti, ale i o dotace a další výhody, případně o zdanění spalovacích aut, které nakonec rozhodují o tom, co si lidé kupují. Například Portugalsko má se štědřejší podporou podíl elektromobilů 19 procent, zatímco sousední bohatší Španělsko o poznání nižších pět procent.