Česko má druhý nejvyšší růst prodeje elektromobilů v Evropě. Podíl ale stále zůstává malý | Zdroj: Živě.cz

Zdroj: Živě.cz

Česko má druhý nejvyšší růst prodeje elektromobilů v Evropě. Podíl ale stále zůstává malý

Data ukazují, že Česko je v prodejích elektromobilů evropským skokanem. Meziročně vzrostly o 61 %, větší růst má jen Malta, nejmenší členská země Evropské unie. Jinak ale prodeje elektromobilů v celé řadě zemí klesaly.

Porovnání prodejů elektromobilů podle jednotlivých zemí ukazuje, jak dramaticky se liší – jak mezi západem a východem, tak mezi severem a jihem kontinentu. Celkově se v Evropě (EU s Islandem, Norskem, Švýcarskem a Velkou Británií) prodalo 1,6 milionu elektromobilů. Meziročně je to o 1,7 % méně, a to navzdory tomu, že celý trh s auty mírně vzrostl. 

Země Prodej elektromobilů Meziroční změna Podíl na trhu s auty
Norsko 91 788 +5,3% 88,8%
Dánsko 69 677 +52,7% 49,5%
Švédsko 74 625 -17,7% 34,2%
Nizozemsko 101 435 +8,8% 32,5%
Malta 1 909 +75,6% 29,0%
Finsko 17 544 -30,2% 28,6%
Belgie 109 017 +41,0% 27,7%
Lucembursko 10 989 +17,1% 27,4%
Portugalsko 32 552 +14,7% 18,8%
Švýcarsko 36 366 -10,7% 18,7%
Spojené království 299 733 +14,2% 18,1%
Rakousko 36 622 -6,7% 17,2%
Francie 237 740 +3,3% 17,0%
Německo 311 881 -26,6% 13,3%
EU 1 171 737 -4,9% 13,2%
Maďarsko 7 165 47,9% 7,2%
Rumunsko 7 943 -33,6% 6,3%
Španělsko 42 762 +7,8% 5,2%
Česko 8 695 +61,3% 4,5%
Itálie 53 241 +3,3% 4,0%
Bulharsko 1 385 -10,6% 3,8%
Polsko 13 643 +1,2% 3,1%
Chorvatsko 1 608 +17,7% 2,8%
Slovensko 1 908 -1,4% 2,5%

Tahounem poklesu je Německo. Elektromobilů se tam letos prodalo o 113 tisíc kusů méně než ve stejném období loňského roku a toto množství hravě vymazalo celkový růst ve zbytku Evropy. Němci ale s odklonem od elektromobilů (v tomto případě kvůli ukončení štědrých dotací) nejsou v Evropě sami. Prodeje padají i například ve Švédsku, Finsku a Švýcarsku, končí i rumunská dotační jízda. 

Na druhé straně, tedy na straně tahounů elektromobility, stojí vedle Česka a Malty například Dánsko, Belgie, Lucembursko i Maďarsko.

Nejde ale jen o meziroční změnu. Česko se s růstem o 61,3 procenta dostalo s podílem elektromobilů na celkových prodejích jen na 4,5 procenta. Proti tomu ve Švédsku je i s poklesem o 18 procent na elektřinu stále každé třetí prodávané auto. V Norsku mají čisté elektromobily dokonce 89 procent trhu, v Dánsku polovinu. Proti tomu v Itálii jde jen o čtyři procenta, na úplném chvostu je Slovensko s 2,5 procenty. 

V některých zemích se ambice ukončit prodej aut se spalovacími motory v roce 2035 může zdát jako realistická. Jde typicky o Skandinávii a Benelux, kde elektroauta tvoří více než čtvrtinu trhu.  Na druhou stranu v nových členských zemích (včetně Česka) je do zásuvky jen zlomek prodávaných aut. Ukončení dotací pro živnostníky a firmy, které letos prodeje elektromobilů v Česku rozhýbaly, nedává důvod očekávat, že by se příští rok letošní růst opakoval.

Z dat jasně vyplývá, že nejde jen o elektromobily a jejich vlastnosti, ale i o dotace a další výhody, případně o zdanění spalovacích aut, které nakonec rozhodují o tom, co si lidé kupují. Například Portugalsko má se štědřejší podporou podíl elektromobilů 19 procent, zatímco sousední bohatší Španělsko o poznání nižších pět procent.

Určitě si přečtěte

Články odjinud