Česká železnice dnes začala psát novou kapitolu své historie, píše Správa železnic v tiskové zprávě. A není divu, v Nezamyslicích na Hané se totiž konečně začala zhmotňovat česká VRT. Místní se mohou těšit na osm nových mostů, z nichž ten nejdelší na 122 metrech překlene divoké vody Žlebůvky. Dalším lákadlem pro šotouše pak bude 744 metrů dlouhý Němčický tunel pod kopcem Kozlov.
Přestavba desetikilometrového úseku za 7,8 miliard korun z Nezamyslic do Kojetína, který je součástí tratě Brno – Přerov, skončí v závěru roku 2028 a cestující se mohou těšit na úctyhodné zrychlení z dosavadní maximální stovky až na 200 km/h. ETCS a protihlukové stěny v zastavěném území budou samozřejmostí. Jeden kilometr díla vyjde zhruba na 700 milionů korun.
Všude jinde budou vlaky jezdit až 300 km/h
Rychlostní trať Brno-Přerov bude mít po dokončení 77 kilometrů a jako jedna z mála také maximální konstrukční rychlost opět pouhých 200 km/h.
Celý systém klíčové a zdaleka nejvytíženější české VRT v trase Praha – Brno – Ostrava (RS1) a Brno – Břeclav (RS2) pak má jinak ve všech úsecích maximální provozní a konstrukční rychlost 320-350 km/h. Dokonce i pražský úsek v městské zástavbě počítá s rychlostí až 270 km/h.

Vysokorychlostní trať z Prahy do Brna, Břeclavi a Ostravy bude nejvytíženější v Česku, neboť spojí naše tři největší města. Rychlovlaky na této trati obslouží také Jihlavu a Olomouc
Není tedy divu, že v odborné komunitě má Brno-Přerov hromadu hlasitých kritiků, kteří poukazují jak na vysokou cenu stavby (i ve srovnání se zahraničím), tak podivnou historii projektové přípravy, kvůli které v roce 2025 stavíme rychlodráhu na 200 km/h.