Čeští vědci vyvinuli prototyp nového paměťového čipu, který je až 1 000× rychlejší

I vědci z našich končin dokáží konkurovat zahraničnímu technologickému výzkumu a tentokrát tým pod vedením Tomáše Jungwirtha představil prototyp nového paměťového čipu, který může do budoucna umožnit tvorbu revolučních zařízení.

Tým se specializací v oblasti spintroniky a nanoelektroniky vytvořil prototyp počítačové paměti z antiferomagnetů, které nejsou zvenčí ovlivnitelné magneticky, ale jejich „skrytý“ magnetismus uvnitř lze ovládat pomocí elektrického proudu.

Na vývoji tým částečně spolupracoval i se zahraničními týmy, se kterými si zároveň nechali vše patentovat. Součástka, která ještě před dvěma lety byla pouze teoretickou představou, je nyní reálně fungující čip.

Základní schéma antiferomagnetické paměti využívající elektrického proudu pro čtení. Atomy se chovají jako cívky

Hlavní výhodou nové formy paměti je nejen rychlost, která je až řádově vyšší než u stávajících pamětí, ale také možnost digitálního i analogového použití. Právě analogové použití otevírá největší možnosti do budoucna, protože by s touto pamětí bylo možné efektivně simulovat neurony, které jsou například lidském v mozku a rovněž fungují na analogovém principu.

Prototyp čipu se nachází na běžné elektronické desce, díky které se připojuje přes USB do počítače, kde běží speciální software pro ovládání a testování čipu

Současným prototypem si tak vědci ověřili funkčnost a dalším cílem bude vytvoření systému, na kterém už poběží například nějaká neuronová síť a podobně.

Diskuze (45) Další článek: Milý Facebooku. Splníš tohle, tohle a ještě tamto. Jinak tě zablokujeme. Tvoje Rusko