Chemické senzory budoucnosti? „Živé tetování“ využívá geneticky naprogramované bakterie

Odborníci z MIT představili dočasné tetování obsahující geneticky naprogramované živé buňky. To bylo vytvořeno pomocí technologie 3D tisku a vypadá jako nálepka se stylizovaným obrázkem stromu.

Část tohoto stromu tvoří bakterie, které při kontaktu s jistými konkrétními sloučeninami začnou fluoreskovat. Když tedy kůže působení těchto látek byla vystavena, dotyčné „větve“ se rozsvítily.

Při dřívějších výzkumech vyšlo najevo, že buňky savců se pro podobné účely nehodí, protože nedokážou přežít drsné podmínky 3D tisku. „Ukázalo se, že tyto buňky během procesu tisku umírají, jelikož jde v podstatě o lipidové dvouvrstvé balónky,“ uvedl jeden z badatelů Hyunwoo Yuk. „Jsou příliš slabé a snadno se roztrhnou.“

Oproti tomu bakteriální buňky jsou díky pevné buněčné stěně mnohem odolnější – a navíc kompatibilní s většinou hydrogelů. Pro vědce tak představovaly jasnou volbu.

Výsledný inkoust z hydrogelu, buněk a směsi živin je dostatečně jemný na to, aby mohl být vytištěn (například na elastomer) ve vysokém rozlišení 30 mikrometrů, resp. 0,03 milimetrů. Tým rovněž navrhl bakteriální buňky, které mohou vzájemně komunikovat a jejichž fluorescenci spouští právě určité signály z jiných buněk.

„Je to ještě hudba budoucnosti, ale očekáváme, že budeme schopni tisknout živé výpočetní platformy, které by mohly být nositelné,“ konstatoval Yuk.

Zdroj: MIT

Váš názor Další článek: Vánoce se blíží, dopravci nestíhají. DPD nepřijímá nové zákazníky a ruší hotovostní platby

Témata článku: Technologie, Budoucnost, Výzkum, Bakterie, Genetika, Buňky, Tetování, MIT, Určitý signál, Buňka, Dočasné tetování, Vysoké rozlišení, Jasná volba, Tisk, Ela, Bakteriální buňka, Živě, Bada, Drsná podmínka, Badatel, Chemický senzor, Senzor, Brzký výzkum, Elasto, Podobný účel

Nejlepší notebooky pod stromeček. Stroje pro náročnou práci, intenzivní hraní i unikáty na chlubení

Výborné notebooky najdete už kousek nad hranicí 20 tisíc, přičemž dražší stroje nabídnou nejen vyšší výkon, ale i lepší provedení. Hlavně si už můžete vybírat notebook přímo na míru konkrétním požadavkům.

Tomáš Holčík
Notebooky

Tak skvělý, že ve své třídě momentálně nemá konkurenci. Test dvoudiskového NAS serveru Asustor AS6702T

Podnikové úložiště nabídne vysoký výkon díky čtyřjádrovému procesoru, a především čtyřem slotům pro NVMe SSD. Své místo však může najít i pod televizorem díky konektoru HDMI.

AsustorNASTesty