Chemické senzory budoucnosti? „Živé tetování“ využívá geneticky naprogramované bakterie

Odborníci z MIT představili dočasné tetování obsahující geneticky naprogramované živé buňky. To bylo vytvořeno pomocí technologie 3D tisku a vypadá jako nálepka se stylizovaným obrázkem stromu.

Část tohoto stromu tvoří bakterie, které při kontaktu s jistými konkrétními sloučeninami začnou fluoreskovat. Když tedy kůže působení těchto látek byla vystavena, dotyčné „větve“ se rozsvítily.

Při dřívějších výzkumech vyšlo najevo, že buňky savců se pro podobné účely nehodí, protože nedokážou přežít drsné podmínky 3D tisku. „Ukázalo se, že tyto buňky během procesu tisku umírají, jelikož jde v podstatě o lipidové dvouvrstvé balónky,“ uvedl jeden z badatelů Hyunwoo Yuk. „Jsou příliš slabé a snadno se roztrhnou.“

Oproti tomu bakteriální buňky jsou díky pevné buněčné stěně mnohem odolnější – a navíc kompatibilní s většinou hydrogelů. Pro vědce tak představovaly jasnou volbu.

Výsledný inkoust z hydrogelu, buněk a směsi živin je dostatečně jemný na to, aby mohl být vytištěn (například na elastomer) ve vysokém rozlišení 30 mikrometrů, resp. 0,03 milimetrů. Tým rovněž navrhl bakteriální buňky, které mohou vzájemně komunikovat a jejichž fluorescenci spouští právě určité signály z jiných buněk.

„Je to ještě hudba budoucnosti, ale očekáváme, že budeme schopni tisknout živé výpočetní platformy, které by mohly být nositelné,“ konstatoval Yuk.

Zdroj: MIT