Chevrolet Silverado ukazuje, že menší objem motoru nemusí znamenat nižší emise

Chevrolet Silverado ukazuje, že menší objem motoru nemusí znamenat nižší emise

Pokud se alespoň částečně zajímáte o dění v automobilovém světě, pak jste určitě zaznamenali trend takzvaného downsizingu. V kostce jde o to, že klasické atmosférické pohonné jednotky jsou nahrazovány přeplňovanými motory s menším objemem. Argumentem v jejich prospěch má být menší spotřeba paliva a tím i nižší emise. Jaká je ale skutečnost?

Čistě z logiky věci plyne, že menší spotřeba znamená méně spáleného paliva, a tedy i méně emisí. To je fakt, o kterém není nutné polemizovat. Tlak na automobilky v tomto směru roste a například poslední požadavky Evropské unie jsou podle výrobců aut na hranici fyzikálních zákonů, ne-li dokonce za ní.

Osmiválec proti čtyřválci

Redaktoři magazínu Car and Driver nedávno testovali nejnovější model pick-upu Chevrolet Silverado 1500. K dispozici měli dvě varianty: jednu se čtyřválcovým motorem o objemu 2,7 litru přeplňovaným turbodmychadlem, druhý vůz poháněl klasický osmiválec s objemem 5,3 litrů. Oba vozy mají pohon na všechna čtyři kola a osmistupňovou automatickou převodovku.

Chevrolet Silverado ukazuje, že menší objem motoru nemusí znamenat nižší emise
Chevrolet Silverado ukazuje, že menší objem motoru nemusí znamenat nižší emise

Test probíhal při rychlosti 75 mil za hodinu (asi 120 km/h) a měl simulovat ekonomickou jízdu po dálnici. Výsledky měření ukázaly fakt, že menší motor se musí mnohem více „snažit“, aby podal odpovídající výkon. Přes téměř poloviční objem tak v konečném důsledku vykázal horší výsledky.

Podívejme se na konkrétní čísla: Silverado se čtyřválcovým 2,7litrovým motorem bylo schopné na jeden galon paliva ujet 18 mil (mělo tedy spotřebu asi 13,07 l/100 km), zatímco osmiválcová verze s objemem 5,3 litrů dokázala na galon urazit 21 mil (spotřeba odpovídá 11,20 l/100 km), přestože je vozidlo o něco těžší.

Méně kubíků nemusí znamenat méně spalin

Ukazuje se tak, že menší přeplňovaný motor musí mnohem více pracovat, aby auto udržel v pohybu. V případě osmiválcové verze pak mohl sehrát roli i systém, dynamicky deaktivující válce v případě, že nejsou potřeba.

Osmiválec má také trochu větší výkon než 2,7litrový čtyřválec – konkrétně proti sobě stojí výkony 355 a 310 koní. Praktické testy, provedené v reálných podmínkách, tak jasně ukazují, že z hlediska ekonomického i ekologického lze jen těžko najít dobrý argument pro menší motor.

V neprospěch přeplňovaného motoru pak hovoří i větší počet mechanických součástí, které se provozem opotřebovávají a je nutné je udržovat. Čistě z ekonomického hlediska výměna vysloužilého turba či jeho repase znamená další náklady, se kterými je do budoucna nutné počítat.

Určitě si přečtěte

Články odjinud