Automobilová výroba patří k těm nejzkušenějším oborům z hlediska automatizace a robotizace – vždyť s prvními optimalizacemi masové výroby se začalo už před 100 lety.
Ani ty nejmodernější robotické systémy, které se starají třeba o svařování karoserie dohromady, ale nejsou bez chyby – respektive jejich řídící program.
Letos v létě na to přišli třeba v americké fabrice Subaru, když v rámci namátkových kontrol objevili jeden vůz Subaru Ascent, na kterém chyběly některé sváry jednoho z pilířů (tzv. B-pillaru).
Střední pilíř (B-pillar) a jeho různá tloušťka (Zdroj: ResearchGate)
Při dalším auditu, o kterém se píše ve správě agentury NHTSA (PDF), Subaru zjistilo, že nešlo o ojedinělý případ, a robotická chyba kvůli softwarové chybě svého kódu nesvařila karoserii u několika set dalších vozů vyrobených letos v červenci.
Na chybu se nepřišlo prostým pohledem, avšak v případě havárie by nekvalitní svár mohl způsobit ještě mnohem větší neplechu. A tak Subaru nezbylo nic jiného, než postiženou várku vozů posbírat a sešrotovat, vzhledem k charakteru závady totiž nebylo jiného zbytí.
Nelze než doufat, že programátoři z ostatních automobilek bastlí kód o něco lépe.