Cíl Luna: Japonská vesmírná agentura s Toyotou míří na Měsíc

• Na Měsíc si dělá zálusk i Japonsko
  • Vesmírná agentura JAXA spojí své síly s Toyotou
  • Společně vyšlou na naši přirozenou družici robotický rover

Z Měsíce se v poslední době stal velmi lákavý cíl pro celou řadu zemí, vesmírných agentur i soukromých společností. Je relativně blízko, představuje řadu zajímavých příležitostí a i v dnešní době úspěšné výpravy na naši oběžnici přinášejí nemalou porci mezinárodní prestiže.

Podle nejnovějších prohlášení japonských představitelů si teď na Měsíc dělá zálusk i Země vycházejícího Slunce. Japonská vesmírná agentura JAXA spojí své síly s domácím automobilovým gigantem Toyotou a společným úsilím vyšlou na Lunu robotický rover.

První plnohodnotný vesmírný projekt Toyoty

Pokud jde o vesmírné lety, společnost Toyota se již podílela na vývoji malého humanoidního robota Kirobo, který v srpnu 2013 přiletěl na Mezinárodní vesmírnou stanici s japonskou nákladní kosmickou lodí Kounotori 4.

Cílem tohoto experimentu bylo vyzkoušet spolupráci lidských astronautů s mluvícím robotem v prostředí vesmírné stanice. Teď se Toyota hodlá pustit do svého prvního plnohodnotného vesmírného projektu.

Detaily plánované mise hodlá agentura JAXA zveřejnit během svého nadcházejícího symposia, které se uskuteční v Tokiu. Spolupráce agentury JAXA s Toyotou bude zřejmě ještě širší a Toyota se bude podílet na vývoji vesmírné sondy a dalších technologiích. Automobilka ale zatím nezveřejnila bližší detaily.

Japonská mise na Měsíc je součástí opětovně probuzeného zájmu pozemšťanů o Měsíc, který značně upadl po jednoznačném vítězství Spojených států ve studenoválečném soupeření o dobytí Měsíce se Sovětským svazem. Po 50 letech útlumu se teď konečně kolem Měsíce zase něco začíná dít.

Mluví se o tom, že Měsíc je vlastně dalším kontinentem naší planety, a že bychom toho měli pořádně využít. Japonsko vlastně již v roce 2017 prohlásilo, že kolem roku 2030 přistane na Měsíci japonská pilotovaná mise. Zatím ale není jasné, jak reálné tyto záměry jsou.

Doposud se na povrch Měsíce dostaly pouze sondy Spojených států, Sovětského svazu a nově také Číny. Nedávno se na měsíční výpravu vydal i Izrael, když na nosné raketě společnosti SpaceX vyrazila na cestu lunární sonda Beresheet s přistávacím modulem soukromé izraelské společnosti SpaceIL. Pokud se něco nepokazí, tak by její přistávací modul měl dosednout na Měsíc 11. dubna. Izrael se v tu chvíli stane nečekanou čtvrtou zemí dobyvatelů Měsíce.

Diskuze (3) Další článek: ČÚZK spustil nové geolokační API. Vývojáři mohou hledat místa v Česku

Témata článku: Vesmír, SpaceX, Výzkum, Japonsko, Země, USA, Čína, Slunce, Měsíc, Toyota, Izrael, Sovětský svaz, Luna, Age, Mise, Rover, Tokio, Vesmírný projekt, Zálusk, Vesmírná agentura, JAXA, Sonda, Přistávací modul

Rekonstrukce Windows 11. Vracíme staré kontextové nabídky, Průzkumník či přetahování na hlavní panel

** Jedenáctky přišly o řadu funkcí a možností, které měly Windows 10 ** Microsoft nedostatky opraví, zatím to můžete udělat svépomocí ** Poradíme několik bezplatných nástrojů, které systém vrátí do formy

Windows 11
Pozor při volání na barevné linky. Hovor se může prodražit, i když máte neomezený tarif

** Při volání na některé typy telefonních čísel bychom měli zpozornět ** Nejdráž nás mohou vyjít hovory na číslo začínající devítkou ** I zde jsou ale výjimky, tento článek udělá v barvách jasněji

Jan Láska
Barevné linkyÚčtováníČTÚ

Proč věříme lhářům aneb jaké strategie klamu na nás nejvíce zabírají

** Podvodní prodejci i neseriózní politici by museli balit, kdybychom je prokoukli a neuvěřili jejich lžím ** To však neumíme, a tak lháři kolem nás celkem spokojeně prosperují ** Proč? Jaké strategie na nás platí?

Psychologie