Čína chce svou vesmírnou stanici otevřít komerčním aktivitám. První turisté by na ni mohli vyrazit během 10 let

Oživeno 24. března

Peking doufá, že turisté by mohli vyrazit na vesmírnou stanici Tchien-kung 3 již během nadcházejících 10 let. Informovala o tom čínská státní mediální organizace ECNS.

Rozhodující prý bude to, zda se najde dostatek lidí ochotných (a schopných) za tento typ dovolené zaplatit.

„Není to otázka technologie, ale poptávky,“ řekl Jang Li-wej, první čínský astronaut v kosmu a vládní poradce. „Pokud bude taková poptávka, může to být realizováno během deseti let.“

Cestování na Tchien-kung 3 by značně usnadnila znovupoužitelná raketa á la Falcon od SpaceX. Čína proto na vývoji jedné takové již intenzivně pracuje.

Na vesmírné stanici Tchien-kung 3 by v budoucnu měly probíhat i komerční aktivity. Ve vysílání China Central Television to minulý týden potvrdil šéfdesignér čínského programu lidských vesmírných letů (CMSA) Zhou Jianping.

„Existuje mnoho možností,“ prohlásil mj. Zhou. „Doufáme, že se najdou konkurenceschopní a nákladově efektivní komerční vesmírní hráči, kteří se zapojí do různých oblastí, včetně vesmírných aplikací a rozvoje vesmírných zdrojů.“

Připomeňme, že stanice by měla být dokončena již v průběhu letošního roku. Z dostupných informací plyne, že je naplánováno ještě šest misí, v rámci nichž budou ke stávajícímu hlavnímu modulu Tchien-che přidány další dva nové vědecké moduly.

Zhou v této souvislosti opět zdůraznil, že na Tchien-kung 3 budou moct v případě zájmu pracovat badatelé z celého světa – nikoliv tedy pouze z Číny.

"CMSA mnohokrát řekla, že jsme aktivní v prosazování otevřenosti pro čínskou vesmírnou laboratoř a že je otevřená pro domácí i mezinárodní vědce a inženýry,“ konstatoval.

Titulní foto: Leebrandoncremer, CC BY-SA 4.0

Diskuze (1) Další článek: Ukazoval „zakázané“ věci? Čína nařídila Microsoftu vypnout v Bingu našeptávač

Témata článku: Technologie, Vesmír, SpaceX, Čína, Falcon, Dostupná informace, Zhou, Vesmírná stanice, Vesmírný let, Tchien-kung, Aktivita, Peking, Turista, Astronaut

Jak zrcadlit obrazovku mobilu a počítače do televize

Ať už se chcete pochlubit fotkami z dovolené na velké obrazovce, nebo si přehrát video uložené na disku počítače, neobejdete se bez zrcadlení obrazovky. Ve výchozím stavu jej podporuje Windows i Android.

NávodyTelevizeWindows
Srovnávací test chytrých hodinek do 2000 Kč. Dříve vyhozené peníze, dnes už ty nejlepší dávají smysl

Vybrali jsme osm chytrých hodinek s cenou maximálně 2 000 Kč. Díky nim můžete mít všechny notifikace hezky po ruce, případně vědět, jak moc jste se dnes hýbali nebo jak dobře, či špatně jste spali.

SrovnáníHodinky
DJI Mini 3 Pro: Tohle by mohl být nejlepší rekreační dron pro letošní léto

** DJI představilo třetí generaci svých nejmenších dronů Mini ** A pozor, už to není žádné ořezovátko. Konečně dorazil autopilot ** Také ale výrazně poskočila cena

DJIDrony
Ušetříte za data. Návod, jak na YouTube poslouchat jen zvuk

Na YouTube existuje spousta videí, u kterých stačí pouze poslouchat zvuk. Zásadně se tím sníží objem přenesených dat.

YouTubeTipy