Čína již brzy vyšle rover na temnou stranu Měsíce

Pokud vše půjde podle plánu, Čína se stane první zemí, která prozkoumá temnou stranu Měsíce pomocí roveru. Jeho jméno je Chang'e-4 a bude se Zemí komunikovat prostřednictvím družice Queqiao. Tu k Měsíci v pondělí vynesla raketa Long March 4C.

Samotný rover na Měsíc vyrazí až na podzim, avšak Queqiao na něj celou tu dobu rozhodně nebude jen tak nečinně čekat. Na její palubě se totiž mj. nachází anténa, kterou navrhl ASTRON (Netherlands Institute for Radio Astronomy).

Tato anténa – tzv. Netherlands Chinese Low-Frequency Explorer (NCLE) – by nám po své instalaci na odvrácené straně Měsíce mohla umožnit přijímat rádiové vlny z doby Velkého třesku.

„Radioastronomové využívají ke studia vesmíru rádiové vlny, například světlo pocházející z hvězd a planet, které nejsou viditelné pouhým okem. Na Zemi můžeme přijímat téměř všechny nebeské rádiové frekvence,“ vysvětluje astrofyzik Heino Falcke z ASTRON.

„Nemůžeme však detekovat rádiové vlny pod 30 MHz, protože jsou blokovány naší atmosférou. Tyto frekvence obsahují zejména informace o raném vesmíru, což je důvod proč je chceme měřit.“

Připomeňme, že Chang'e-4 na povrch Měsíce doručí hmyz a rostliny – konkrétně brambory, semena oseníčka a vajíčka bource morušového. Ty by společně měly vytvořit jakýsi jednoduchý ekosystém.

Diskuze (10) Další článek: Avast varuje: Na levných telefonech s Androidem řádí předinstalovaný adware

Témata článku: Technika, Vesmír, Výzkum, Země, Čína, Měsíc, Velký třesk, Temná strana, Cin, Str, Celá doba, Rover, Pouhé oko, Rádiová vlna, První země, Strana měsíce, Long March, Odvrácená strana, Bourec morušový, Brzy, Stráň, Anténa, NCLE, Raný vesmír, Astron

Recenze mobilu OnePlus 10 Pro. Nejistě přešlapuje na místě

** Slibuje špičkovou výbavu a láká na fotoaparát Hasselblad ** Má lepší výbavu, výdrž i rychlejší dobíjení ** O některé přednosti ale bohužel i přišel

HasselbladSmartphonyRecenze
25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

Filmové parodie jsou divácky velmi vděčné a mezi filmaři oblíbené. Tvůrci v nich mohou totiž zcela beztrestně vykrádat cizí díla a v jejich nápodobě popustit uzdu své fantazii. Vybrali jsme nejlepší zahraniční i české parodie.

Jaromír PukMarek Čech