Čína | Měsíc

Čína již brzy vyšle rover na temnou stranu Měsíce

Pokud vše půjde podle plánu, Čína se stane první zemí, která prozkoumá temnou stranu Měsíce pomocí roveru. Jeho jméno je Chang'e-4 a bude se Zemí komunikovat prostřednictvím družice Queqiao. Tu k Měsíci v pondělí vynesla raketa Long March 4C.

Samotný rover na Měsíc vyrazí až na podzim, avšak Queqiao na něj celou tu dobu rozhodně nebude jen tak nečinně čekat. Na její palubě se totiž mj. nachází anténa, kterou navrhl ASTRON (Netherlands Institute for Radio Astronomy).

Tato anténa – tzv. Netherlands Chinese Low-Frequency Explorer (NCLE) – by nám po své instalaci na odvrácené straně Měsíce mohla umožnit přijímat rádiové vlny z doby Velkého třesku.

„Radioastronomové využívají ke studia vesmíru rádiové vlny, například světlo pocházející z hvězd a planet, které nejsou viditelné pouhým okem. Na Zemi můžeme přijímat téměř všechny nebeské rádiové frekvence,“ vysvětluje astrofyzik Heino Falcke z ASTRON.

„Nemůžeme však detekovat rádiové vlny pod 30 MHz, protože jsou blokovány naší atmosférou. Tyto frekvence obsahují zejména informace o raném vesmíru, což je důvod proč je chceme měřit.“

Připomeňme, že Chang'e-4 na povrch Měsíce doručí hmyz a rostliny – konkrétně brambory, semena oseníčka a vajíčka bource morušového. Ty by společně měly vytvořit jakýsi jednoduchý ekosystém.

Diskuze (10) Další článek: Avast varuje: Na levných telefonech s Androidem řádí předinstalovaný adware