Měsíc | Čína

Čína již brzy vyšle rover na temnou stranu Měsíce

Pokud vše půjde podle plánu, Čína se stane první zemí, která prozkoumá temnou stranu Měsíce pomocí roveru. Jeho jméno je Chang'e-4 a bude se Zemí komunikovat prostřednictvím družice Queqiao. Tu k Měsíci v pondělí vynesla raketa Long March 4C.

Samotný rover na Měsíc vyrazí až na podzim, avšak Queqiao na něj celou tu dobu rozhodně nebude jen tak nečinně čekat. Na její palubě se totiž mj. nachází anténa, kterou navrhl ASTRON (Netherlands Institute for Radio Astronomy).

Tato anténa – tzv. Netherlands Chinese Low-Frequency Explorer (NCLE) – by nám po své instalaci na odvrácené straně Měsíce mohla umožnit přijímat rádiové vlny z doby Velkého třesku.

„Radioastronomové využívají ke studia vesmíru rádiové vlny, například světlo pocházející z hvězd a planet, které nejsou viditelné pouhým okem. Na Zemi můžeme přijímat téměř všechny nebeské rádiové frekvence,“ vysvětluje astrofyzik Heino Falcke z ASTRON.

„Nemůžeme však detekovat rádiové vlny pod 30 MHz, protože jsou blokovány naší atmosférou. Tyto frekvence obsahují zejména informace o raném vesmíru, což je důvod proč je chceme měřit.“

Připomeňme, že Chang'e-4 na povrch Měsíce doručí hmyz a rostliny – konkrétně brambory, semena oseníčka a vajíčka bource morušového. Ty by společně měly vytvořit jakýsi jednoduchý ekosystém.

Diskuze (10) Další článek: Avast varuje: Na levných telefonech s Androidem řádí předinstalovaný adware

Témata článku: Technika, Vesmír, Výzkum, Země, Měsíc, Čína, Velký třesk, Anténa, Strana měsíce, Odvrácená strana, Pouhé oko, Astron, Temná strana, První země, Raný vesmír, Rover, NCLE, Rádiová vlna, Bourec morušový, Celá doba

Nejděravější firmy a produkty roku 2018: Debian, Google, Android a Ubuntu

** Když expert objeví novou zranitelnost, zaregistruje ji v databázi CVE ** Web CVE Details z ní zpracovává skvělé statistiky ** Nejvíce hlášení se loni dočkal Debian, Google a Microsoft

Nebaví vás čekat na semaforech? Audi má funkci, díky které projedete na zelenou

** Audi představilo svůj nový systém GLOSA ** Auto díky nemu ví, kdy bude na semaforu zelená ** Řidiči doporučí optimální rychlost jízdy

Šmírování na Street View: Koukněte se, co zachytily kamery Googlu

Ve Windows se občas něco rozbije, načež vyskočí deprimující chybový dialog

** Jistě je zná každý z vás: chybové hlášky Windows ** Informují o chybě, ale často vlastně vůbec nic neřeknou ** Po 30 letech si toho v Redmondu konečně všimli

Chcete zhubnout? Vynechte snídani!

** Vydatná snídaně patří přinejmenším půlstoletí k pilířům zdravé výživy ** Jenže lidé po celá tisíciletí nezačínali den tím, že si nacpali břicha a vyrazili za obživou ** Současné výzkumy nedokazují, že by vydatná snídaně pomáhala hubnout